19 Nov
19Nov


כיצד להשתמש בפרספקטיבה בצילום

פרספקטיבה חד מגוזית (Vanishing point) מוכרת לרוב הצלמים ולמעשה היא משמשת ברוב המקרים להולכת העין פנימה אל תוך הצילום (כגון צילום כביש או שביל לאופק). אבל בצילום לפעמים מומלץ להשתמש בפרספקטיבה של כמה מגוזים. אם זה על מנת לייצרת תלת מימד ברור יותר, ואם זה על מנת לייצר מופשט.


הפעם הראשונה שנתקלתי בצורה מעמיקה בפרספקטיבה רבת מגוזים זה היה כאשר למדתי שרטוט בניין ושרטוט טכני (לדוגמה שרטוט של גלגלי שיניים בתלת מיימד). זה היה מקצוע שהייתי עם רגשות מעורבים כלפיו. מצד אחד אהבתי את הצורך בדיוק ובסבלנות, ומצד שני המורה שלי היה מתסכל אותי כל פעם מחדש. מעולם לא קיבלתי ציון 100 אצלו, ולא משנה מה אני עשיתי. תמיד הוא היה מוצא איזה  עשירית המילמטר של קו בודד שיצא ממקומו, או קו בעובי לא אחיד בעשיריות המילימטר. אומנם קיבלתי תמיד את הציון הכי גבוה בכיתה. אבל על ציון 100 לא היה מה לדבר. לקח לי כמה שנים להנות באמת מהידע הזה, וזה קרה דוווקא דרך הצילום, כאשר התחלתי לחקור ולחפש דרכים מורכבות יותר, ובו זמנית מדוייקות לייצרת נפח בתמונה.

פרספקטיבה חד מגוזית

פרספקטיבה חד מגוזית מוכרת מאוד, ומשתמשים בא למטרת הולכת העין אל תוך האופק, ולרוב שמים אותה במרכז התמונה. אבל גם כאשר היא מכוונת לצד התמונה, היא עדיין מוגדרת כפרספקטיבה חד מגוזית (כל זמן שכל הקווים אשר בונים את התמונה מופנים למקום אחד). מטרת השימוש בא הוא לייצר עומק בצילום. בצורה הזאת אנחנו לא רק מובילים את הצופה פנימה, אלא גם מדגישים שמדובר במקום בו יש לאן להמשיך וללכת, ולא כמו, לדוגמה, תמונה של קיר, שברור לצופה שאין לו לאן עוד ללכת קדימה. כדוגמה צירפתי שני צילומים קלאסיים בנושא. האחד עם מגוז מרכזי, והתמונה השניה עם מגוז שמוביל צד שמאל של התמונה.. שימו לב שהמגוז הוא למעשה מה שמרכיב את הקוים העיקרים של מבנה התמונה.






פרספקטיבה דו מגוזית

בפרספקטיבה דו מגוזית משתמשים כאשר רוצים לתאר תלת מימד בתמונה. להראות תמונה מורכבת יותר. זה נוצר לרוב על ידי שימוש בזוית צילום שהיא קצת שונה מהרגיל, ואפשר להשתמש בזה גם בצילום נוף וגם בצילום אורבני. יש הרבה צילומים עם פרספקטיבה דו מגוזית ברחבי האינטרנט, שיתכן כי נוצרו בטעות, או ללא תשומת לב במהלך הצילום. אולם, זה דבר שכדאי לתת עליו את הדעת בזמן צילום, מפני שזה מאפשר לייצר תמונה אחרת ויחודית. אם שולטים בנושא אפשר לעשות את זה (לבנות את התמונה בפרספקטיבה דו מגוזית) מהר מאוד. אני צירפתי כמה דוגמאות. המגוז הראשון מסומן בחץ אדום (כמו מקודם), והמגוז השני מסומן בחץ כתום. שימו לב כמה משפיעה על התמונה עצם הבחירה, להשתמש בשני מגוזים ולא מגוז בודד.









פרספקטיבה תלת מגוזית

בפקסקטיבה תלת מגוזית לא משתמשים הרבה. גם מפני שאין הרבה מקרים בהם שיש צורך בזה (אם כי אני כן משתמש בזה מידי פעם, ובא לי לעשות פרוייקט בנושא, ואני רק צריך לפנות את הזמן הדרוש לכך), וגם מפני שזה דבר מורכב לעשות ולא קל לביצוע. פרספקטיבה תלת מגוזית מאפשרת לייצר עומק רב בתוך התמונה, מפני שזה מייצר תלת מימד עוצמתי שאין דרך אחרת ליצור אותו. זה דבר שצריך לעשות במודע, ותחת שיקול דעת והבנה של מה שאנחנו עושים, אבל חשוב יותר מזה, הוא מה אנחנו רוצים לתאר או להעביר לצופה. בדוגמאות האלה המגוז הראשון מסומן בחיצים אדומים, המגוז השני בחיצים כתומים והמגוז השלישי בחיצים ירוקים.






סיכום

שימו לב עד כמה כמות המגוזים משפיעה על נפח התמונה והולכת העין. שימוש נכון בכמות מגוזים מאפשר לנו לייצר תמונה עם הולכת עין מורכבת יותר ממה שנהוג. בנוסף לזה, אפשר לייצר גם תמונות עם מספר רב במיוחד של מגוזים, לדוגמה על מנת לייצר מופשט, או מורכבות גדולה במיוחד בצילום (כמו בדוגמה למטה). אני ממליץ לכם לשחק עם זה ועל ידי כך להכיר את הנושא יותר לעומק. למי שרוצה שיעורים בקומפוזיציה אשמח לעזור.







הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.