08 Mar
08Mar

Laowa GF 17mm f/4 D-Dreamer

עדשת פורמט הבינוני של פוג'י (כתבה על העדשה) 23 מ"מ היא ניפלאה ונהדרת! אוטופוקוס מהיר לעדשה רחבת זוית, חדה מאוד, נטולת פגמים אופטים על גבול האפס בעיות, ללא מריחות באקסטרים. פשוט שלמות ניפלא. תענוג אמיתי לעבוד איתה! ועדיין נשאלת השאלה האם יש פיתרון זול יותר? האם אפשר למצוא תחליף לעדשה הזאת עם מחיר צנוע? ולכן בדקתי את עדשת ה Laowa שהיא פתרון זול. אך האם היא יכולה לשמש כתחליף מספיק טוב לעדשה הנהדרת של פוג'י? על כך הכתבה ומיותר לציין כי כל התמונות בכתבה צולמו עם עדשה זו.

Laowa GF 17mm f/4 D-Dreamer


מבנה העדשה

העדשה בנויה היטב. גוף האלומניום נראה עמיד מאוד וחזק והיא מרגישה ביד כמו עדשה שתחזיק מעמד שנים. אומנם היצרן לא מדבר על עמידות למים אבל היא עדיין נראת דיי עמידה למים. לעדשה אין מגעים אלקטרונים ויש צורך בעבודה ידנית מלאה מרמת הפוקוס ועד רמת הצמצם. בגלל שאין מגעים אלקטרונים קשה לדעת בוודאות היכן הפוקוס נימצא ויש צורך להתאמן על הנושא, אם זאת טבעת הפוקוס זורמת בקלילות תחת אצבעות הידיים. לעדשה פילטר קדמי של 86 מ"מ שברוחב הזה אין הרבה פילטרים איכותיים מספיק לעבודה עם פורמט ביינוני בארץ ויש צורך לרוב להזמין פילטרים מחוץ למדינת ישראל. פילטרים איכותיים כאלה הם לא בדיוק הדבר הכי זול שבעולם. לדוגמה פיטר UV מגיע בקלות לסכום של 800 ש"ח. בגלל רוחב הצילום שלה שיושב על 113 מעלות ומבנה מגן השמש שלה נוצרים בקלות הצללות בפינות התמונה אחרי שמרכיבים פילטר וזה מחייב עבודה על פילטר בעל דפנות דקות מהרגיל וברגע שעובדים עם פילטר נוצרים הצללות בצמצם פתוח לחלוטין ויש צורך לעשות קרופ קטן על מנת להפתר מההצללה או לפתוח אותה בתהליך של עיבוד תמונה שזה לא דורש מאמץ גדול בכלל ובטח עם הקובץ מלא המידע שיש למצלמה עצמה. אבל צריך לקחת את זה בחשבון. הצללה יכולה להופיע גם עם צמצם סגור בתנאי תאורה מסויימים. ניתקלתי בזה בצילומי זריחה במכתש הגדול. כאשר זווית השמש יצרה הצללה בצמצם 16 דבר שהצלחתי לפתור בקלות בעיבוד תמונה או בקרופ קטן. זאת אומנם עדשת 17 מ"מ אבל כמו שאתם יודעים כל אורכי המוקד מחושבים לפי פול-פריים ולכן במכפיל של הפורמט הביינוני העדשה מצלמת בזוית שזהה לעדשה של 11 מ"מ שזה בהחלט ההגדרה של סופר רחבת זוית וברוחב זוית שכזה כמובן יש מינוסים ופלוסים טבלת ה MTF שלה מראה את הבעיות הפיסקליות שלה מבחינת רזולוציה וקונטרסט.

MTF


חדות, קונטרסטים ועבודה

החדות שהעדשה מייצרת היא לא מאה אחוז וצריך לשפר את החדות של התמונות בעיבוד תמונה. זה לא שהיא לא חדה לחלוטין או לא עדשה ברמה שאין טעם לקנות אותה, אלא שזה דורש חידוד עדין. בסך הכל העדשה חדה לרוחב הפריים. הקונטרסט שהעדשה מייצרת הוא טוב מאוד והצבעים חיים ללא ספק והיא לא מורידה את הטווח הדינמי בקובץ השילוב של שניי הדברים האלה אכן ראויים לשקול לקנות אותה. העבודה איתה היא כמובן ידנית לחלוטין גם מבחינת הצמצם וגם מבחינת הפוקוס. השליטה הידנית בצמצם לא בעייתית כי גם ככה רוב צלמי פוג'י אוהבים לעבוד ידנית. אך צריך לדעת שזה דורש להביט לשניה על העדשה ולראות עם איזה צמצם עובדים מפני שאין מגעים אלקטרונים. הפוקוס הידני (מפני שאין מגעים אלקטרונים) טיפה מורכב ואני מצאתי את עצמי מסתכל על סקלת המרחק להגיע לדיוק מלא. לרוב עדשות רחבות זוית משמשות לצילום נוף ששם לא חסר זמן עבודה מפני שאין לחץ של זמנים כך שזאת לא בעיה קשה מידי אבל צריכים לדעת את זה לפני שקונים אותה





 סיכום

זאת לא העדשה הכי חדה שיש בשוק לפורמט ביינוני והיא סופר רחבת זווית שאני פחות אוהב את זה (אם כי יש הרבה צלמים שאוהבים סופר רחבות זווית) ויש לה בעיה של הצללות שדורשות טיפול בתהליך של עיבוד תמונה. אבל מעבר לזה מדובר על עלות נמוכה כמעט בחצי מהעדשה המקורית והנהדרת של פוג'י. למי שקצת צפוף בכסף ועדיין רוצה רחבת זווית זאת עדשה שאפשר לשקול לקנות אותה והחדות מספיק טובה והצללות כמו שאמרתי נסבלות בהחלט. אני מצרף קישור לאתר היצרן ששם אפשר למצוא עדשות נוספות ליצרני מצלמות נוספים: https://www.venuslens.net/ref/916/ref/916/?campaign=GuyGeva






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.