17 Dec
17Dec

מה יותר חשוב לשדרג קודם את העדשה או המצלמה

אמנם לכל כלל יש יוצא מהכלל אבל לרוב, אנשים משדרגים את הגוף לגוף חדש יותר הרבה לפני החלפה של עדשה. זה קורה בגלל שהם לא מרוצים מהתוצאות של הצילום, והאשמה לדעתם נמצאת בגוף המצלמה. אם זה בגלל בעיות של פוקוס איטי מידי, או בגלל גרעיניות רבה וגסה מיד בצילומי לילה, או בעבודה עם איזו גבוה. אך האם הבעיה היא באמת בגוף יותר מבכל דבר אחר, או שאולי הפתרון נמצא במקום אחר? מה הדבר שחשוב יותר, איכות הגוף או איכות העדשה? או ששניהם חשובים במידה זהה? אני אענה על כך בכתבה הבאה

Nikon D3X+Zeiss Milvus 18mm f/2.8


העדשה

מה תפקיד העדשה ועד כמה היא חשובה? עדשה לא איכותית לא תעביר חדות (רזולוציה) וקונטרסט מספיק גבוהים, והתוצאה שתתקבל היא תמונה שניראת גם לא חדה וגם חסרת חיים, כאילו הצבעים בעולם דהו. בנוסף לזה, עדשה לא איכותית מספיק מבחינת האופטיקה תייצר בעיות נוספות, כגון הצללות בפינות התמונה, צלליות כחולות לאורך גגות הבתים או על ענפי העצים על רקע השמים הכחולים. כל הבעיות האלו לא מגיעות מהגוף אלא מהעדשה. זה אומר שגם אם תחליפו את הגוף הבעיה לא תיפתר מפני שאלו בעיות פיסיקליות בעדשה. היצרן בנה את העדשה לא כמו שצריך (ולכן המחיר של העדשה היה זול יחסית. יש סיבה למה עדשות יקרות עולות כמו שהן עולות). צריך גם לזכור שעדשות באיכות נמוכה ייצרו תמונות פחות טובות על גוף טוב מידי. זה אולי נישמע קצת מוזר אבל זאת המציאות. לדוגמה, ואני אקח משהו קיצוני, אם אני אקח עדשה מתחילת שנות האלפיים שמתאימה לסנסור של 10-15 מגה פיקסל וארכיב אותה על גוף מצלמה של 80 מגה פיקסל, אני אקבל צילום מאוד לא נעים לעין. למה זה? מפני שהעדשה לא תצליח להעביר מספיק מידע לסנסור. למעשה הסנסור של המצלמה "יפשיט" את כל הנתונים של העדשה עד המקסימום. הבעיה היא כמובן שהמקסימום של העדשה לא מספיק גבוה וכל הפגמים בעדשה יבלטו מאוד. מזה אתם יכולים להבין שעדשה לא מספיק איכותית על גוף מאוד איכותי תייצר לכם תמונות מאוד גרועות, והחלפת הגוף רק תחמיר את המצב במקום לשפר אותו. הסיבה שצלמים מקצועיים משקיעים כל כך הרבה כסף בעדשות הוא לא בגלל שאז יהיה להם עדשות מגניבות שמושכות תשומת לב, אלא בגלל שהם זקוקים להן בשביל לייצר את התמונות שהם מיצרים.

Photograph with Zeiss Milvus


Sigma 70-300 ככה נראת עדשה לא טובה


הגוף צילום

עד כמה הגוף חשוב? גוף בסיסי לא יצליח לייצר קבצים איכותיים מספיק על מנת שתיהיה תוצאה מספיק טובה. דוגמה קיצונית תיהיה אם נצלם עם גוף של ניקון לחובבים מלפני 20 שנה כמו מצלמת Nikon D50. הגוף ייצר תמונות עם טווח צבעים קטן יותר. יהיה קשה לחלץ ממנו מידע מקטעים חשוכים עם הרבה צל, וכל צריבה הכי קטנה תשאר ושום מידע לא יצא ממנה. גם השחור לא יהיה באמת שחור. על גוף כזה, לא משנה איזה עדשה נרכיב, התוצאה תיהיה לא מוצלחת, מפני שהגוף עצמו לא מתאים לדרישות שלנו כצלמים כיום. גוף בסיסי וישן ייצר רעש וגרעיניות מוקצנת מאוד גם באיזו 800, מפני שהוא מחזיק באלגורטים ישן מאוד. לעומת זאת גוף מודרני יותר ידע לייצר קבצים עם כמות מידע מספיק גדולה שיהיה אפשר לחלץ ממנו מידע שמסתתר בתוך קטעי צל, הוא ייצר תמונות ציבעוניות ולא יהיה הרבה רעש יחסית גם בצילומים עם איזו גבוהה. עם זאת, לא משנה כמה הגוף יהיה מודרני, אם נרכיב עליו עדשה בסיסית נקבל תוצאות בהתאם, אבל אם נרכיב עליו עדשה שמסוגלת לספק מידע גם לגופים טובים ממנו, נקבל תוצאות טובות עוד יותר. אך גם זה עד רמה מסויימת. לדוגמה, אם ניקח עדשה מודרנית באיכות שמתאימה לצילום על סנסור של 80 מגה פיקסל ונרכיב אותה על סנסור של 12 מגה פיקסל, יצאו תמונות מוזרות קצת. כאילו ויש עודף של מידע שהמועבר לסנסור והמעבד לא באמת מבין מה לעשות עם כל המידע הזה. התוצאה שמתקבלת היא כמו אחרי תהליך של חידוד ייתר בעיבוד תמונה. ממש אפשר לראות שהסנסור "הופצץ" בכמות מידע מטורפת. כך שכן בהחלט גוף המצלמה הוא דבר חשוב, ובטח כשאנחנו מדברים על הרצון לצלם באיזו גבוהה מבלי לקבל הרבה רעש וגרעיניות, שבשנים האחרונות זה מפריע לכולם.

Nikon D800E+Nikon 50mm f/1.4 IA 


Fujifilm GFX 50S+Fujinon 23mm f/4


מסקנה

אז מה באמת יותר חשוב הגוף או העדשה? הרי שניהם צריכים להיות טובים. למה שאחד מהם יהיה חשוב יותר מהשני? או כמו שתלמידים אומרים לי: "עכשיו כשיש לך גוף טוב אז קל לך להגיד שהעדשה חשובה יותר". אבל עדיין העדשה חשובה הרבה יותר. למעשה עדשה איכותית יותר מהגוף תאפשר לגוף לייצר תמונות טובות יותר. הגוף יוציא עם עדשה טובה תמונות עם פחות גרעיניות באיזו גבוה, טווח צבעים עשיר יותר. התמונות יצאו חדות יותר ואפילו יהיה יותר קל לגוף למדוד איזון לבן ופוקוס עם עדשה איכותית עוד יותר ממנו (יצא מונח קצת מוזר. אולי יותר יהיה נכון להגיד עדשה עם אופטיקה מתקדמת יותר). בחלק לא קטן מהמקרים, אנשים מחליפים גוף בגלל תוצאות לא טובות מספיק, והבעיה היא שימוש בעדשה שמעצימה את הגרעיניות, את הקונטרסט ומייצרת בעיות בפוקוס, וכל זה לא שייך בכלל לגוף. כמובן שזה לא אומר שאין חשיבות לגוף, אבל החשיבות לעדשה גדולה יותר. מה עוד שכמעט ואין גופי צילום "גרועים", או יותר נכון פשוטים כמו פעם בקרב צלמים. לדוגמה, גוף מצלמת fuji XT-2 שהוא גוף "ישן", בסופו של דבר מדובר על סנסור של 24 מגה פיקסל עם מנגנון אוטופוקוס לא רע בכלל, ועם יכולות לצלם באיזו גבוהה ברמה טובה. ברגע שמרכיבים על גוף כזה עדשה איכותית במיוחד הוא מסוגל להוציא תמונות מדהימות. אני מופתע כל פעם מחדש לראות אנשים מצלמים עם גופים הכי חדשים, שיצאו מהתנור ממש לפני חודשים ספורים, אך עם עדשות שלא הייתי נוגע בהם. עדשות שלא מסוגלות בכלל להתמודד עם סנסור כזה איכותי ומעבד שמסוגל לנצל כל שבב של מידע. בלי פלא שצלמים כאלה עדיין לא מרוצים מהתמונות שנראות שכאילו וחסר להם משהו, מפני שבאמת חסר להם משהו, וזה עדשות טובות. תמיד תזכרו שעדיף להחזיק עדשה או שתיים ממש טובות מעשר עדשות גרועות, וזה מפני שהעדשה חשובה יותר מהגוף.

Fujifilm X-T2+Fujinon 16mm f/1.4


Nikon D800E+Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2


Nikon D610 + Zeiss Otus 28mm f/1.4



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.