Home >> על ציוד צילום >> Tokina 100 f/2.8 AT-X macro AF-D Pro- עדשת המקרו לחיישן פול פריים אשר נותנת תשובה ישירה לעדשת ניקון 105 מ"מ מקרו, או לפחות מקור להשוואה, זאת עדשת הטוקינה. עדשת הטוקינה תפתיעה אתכם באיכות שלה
 
Tokina 100 f/2.8 AT-X macro AF-D Pro
עדשת המקרו לחיישן פול פריים אשר נותנת תשובה ישירה לעדשת ניקון 105 מ"מ מקרו, או לפחות מקור להשוואה, זאת עדשת הטוקינה. עדשת הטוקינה תפתיעה אתכם באיכות שלה ובבוקה שיש לה, ותערער אולי את הצורך לקנות את הניקון במחיר כמעט כפול

עכשיו נעבור לכמה נתונים טכניים
אורך מוקד: 100 מ"מ
צמצם של 2.8
לגוף פול-פריים
זווית ראיה: 24 מעלות
מיקוד מינמלי: 30 ס”מ
משקל: 540 גרם
אורך: 950 מ"מ
קוטר פילטר: 55 מ"מ


מבנה
העדשה עשויה ממתכת, וחלקים קטנים מאוד שעשויים מפלסטיק. לא פחות מעדשת הניקון, החוזק שלה מורגש היטב, ברגע שמחזיקים אותה ביד. העדשה בעלת משקל מספיק, על מנת להרגיש כי היא לא רק חזקה, אלא מכילה גם מספיק אלמנטים שנותנים לה איכות תמונה, וזאת ללא ספק עדשה שבנויה לאנשי מקצוע. העדשה בעלת צמצם שנסגר עד צמצם מספר 32, אבל ברגע שמחברים פלש היא מפתיע ומסוגלת להסגר עד צמצם מספר 64. כמובן שאף אחד לא ישתמש בצמצם כזה בגלל איכות התמונה, שכמובן יורד בצמצם סגור לחלוטין. אבל זה כן מאפשר לסגור את הצמצם היטב, ולקבל עומק שדה מספיק גדול בתמונה. העדשה מגיעה עם מגן שמש, שאני לא משתמש בו אף פעם לצילום מקרו, כי מין הסתם אין צורך. אבל בצילומי חוץ של פורטרטים, הוא בהחלט יכול להיות יעיל בזויות מסויימות ביחס לשמש

פוקוס
לעדשה יש מנוע, אבל לא פנימי, והיא מסתמכת על המנוע בגוף המצלמה, מה שעושה אותה קצת איטית ביכולת להגיע לפוקוס. המנוע בגוף המצלמה מייצר רעש. אמנם לא מדובר ברעש של טרקטור, אבל יש רעש במידת מה. רוב החרקים לא יתרגשו מהרעש, בניגוד לזוחלים שלא יאהבו אותו בכלל. בעדשת הניקון לא רק שיש מנוע פנימי שקט במיוחד, אלא גם המונע מהיר יותר והעדשה מגיע לפוקוס ללא תהליך חיפוש ארוך. עם זאת אני ברוב המקרים, כמו ברוב צילומי המקרו, לא משתמש במנוע הפוקוס בכלל וכמובן מפקס בצורה ידנית, מה שמבטל את בעית הרעש או קצב הפיקוס
Nikon D610 Tokina 100mm f/2.8 macro @f/40 @1/160 @ISO-100

Flare
לא יצא לי ואפילו פעם אחת להתקל בבעיה כזאת בעדשה ולא משנה מאיזה זוית צילמתי. אם תתעורר בעיה כזאת מגן השמש לבטח יפתור את הבעיה

Vignetting
גם במקרה הזה לא נתקלתי בבעיית כהות בפינות. אומנם בצמצם פתוח לחלוטין יש כהות, אבל מי עובד עם צמצם פתוח לחלוטין, ובטח בעדשת מקרו, שגם בצמצמים סגורים יותר כמו צמצם 5.6 עדיין מקבלים עומק שדה מאוד רדוד, ואיכות התמונה משתפרת באופן משמאותי כמו בכל עדשה
Nikon D610 Tokina 100mm f/2.8 macro @f/9 @1/200 @ISO-400


CA's
נדיר לראות הצללות בעדשה הזאת. גם במצבים של קונטרסט חזק וברור בין בהיר לכהה בצילום, קשה מאוד עד אין בכלל הצללות, בכל הצמצמים, מסגורים ועד פתוחים לחלוטין. העדשה שולטת בהם ביד רמה

צמצם ובעיות בתנאי חושך
הבעיתיות העיקרית של עדשה זאת, היא בעיית צמצם במרחקים קרובים. הבעיה היא שבמרחק של 30 ס"מ הצמצם לא מסוגל להפתח למקסימום, והוא נשאר על צמצם 3 במקסימום, ולפעמים צמצם 3.2. נכון  שזה די מטריד, אבל זה בעיקר פסיכולוגית, מפני שצילומי מקרו גם ככה עובדים עם פלש. בנוסף,  עומק השדה נמוך גם בצמצם זה. אני אישית לא רואה בזה בעיה גדולה מידי חוץ מבצילומי פורטרטים בתנאי חושך


בוקה/רכות הרקע
לעדשה בוקה נפלא גם בצמצמים סוגרים היטב של 16 ואפילו יותר. היא מייצרת בוקה כל כך רך ונעים, גם ביחס לעדשת המקרו 105 מ"מ של ניקון. עד כדי כך, שאני לא רואה שום הבדל בין העדשות.שדורש התיחסות מכל סוג שהוא בבוקה


ציון 4/5
עדשה נפלאה עם בוקה רך במיוחד, ללא הצללות או כפילויות גוף אלומניום, וללא ספק מהווה תשובה אמיתית ומעולה לעדשת המקרו 105 מ"מ של ניקון .  בטח לאור המחיר הנמוך שלה. אני כן הורדתי נקודה על רעש ואיטיות המנוע, והצמצם שלא ,נפתח במלואו לצמצם 2.8 , אלא נשאר סגור אפילו עד 3.2 . למרות שחשוב לציין, שבעדשת מקרו שעובדים איתה עם פלש, בכל מקרה במרחק של מעל חצי מטר הוא כן נפתח לחלוטין, זה פותר כל בעיה שיכולה להיווצר בצילום פורטרטים
Nikon D610 Tokina 100mm f/2.8 macro @f/10 @1/160 @ISO-100
+ Add a New Comment
Comments (View the -  Comments in this page)
Loading Loading...