Home >> על ציוד צילום >> Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2- עדשת טלה לצילומי פורטרטים ונוף, ובמפתיע
Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2
עדשת טלה לצילומי פורטרטים ונוף, ובמפתיע יכולה לשמש גם כעדשת מקרו לא רעה בכלל. אומנם בכל הנוגע הנוגע לעדשת מקרו, היא לא באמת עדשת מקרו, ויש לצייס עדשות מקרו יעודיות, אבל היכולת של העדשה להתקרב לאובייקט עם פתיחת צמצם שמאפשרת לבודד את האובייקט מהרקע שלו, ללא ספק נותנת בראש לעדשות בקטגוריה הזאת. מהרגע שהיא התחברה למצלמה נראה היה שהיא עושה רק טוב, ואני מצאתי את עצמי מתאהב. כן, כן אני מאוהב באלומיניום וזכוכיות רק על תספרו לאישתי
אורך מוקד: 135 מ"מ
צמצם של 2-22
לגוף פול-פריים
זווית ראיה: 18.7 מעלות
מיקוד מינימלי: 80  ס”מ
משקל: 920 גרם
אורך: 128 מ"מ
קוטר פילטר: 77 מ"מ

מבנה
העדשה מיועדת לאנשי מקצוע אשר נמצאים בשטח מבוקר עד בוקר ובתנאים קשים ביותר. אם זה ברחוב עמוס בהודו, ואם בלב המדבר או בידיים של מטייל מנוסה. העדשה עשויה מייציקת אלומיניום, והיא חזקה מאוד. הזכוכיות לא רק איכותיות וצלולות, אלא גם נראה שהכל יושב שם בדיוק כמו שצריך. הייתי איתה בטמפרטורה של 49 מעלות חום במדבר בשיא הקיץ, והיא התחממה כל כך שהיה לי חם בידיים לגעת בה, ועדיין היא עבדה והיטב. נראה שהיא לא אמורה "לקרוס" כמו עדשות אחרות בקטגוריה הזאת, וכבר יצא לי לגרום לסבל לעדשות שעברו תחתיי, אבל במקרה הזה לא נראה שאני מקשה עליה, ואפילו לא קצת. לעדשה 11 אלמנטים בשמונה קבוצות. לעדשה יכולת מדהימה להעביר אור מבלי לייצר פלרים גם כאשר מצלמים ישירות לתוך השמש השוקעת
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/9 @1/400 @ISO-400

פוקוס
טבעת הפוקוס עשויה אלומיניום כמו כל העדשה כולה, והיא מחורצת לשליטה טובה יותר. בצילומים במדבר גיליתי שהדבר יעיל מאוד בעבודה עם ידיים מזיעות, וגם עם כפפות קל יותר לשלוט בטבעת, מפני שהאצבעות לא מחליקות אליה. כמו תמיד טבעת הפוקוס זזה בדיוק בקלות הדרושה. היא לא קשה מידי ולא רכה מידי, ומאפשרת להגיע לדיוק וברגישות. יתרון גדול של טבעת הפוקוס הוא טווח התנועה הגדול הדרוש לעבור מפוקוס בקידמת הפריים לחלק האחורי. שלא כמו בעדשות אחרות, סקלת הפוקוס צרה, ולכן כל תנועה קלה של טבעת הפוקוס מוציאה אותך מפוקוס. צייס יצרו תנועה הדרגתית יותר, ואפשר להגיע לדיוק רב בנקודת הפוקוס הדרושה, ובטח בצמצמים פתוחים
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/11 @8" @ISO-100

Flare
הפעם הראשונה שיצא לי לעבוד איתה היה בצילום הופעה של קומיקאים בפאב קטן בתל אביב. זאת היית הזדמנות טובה לראות איך היא מייצרת פלרים בצילום ממול נורות לד. תאורת לד בהופעות  בעייתית לפעמים, וצריך להזהר שלא לצלם ישירות לתוך התאורה. והחלטתי ללכת עד הסוף עם זה, וצילמתי ישירות לתוך התאורה. אחרי הכל למה לא לשחק כל זמן שההופעה לא התחילה. הופתעתי לגלות שהעדשה לא רק שהצליחה לתפוס כל פרט בפנס, אלא גם לא הושפעה מהנורות לרגע אחד. גם עם צילומי שקיעה (כמו בתמונת השקיעה במדבר למעלה), שצולמה בדרך לסדנת צילום גרמי שמים, היא התמודדה היטב

Vignetting
ממש, אבל ממש עדין. ואני כמובן מדבר על צמצם 2. ברגע שהיא נסגרת לצמצם 2.5 זה נעלם כאילו ומעולם לא היה
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/2 @1/640 @ISO-200

CA's
מותר לי להגיד אין? כי פשוט אין. עד כדי כך שלא מצאתי שום דבר לרשום על כך
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/2 @3" @ISO-1600

מקרו
טוב כמו שאמרתי זאת לא עדשת מקרו, ולצייס יש עדשות מקרו ברמה גבוהה מאוד. אבל העדשה הזאת מחזיקה בתוכה עדשת מקרו קטנה שרק מחכה לצאת לאויר העולם. צילמתי לא מעט תמונות מקרו איתה, ורק כי אפשר. אני מאוד אבל מאוד מרוצה מזה. בכל פעם שאני צריך לצלם מקרו כי נתקלתי במקרה במשהו, אני מרגיש בנח ישר לשלוף אותה ולעבוד איתה. כשאני יוצא לטיולי שטח של כמה ימים בתנאי מזג אויר קשים, אני עושה חושבים על מה הכי כדאי לקחת כי כל גרם קובע. ביציאה האחרונה שלי למדבר בחודש אוגוסט ידעתי שיהיה חם, ואכן היה הטמפרטורות הגיעו ל 49 מעלות באחד הימים, והריצפה בערה מחום, ולכן יצאתי רק עם שתי עדשות -  ה- 35/2 החדשה של צייס, והעדשה הזאת. זו ללא ספק הייתה בחירה מעולה. כבר בתחילת המסלול נתקלתי בנקבה של חרדון סיני. מבלי לחשוב פעמים הורדתי את ה- 35 קילו של ציוד (בעיקר מים) מהגב ושלפתי אותה. ללא כל מאמץ המקרו שבה יצאה לאויר העולם. גם באחד הנחלים בצפון, כשבמקרה נתקלתי בסרטן נחלים, שלפתי אותה, כדי לא למצוא את עצמי מחליף עדשות ומפספס את הסרטן, וגם כאן היא לא אכזבה אותי
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/4 @1/1600 @ISO-100

 
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/6.3 @1/200 @ISO-640

 
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/8 @1/640 @ISO-100
 
חדות בצמצם פתוח ובוקה
לעדשה בוקה רך ועדין ובטח בצמצם פתוח. צילום הבגנווילה הורודה צולם בעיר. הבעיה בצילום בתוך עיר היא כמות האובייקטים שנמצאים בכל מקום ולא תורמים לתמונה אלא מזיקים לה. כגון בתים, מכוניות, חנויות, אנשים ולמעשה כל דבר שנמצא בעיר. כאשר מצלמים טבע בעיר, ורוצים להתמקד בטבע עצמו, כמו צילום הבגנוויליה במקרה הזה,  היכולת לפתוח צמצם ועדיין לשמור על חדות היא הכרחית. העדשה הזאת מאפשרת לפתוח את הצמצם למקסימום ולקבל חדות ובוקה רך ונעים לעין. אך לא רק בצמצם פתוח לחלוטין, אלא גם בצמצמים סגורים יותר כמו בצילום הבגנוויליה אשר צולמה בצמצם 3.2, היא עדיין שומרת על בוקה רך שהעלים את הביניינים והילדים שמשחקים ברקע בגן השעשועים. כך גם בצילום הקומיקאי אשר עומד על הבמה בהופעה. התמונה הזאת צולמה עם צמצם 4.5. עבודה עם צמצם כזה אפשר לי מצד אחד לקבל את הפנים בפוקוס, ומצד שני להעלים את הרקע של הבמה , ובזכות הבוקה שלה הצלחתי להעלים את הרקע לחלוטין
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/2 @1/320 @ISO-100

 
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/4.5 @1/250 @ISO-1250

ציון 4.9 מתוך 5
העדשה חדה מאוד בכל הצמצמים הרצויים ולכל רוחב הפריים. בצמצם פתוח לחלוטין היא חדה עדיין לכל רוחב הפריים, עד כדי כך שאפשר לצלם כוכבים בצמצם פתוח לחלוטין, מה שמאפשר לעבוד באיזו נמוך יחסית. הבוקה שלה רך מאוד גם בצמצמים סגורים יחסית של 4.5, מה שמאפשר גמישות עבודה מדהימה. במפתיע, העדשה יכולה לשמש אף כעדשת מקרו, ומאפשרת לצלם דברים שעם עדשת 135ממ אחרת לא ממש אפשר לצלם בתחום המקרו. היחס של רזולוציה/קונטרסט שלה מאפשרים להוציא תמונות עם הרבה פחות רעש מעדשות אחרות בצילום שחור לבן, ששם בגלל החיישנים הציבעוניים נוצר הרבה רעש. העדשה שווה כל שקל שיוצא לכם מהכיס, ויש סיבה טובה מאוד למחיר שלה. אי אפשר להצטער בקניה של עדשה כזאת. אז למה לא נתתי לה חמש מושלם? כי אין דבר מושלם גם לא בעדשות, רק שבמקרה שלה עדיין לא מצאתי, וזה בטח מתחבא שם כל כך טוב שקשה למצוא אותו...או שאולי באמת מדובר בעדשה מושלמת? תבדקו בעצמכם. אני לא מצאתי אף פגם אחד בזכוכיות האלו
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/9 @1/500 @ISO-100

 
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/11 @2" @ISO-100

 
Nikon D610 Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/10 @5" @ISO-100
 
+ Add a New Comment
Comments
Loading Loading...