Home >> על צילום ובכלל >> שחור לבן בצילום-שחור לבן פעמים רבות נתפס על ידי צלמים רבים
שחור לבן בצילום
שחור לבן פעמים רבות נתפס על ידי צלמים רבים כמשהו אומנותי בצילום. אך זאת לא הדרך הנכונה לראות את הדברים בצורה הזאת. אומנם בתחום האומנות משתמשים הרבה בשחור לבן אבל זה לא בגלל ששחור לבן הוא אומנותי יותר אלא בגלל שכך אפשר להקטין את "הרעש" שיכול לתפוס את תשומת הלב של הצופה לדברים פחות חשובים
דוגמה טובה היא לצלם בעיר בצבע לעומת לצלם בשחור לבן. בעיר כמות הצבעים היא עצומה. מכוניות צבעוניות, אנשים בבגדים ציבעונים, חנויות ומה לא. כל נקודת צבע מושכת את תשומת הלב לכיוון אחר. השימוש בשחור לבן בצילומים אורבנים הם בחירה הגיונית בחלק מהמקרים, מפני שהיא מאפשרת להקטין את "רעש" הצבעים שנוצר לפעמים, ולעזור למקד את העין לאובייקט העיקרי שאותו רוצה הצלם להבליט יותר מחלקים אחרים בצילום
 


כך גם בצילום נוף ובטח בארץ. לפעמים יכולה להיות כמות צבעים מוגזמת. במדבר לדוגמה, בחלק מהמקרים יכולים להיות צבעים שונים של צמחיה מול צבעי הסלעים השונים, אם תוסיפו לזה סימוני שבילים שתמיד מופיעים במקום הכי לא מתאים בתמונה, ומטיילים שרשמו את שמם על הסלעים, תגלו ששחור לבן יכול להיות פיתרון לא רע בכלל, שמאפשר לתפוס את תשומת ליבו של הצופה בדיוק במה שצריך
 



כאשר התחלתי להעביר את סדנת השחור לבן אנשים תהו מדוע ועל מה יש לעשות סדנה כזאת. הרי אפשר לצלם בצבע ולהפוך בעיבוד פשוט את התמונה לשחור לבן. זה אומנם נכון, אבל צילום שחור לבן הוא לא להפוך את הצילום לשחור ולבן אלא לראות בשחור ולבן. וזה משהו שהיום חלק מהצלמים מפספסים. בתקופת הפילים, כשאנשים צילמו באמת בשחור לבן, הם באמת ראו את התמונה על כל גווניה בשחור ולבן. זה דבר חשוב מאוד, מפני שיש צורך לראות את כל תתי הגוונים הרבים שמול העיניים בטווח של לבן ועד שחור, כלומר את כל הטווח הדינמי (כתבה בנושא), וזה משהו שקשה לראות בתהליך עיבוד תמונה. בצילום שחור לבן יש משמעות גדולה יותר לטווח הדינמי מאשר בצילום בצבע, והסיבה לכך היא שיש חשיבות גדולה יותר לגווני האפור, ומשמעות גדולה לנקודת ההתחלה של הלבן והסיום בשחור. עד כמה להתחיל בלבן מלא ונקי לעומת כמעט לבן, והאם לסיים בשחור אמיתי או באפור כהה מאוד. גם ההבנה של שימוש נכון בפילטרים ציבעוניים ומה המשמעות של כל אחד מהם, וכיצד כל אחד מהם תורם לכך בצילום, היא חשובה, ואת כל הדברים האלא קשה מאוד לראות בשטח כאשר מסתכלים על הצג הציבעוני וצריך לדמיין כיצד זה יראה בשחור לבן
טעות נוספת היא להגיע הביתה ולהבין שיש בעיה של עודף צבעים ולהמיר את התמונה לשחור לבן. כאן הבעיה, שכאשר רואים את הדברים ללא צבע בונים עוצמות חשיפה שונות בתהליך הצילום, מה שמייצר תמונה מדוייקת יותר. לצורך הדוגמה אני אקח שני צלמים שאני אישית מאוד אוהב את העבודות שלהם
 
Wynn Bullock & Sergio Vega
שימו לב שבשני המקרים הם עבדו בטווח דינמי מקסימלי, מלבן נקי לשחור נקי. זה משהו שנעשה בשטח ולא במהלך עיבוד תמונה. דבר נוסף הוא שבשני הצילומים מדובר על נוף אשר כביכול אין סיבה לצלם בשחור לבן ביער כה ירוק ועשיר בגוונים. הבחירה לצלם בשחור לבן מאפשרת להם להעביר רגש או את האוירה ששררה אצל הצלם בזמן העבודה (אפשר לקרוא כתבה בנושא כאן.), דבר שכמעט בלתי אפשרי לעשות בזמן שמצלמים בצבע ומשנים זאת בתהליך עיבוד תמונה. מבלי שהתכוונו לכך ואנחנו רק "מורידים" את הצבע כי זה אומנותי יותר

בתחום האומנות, צילום שחור לבן אכן יכול לתפוס תפקיד חשוב. לדוגמה, כאשר רוצים למקד בצורה מדוייקת את הצופה לנושא מסויים שאותו חשוב להראות, הצילום בשחור לבן יהיה הפיתרון הנכון ביותר. שלא תבינו לא נכון, אני בהחלט יותר מפעם אחת מצלם בצבע גם בסדרות אומנות. אבל במקרים מסויימים, אני מעדיף את השחור לבן. למטה צירפתי שתי דוגמאות, אחד מתוך תערוכה שהוצגה בניו-יורק, שהסיבה שצילמתי בצבע היא שלצבע יש השפעה פסיכולוגית על הצופה,  ולכן כל הסידרה צולמה בצבע. לקח לי כמה שעות טובות לבנות את הסטודיו למטרה הזאת, החל מבחירת הפילטרים, מיקום הפלשים, התקנת פילטרים על העדשה ועד בניית הרקע לצילומים ותיכנון של כמה שבועות לתכנן את התאורה לצילומים אלו. הסידרה מורכבת מחמש סדרות שונות של צבעים שבכל סידרת צילומים היה צורך להתאים מחדש את הפילטרים הציבעוניים על העדשות והפלשים
לעומת זאת בסידרה של הכוכבים בשחור לבן, השימוש בשחור לבן היה הכרחי. מי שצילם כוכבים, יודע שבקו האופק האורות של הערים והכבישים היא כתומה ברובה, מה שמייצר צילום כתום וזועק ולא רק בקו האופק. דבר זה משפיע על הצילום כולו, כולל השמיים עצמם. הפלשים שמייצרים גוון קר יותר דורשים התאמה של פילטרים, כאשר הכל ביחד היה מייצר מצב בו האובייקט היה פחות בולט לעין, ובטח מול כמות הכוכבים העצומה בשמיים. בכך שבחרתי לעבוד בשחור לבן, יכולתי להעלים את הגוון הכתום הלא רצויי, ולמקד את הצופה בראש ובראשונה בדמות וכל זה מבלי להוריד את חשיבות הכוכבים שמתארים את הזמן החולף
 


אז בפעם הבאה שאתם בוחרים לצלם בשחור לבן כי זה אומנותי תחשבו פעם הנוספת. האם שחור לבן הכי מתאים לתמונה כרגע? האם זה יתרום לצילום? האם צילום בצבע יבלבל את הצופה ויגרום לו ללכת לאיבוד בתוך התמונה?. זכרו שצבע לפעמים הדבר הנכון ביותר לעבודה והבחירה של הורדת הצבעים יכולה רק להוריד מהתמונה
 

 


 

 
 
+ Add a New Comment
Comments
Loading Loading...