Home >> מידע לימודי >> מתי נכון להשתמש בעדשה רחבת זוית בצילום נוף ומתי לא
 
מתי נכון להשתמש בעדשה רחבת זוית בצילום נוף ומתי לא
אחד הדברים היפים בנוף הוא המרחבים הפתוחים שנפרשים לפניינו. השטח העצום שאפשר לראותו מראש הר. או מהמישור במדבר, ההרים בצד שמאל ועד הים בצד ימין. אפשר לראות ספינות רחוקות באופק בזמן שביינו לבין הספינות אפשר לראות את כל שרשרת ההרים שבדרך. בדיוק נוף כזה אפשר לראות שמטפסים על ההר שמעל למערת הנטיפים. ביום של ראות טובה אפשר לראות את כל מורד ההרים עם היער, לבית שמש וההרים שבאזור וכך העין יכולה להמשיך עד לקו חוף הים התיכון ואפשר לראות את הספינות שמעבירות משלוחים לנמל אשדוד. אם זאת לא תמיד נכון להשתמש בעדשות רחבות זוית ואני יסביר למה.

עדשות טלסקופיות ארוכות מוקד
נוף רחב ידיים ויפה שאפשר לראות בארץ זה את הנוף הפתוח שיש במדבר. דוגמה טובה לכך הוא כאשר עומדים על אחד הצלעות של המכתש הקטן. אפשר במבט פנורמי לראות את כל המכתש על כל צלעותיו וצבעיו השונים של החול והסלעים. לא צריך אפילו יום צלול במיוחד לראות את כל השטח העצום הזה. בזכות גודלו הקטן יחסית של המכתש
Zeiss 18mm f/2.8 on Nikon D610

ודבר זה נכון אולי לרוב המקומות כאשר מצלמים נוף. בדיוק בגלל הסיבה הזאת יש צורך להחזיק עדשה רחבת זוית. אבל לא רק. עדשה טלסקופית היא עדשה שיש לכל צלם נוף בתיק והסיבה היא שגם בנוף הפתוח יש צורך לפעמים לבודד חלק קטן מתוך הנוף. אפשר להוציא את יופיו של הנוף לפעמים לא פחות אלא אפילו עוד יותר מלצלם את כל רוחבו של השטח שנפרש לפניינו. גם במקומות היפים ביותר שהייתי בהם שהיה בהם נוף רחב ידיים יפייפה עדשה טלסקופית יותר מפעם אחת נשלפה מתוך תיק הצילום. אומנם בחלק מהמקרים היא נשלפה אחרי צילום בעדשה רחבת זוית אבל לפעמים היא הייתה העדשה היחידה שנשלפה מהתיק.
שתי התמונות הבאות צולמו במקום של נוף רחב ידיים מהיפים במדבר בארץ. התמונה הראשונה צולמה מעל לעין נעמה בנחל צאלים. למי שמכיר את המקום מדובר על עליה תלולה ולא קצרה במיוחד ועם תיק של 15 קילו על הגב בשמש. העליה דורשת מאמץ לא קטן. הנוף שנפרש בחלק העליון של העליה לכיוון ערד הוא החלק היפה בנוף. מה שתוכלו לראות הוא את תוואי הנחל עם המפל הגבוה של ברכת צפירה וכל שכבות רכסי ההרים לכיוון ערד. שאלא הם: הר בטח, הר תר, הר חרדון והר צהלים כמובן. צילום בעדשה רחבת זוית מייצרת תמונה מדהימה אומנם. אבל כאשר מסתכלים על הנוף צריך לדעת להבחין ולשים לב למה עוד יפה בנוף ובמקרה הזה אם תיהיו שם בסוף יום. אז האבק שנמצא שם ברוב עונות השנה מייצר שכבות של הרים. אבל רק בחלק מסויים של הנוף ולא לכל רוחבו ובמקום הזה מדובר על החלק שמעל למפל של ברכות צפירה. עדשה טלסקופית היא הדבר היחיד שצריך כאן
Zeiss 135mm f/2 on Nikon D800E

התמונה השניה צולמה בתחתיתו של מעלה עקרבים. גם כאן מדובר במקום רחב ידיים שעם עדשה רחבת זוית אפשר לראות את הר צין ומפעלי אורון, שבשקיעה נראים יפים על אף הזיהום והרס הסביבה העצום שהם מייצרים וגם אפשר לראות את הירידה של מעלה עקרבים עצמו. זהו ללא ספק נוף יפה. אך מה שטפס את עיניי. זה דוקא רכס ההרים המשונן לכיוון מערב שמייצר את הדופן התלולה של ההר שעליו מטפס הכביש של מעלה עקרבים.
Nikkor 300mm f/4 on Nikon D610

התמונה האחרונה שאליה אני יתן את הדעת היא תמונת שקיעה של עננים. בצילומי עננים על מנת שהם לא יהיו תלושים מהמציאות או מהסביבה שבהם הם נמצאים יש צורך לצלם את הקרקע. אבל במקרה הזה רציתי לתלוש אותם מהסביבה שלהם משני סיבות. הראשונה שהסביבה לא היית יפה והסיבה השניה היא שרציתי משהו מופשט יותר. התמונה צולמה על כביש מספר שלוש בקטע שבין צומת לטרון לתחנת הדלק. העננים היו מדהימים. אבל כל המכוניות שעברו לידי והאורות בכביש ותחנת הדלק לא היו יפים ובטח שלא היו מוסיפים לתמונה. בנוסף לזה מה שהיה יפה במקום הם העננים ולא כל השאר. עדשה טלסקופית היית לא רק הדבר הנכון לעבוד איתו אלא הדבר שהרגיש הכי טיבעי שאפשר לחשוב עליו
Nikkor 300mm f/4 on Nikon D610

עדשות ארוכות מוקד של 135ממ ומעלה הם העדשות הטלסקופיות שאני עבדתי איתם. וקיום אני עובד עם עדשת 135(Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2) בלבד כעדשה טלסקופית משני סיבות. הראשונה זאת עדשת פריים חדה וצלולה וזה דבר שאני לא מוכן להתפשר עליו. והשניה שהיא בגודל ומשקל סביר להכנס לכל תיק צילום ומבלי להכביד עלי שאני יוצא לשטח עם ציוד שמגיע גם  ל30 ק"ג שאני סוחב על הגב במדבר או בחורף

עדשות פורטרטים לצילום נוף
עדשה נוספת לעבודה בצילום נוף גם אם מדובר בנוף רחב ידיים היא עדשת 50 מ"מ ויש כמה סיבות לכך. הראשונה ואולי החשובה ביותר היא שאנחנו רואים ברוחב הזוית של עדשת 50 מ"מ כאשר אנחנו מסתכלים קדימה וזאת הסיבה שבגללה אין צלם ולא משנה אם נוף או בכל תחום אחר שלא מחזיק באחת כזאת. כך שמתי שאני מסתכל קדימה אני יכול לצלם בדיוק את מה שאני רואה גם מבלי להזיז את העיניים וזה אומר שאני לא יקבל תמונה שונה ממה שרואות עיניי וזה חשוב מאוד בחלק לא קטן מהמיקרים. הסיבה השניה היא שלא תמיד צריך עדשה טלסקופית כמו 135ממ וכך שעדשת 50 מ"מ אידיאלית לא רק לפורטים וצילומי רחוב אלא גם לצילומי נוף. השני הצילומים למטה שצולמו בעדשת 50 מ"מ אתם יכולים לראות סלעים שהיו בחוף מכמורת. הסלעים היו כמה עשרות מטרים ממני. אבל זה בדיוק מה שאני ראיתי. הסלעים האלו שכאילו וצפו בים הגלי ונראו כמו חלום מופשט. ברור היה לי שמה שאני רואה זה מה שאני רוצה לצלם ועדשת ה 50 מ"מ היית העדשה הראשונה שנלפה מתוך תיק הצילום שלי
Nikkor 50mm f/1.4 on Nikon D610

 
Nikkor 50mm f/1.4 on Nikon D610

לסיכום
לכל כל צילום נוף דורש עדשה רחבת זוית אבל יש צורך לפעמים בצילום נוף להלחם בזה קצת, ולפני ששולפים את עדשת רחבת הזוית לצילום לעצור לכמה רגעים ולבדוק האם באמת השטח רחב הידיים שנפרש לפנינו הוא אכן הדבר היפה או שאולי יש חלק קטן דוקא בנוף שהוא הדבר שבאמת יפה או משך את תשומת לבינו מלכתחילה. בצילום נוף תמיד צריך לזכור שאנחנו רואים כמו
עדשת 50 מ"מ ולכן יותר מפעם אחת נכון יהיה לצלם את הנוף עם עדשה אשר "רואה" את מה שאנחנו רואים
Zeiss 18mm f/2.8 on Nikon D800E

 
Zeiss 135mm f/2 on Nikon D610
 

+ Add a New Comment
Comments
Loading Loading...