Home >> מידע לימודי >> Vignetting, CA's (Chromatic Aberrations), Ghosts and Flare
Vignetting, CA's (Chromatic Aberrations), Ghosts and Flare
הפעם נדבר על כמה מושגי יסוד שכל אחד צריך לדעת על איכות של עדשות, וכן ביכולת לנצל לטובה בעיות טכניות של צילום בשטח

Vignetting or Light Fall Off
זה הפינות הכהות שיש בתמונות, כמו שרואים בצילום למטה. או ליתר דיוק, כהות גדולה יותר ממרכז התמונה. זה לא קורה בכל תנאי האור, אבל בלא מעט תנאי אור אפשר לראות את זה, ובעיקר בצמצם פתוח באופן מקסימלי. זה קורה בכל העדשות בשוק, ובכל החברות ללא יוצא מן הכלל. יש עדשות שיש בהן קצת כהות בצמצם מקסימלי, ויש עדשות שסובלות  מזה בצורה קשה מאוד, אפילו בצמצמים סגורים
Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/1.4 @1/60

יש כמה סיבות להיוצרות כהות בפינות התמונה: מבנה העדשה, תנאי האור, עיבוד של התמונה או שימוש באמצעי צילום שונים ליצירה, מכוונת של כהות מסביב למרכז.יצירת כהות בעזרת תוכנת מחשב, היא דבר ידוע, ובזה אני לא אתמקד. על מנת לייצר כהות באביזרים חיצוניים, ניתן להשתמש בפילטרים שמיועדים להגדלת האפקט, אפשר להשתמש במגן שמש בתנאי תאורה בהם אינו נחוץ, כך שזה יכהה את פינות הצילום, ואפשר להשתמש במגן שמש ארוך יותר ממה שצריך, על מנת לייצר את האפקט הזה
בנוגע לתנאי האור, ככל שהמקום חשוך יותר, והצמצם פתוח יותר, תקבלו יותר כהות. כמו בצילום למטה
Nikon D610 Nikkor 50mm f/1.4D @f/1.4 @1/100

כהות בגלל מבנה העדשה נוצר פשוט בגלל מבנה העדשה, והעדשות שהכי סובלות מזה הן עדשות זולות ופשוטות, מבחינת האופטיקה שלהן, ועדשות פריים (ראו את הכתבה על עדשות פריים? נו באמת), בהן הצמצם יכול להפתח למקסימום, והאור יכול להגיע ממש לכל פינה בעדשה. בגלל הזוית בה נכנס האור מהצד לתוך עדשה שהצמצם שלה פתוח לרווחה, נוצרת נקודה של כהות יחסית גדולה יותר ממרכז הצילום. תביטו בתמונה הבאה


CA's (Chromatic Aberrations)
מתרחש כאשר לא כל אורכי הגל פוגעים באותו המקום בדיוק על החיישן. מספיק שאורך גל אחד לא יפגע באותו המקום כמו שאר אורכי הגל, וכבר יווצר צל קל של צבע במקביל לשאר הצבעים. זה בולט בעיקר בנקודות בתמונה שיש בה ניגודיות של כהות רבה ליד בהירות רבה. הצל יכול להיות בגוונים של סגול, כחול, ירוק, ולמעשה כמעט כל צבע שאורך הגל שלא נמצא במישור אחד עם שאר קרני האור. הצבע ישתנה מעדשה לעדשה, וכך גם חומרת המצב. יש עדשות בהן זה מאוד בולט,  ויש עדשות בהן זה כמעט ובילתי מורגש. גם תנאי אור יכולים להשפיע דרמתית על היוצרות אותו קו צבע

כאשר כל אורכי הגל עוברים ביחד זה יראה כך



LoCA= Longitudinal Chromatic Aberrations
כאשר לא כל אורכי הגל מגיעים לנקודה אחת, אפשר לראות לכל אורך התמונה צללים בצבעים שונים, מפני שחלק מאורכי הגל מגיעים למיקומים שונים לאורך החיישן.  קל יחסית למצוא את הבעיה הזאת בעדשות פריים, בזכות הצמצם הפתוח במיוחד שלהם. הביטו בתמונות לדוגמה





Lateral Chromatic Aberrations
זה קורה כאשר אורכי גל ספציפים יוצאים ממרכז הפוקוס/ממרכז כל שאר אורכי הגל שכן מצליחים להגיע לנקודה אחת. דבר זה מיצר צל של צבע ספציפי
אפשר לראות את זה בדוגמאות הבאות





חשוב להבין כי כל העדשות סובלות "מהצל" הזה. יש כאלה שיותר וכאלה שפחות. העדשות הטובות יותר סובלות מצל כה קטן עד שהוא כמעט ובילתי מורגש. עוד חשוב לדעת כי ברוב המקרים, חוץ מבעדשות לא איכותיות, שבהן האופטיקה באמת לא טובה, הדבר יראה לעין רק כאשר נגדיל את התמונה, ורק במקומות בהם יש קו ברור של כהה ממול בהיר


Ghosts and Flare
אני לא אעמיס אתכם בנתונים בפיסיקה, ואני אסביר בפשטות: כאשר קרן אור עוברת דרך זכוכית, או עדשה במקרה שלנו, לא מאה אחוז מהקרן אור עוברת דרך העדשה, ולמעשה תמיד אחוז מסויים, אם כי קטן, מוחזר מהחלק הפנימי שלה, וחוזר חלילה. כאשר חלק מקרן האור המוחזר הוא בעוצמה/כמות גדולה מידי, הוא מייצר "צללית" של אור על גבי התמונה
אפשר לראות את זה בדוגמאה הבאה




דבר זה קורה בעיקר מזוית הצילום ביחס לשמש, ועוד חלק נוסף קורה מאלמנטים בתוך העדשה. עדשה שמייצרת "הצללות" של אור היא לא בהכרח גרועה, ואני לא בטוח שהייתי מחליף אותה, אלא לומד להשתמש בה בזויות צילום נכונות ביחס לשמש. כאשר מדובר "במחלה" של ממש, וכמעט בכל זוית יש "הצללות" של אור, אז באמת יש בעיה באופטיקה של העדשה, והייתי שוקל ברצינות להחליף אותה לעדשה אחרת של יצרן אחר, או אולי דגם אחר של עדשה מאותו היצרן

משושי האור שחודרים אל תוך הצילום בזויות מסויימות לכיוון השמש, מתרחשים מסיבה דומה. כאן הסיבה לצורת המשושים (לא בכל העדשות נוצרת צורת המשושים) היא מבנה העלים של הצמצם. לכל צמצם יש מבנה עלים שונה כאשר הוא נסגר

בשני המקרים החזרי האור מאפשרים ניצול לטובה בצילום, או הריסת הצילום לחלוטין...אני מצרף כמה דוגמאות לכאן ולכאן
דוגמה לחדירת אור בחלק העליון של התמונה אשר מזיק לצילום

 
שימו לב להחזרי האור הציבעוניים המורידים מאיכות הצילום

 
עם תיכנון נכון חדירת אור יכולה להועיל



גם כאן חדירת אור הוסיפה לתמונה

 
 
+ Add a New Comment
Comments
Loading Loading...