Home >> על ציוד צילום >> AF Nikkor 50mm f/1.4D- אין צלם שלא צריך להחזיק בעדשה כזאת, מצלמי נוף ועד פורטרטים. בין אם זה לצורכי עבודה או כתחביב. עדשת ה 50 מ"מ היא אולי העדשה הנמכרת ביותר שיש בשוק. אומנם צמצם ה 1.8 היא נמכרת יותר
AF Nikkor 50mm f/1.4D
אין צלם שלא צריך להחזיק בעדשה כזאת, מצלמי נוף ועד פורטרטים. בין אם זה לצורכי עבודה או כתחביב. עדשת ה 50 מ"מ היא אולי העדשה הנמכרת ביותר שיש בשוק. אומנם צמצם ה 1.8 היא נמכרת יותר מעדשת ה50 מ"מ צמצם 1.4, אבל זה רק בגלל המחיר. ברור לחלוטין כי אם המחיר של הצמצם הגדול יותר היה זול יותר, כולם היו קונים אותה. אמנם זוהי עדשה שיוצרה ועדיין מיוצרת לחיישן פול-פריים ולא לחיישן קרופ, אבל עדיין רוב הצלמים בוחרים לצלם איתה. היום לצלמי הקרופ יש עדשת 35 מ"מ צמצם 1.4 וגם 1.8, ויותר צלמי קרופ קונים את ה 35 מ"מ, והאמת שבצדק
היתרון  הגדול של העדשה הזאת, הוא שזאת עדשת פריים, כך שקל ליצרנים לייצר אותה באיכות אופטית מספיק טובה. כמו כן, העובדה שהעדשה אינה רחבת זוית או טלסקופית, עוד יותר מקלה על יצור עדשה בעלת אופטיקה מדוייקת וצלולה יותר. היתרון הגדול בעדשת 50 מ"מ עם צמצם פתוח כמו 1.4, הוא היכולת של העדשה "לנתק" את הרקע טוב יותר מהאובייקט, וכך לייצר גם בוקה רך יותר, ומאשר לנתק את הדמות או האובייקט המצולם גם בתוך רקע אורבני, בו יש הרבה "רעש" סביבתי. כך עדיין מתאפשר לעין להתמקד במה שחשוב לצלם להדגיש

עכשיו נעבור לכמה נתונים טכניים
אורך מוקד: 50 מ"מ
צמצם של 1.4
לגוף פול-פריים
זווית ראיה: 46 מעלות
מיקוד מינמלי: 45 ס”מ
משקל: 230 גרם
אורך: 64.5 מ"מ
קוטר פיטר: 52 מ"מ


מבנה
אמנם לקנון יש עדשת 50 מ"מ עם חלקים מפלסטיק וללא סקלת פוקוס, כך שאי אפשר לדעת מה מיקום הפוקוס שלך על העדשה שמפקסים ידנית. אבל גם לקנון יש דגמים שבהם סקלת הפוקוס רשומה. לניקון יש רק עדשת 50 מ"מ עם סקלת פוקוס רשום, ואני חושב שזה דבר חשוב מאוד, ובטח כאשר מצלמים נוף ויש צורך לכוון ידנית לאינסוף
העדשה הזאת עשויה ממתכת, עם טבעת פוקוס עשויה מגומי, שקל מאוד לדיוק ונע בקלות רבה. לגוף האלומיניום מבנה פנימי פשוט, העושה את העדשה הזאת לאחת העדשות העמידות יותר בשוק. למעשה אני מצאתי את עצמי לפני זמן מה בטעות מעיף את העדשה מגובה מטר וחצי למרחק של שני מטר עד שהיא נתקלה בדלת של הסטודיו. אחרי בדיקה מעמיקה של מנגנון האוטופוקוס והיכולת שלו לשמור על חדות, אני יכול להגיד לכם שלא קרה לה שום דבר. היא עמדה בזה בגבורה, ואני לא רואה שום סימן לחולשה מצדה, ואפילו לא הקטן שבקטנים. אפילו אין עיקום של טבעת החיבור למכסה העדשה ולפילטר. כמובן שאני לא אומר לכם לבדוק את הקשיחות שלה, אבל אין ספק שזאת עדשה עמידה מאוד

פוקוס
לעדשה מנוע פוקוס מובנה, אבל הוא לא עובד בצורה עצמאית, וזקוק למנוע המובנה שיש בגוף. אם אין לכם מנוע מובנה בגוף המצלמה, אז על תצפו לפוקוס אוטומטי, ותתחילו להתאמן על פוקוס ידני
מנוע הפוקוס לא מרעיש, וכיאה לעדשת 50 מ"מ פריים  קל לה מאוד להגיע לפוקוס במהירות ובדיוק. בצמצם פתוח לחלוטין, קרי צמצם 1.4, לוקח לעדשה טיפה יותר זמן להגיע לפוקוס במרחקים קרובים, בגלל עומק החדות הקטן, אך לא בצורה מורגשת במיוחד ולא בצורה דרמתית. בכל אופן, זה לא משהו שצריך להתייחס אליו, ולא הייתי לוקח את זה בחשבון כאשר אני שוקל לרכוש אותה


Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/2.8 @1/60 @ISO-200

Flare
כמו לכל עדשה גם העדשה הזאת מייצרת פלייר בזוית הנכונה לשמש. אני לא ראיתי משהו קיצוני.  גם בזויות שעדשות אחרות היו מייצרות פלייר, עדשה זאת לא ממהרת לייצר, גם ללא מגן שמש. לי אישית אין מגן שמש לעדשה הזאת ואני ממש לא מרגיש שום צורך לקנות. לדגם המתקדם יותר יש עוד פחות פלייר ומנוע פוקוס עצמאי ומהיר יותר, אבל לא הייתי מוציא יותר כסף רק בגלל זה, בטח שלא בעדשת 50 מ"מ צמצם 1.4

Vignetting
נכון שלכל העדשות יש את זה ברמה כזאת או אחרת, אבל  כמו לכל עדשת 50 מ"מ, יש כהות בפינות הפריים בתנאי תאורה טיפה כהים או קשים, כגון צילומי לילה בתנאי שלג או ערפל כבד וגשם. אם זאת אנחנו מדברים כאן על עדשת 50 מ"מ ולכן המקרה הזה זה יכול להיות רק לטובה ברוב המקרים, ומאפשר לייצר צילום יצירתי. אם זאת, צריך לקחת את זה בחשבון, כי בתנאי אור בעייתים זה יווצר מעצמו, וכמובן בצמצם פתוח לחלוטין. כאשר אני עובד בצילומי הופעות בפאבים, ששם אני גם ממהר לפתוח צמצם לרווחה, בגלל תנאי התאורה אני פחות רואה את זה. גם אם אני כן רואה כהות בפינות זה מוסיף לדרמתיות של האוירה בצילום

Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/1.4 @1/15 @ISO-640

CA's
העדשה סובלת מהצללות בגוון כחול/סגול בצמצם פתוח ובתנאי אור קיצוניים של לבן נקי ממול שחור נקי. מצמצם 2 הבעיה יורדת בצורה מספיק משמעותית, עד שאין צורך להתייחס לזה. בסך הכל העדשה שולטת בבעיה היטב ובצורה יפה

Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/1.6 @1/320 @ISO-2000

צמצם ובעיות בתנאי חושך
בזכות הצמצם הפתוח שלה, צילום בתנאי חושך לא ממש קיימים, וכשמצלמים בפאב אפל או בסימטאות יפו בלילה העלאה של איזו אפילו לאלף יכולה לפתור כמעט כל בעית חושך עם צמצם פתוח. ללא ספק זאת העדשה במיוחד לזה

בוקה/רכות הרקע
בצמצם פתוח יש לעדשה הזאת בוקה ממש יפה. רך ועדין. וככל שנתקרב לאובייקט, כך הבוקה יהיה יותר רך. העדשה שומרת על טישטוש יפה גם בצילום אורבני, שם יש בעיה קשה של "זיהום" התמונה על ידי אובייקטים ברקע כגון: עמודי חשמל, חנויות אנשים אחרים ועוד. וכמובן בצמצם פתוח

Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/1.4 @1/40 @ISO-100

3.5/5
עדשה  עם בוקה יפה, ללא בעיות קשות של הצללות או פינות חשוכות בתמונה. עמידה וחזקה בדיוק כמו שצריך. קלת משקל ואידיאלית לטיולים כשלא רוצים לסחוב ציוד רב וכבד. מאפשרת לצלם גם במקומות חשוכים, במהיריות סגר נורמליות, בזכות הצמצם הפתוח שלה. אז למה הורדתי כוכב פלוס? בגלל שאין לה מנוע פנימי. חוסר חדות ברור בצמצם פתוח לגמרי והצללות כחולות

Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/2.8 @1/80 @ISO-800

 
Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/2.5 @1/50 @ISO-640
+ Add a New Comment
Comments
Loading Loading...