09 Mar
09Mar

קומפוזיציה ספירלית

בעבר העלתי מספר כתבות בנושא קומפוזיציה, ואני מצרף לכם קישורים לכתבות. אני ממליץ לכם להתחיל לקרוא את הכתבות האלו לפני שאתם ממשיכים לקרוא את הכתבה הזאת, על מנת שההבנה תיהיה מעמיקה יותר. אלו הקישורים, ובסדר הנכון לקריאה:

קומפוזיציה

כיצד לייצר תמונה מאוזנת נכון

מבוך ויזואלי בתמונה

כיצד להשתמש בפרספקטיבה בצילום

קומפוזיציה פתוחה

קומפוזיציה סגורה

עכשיו, אחרי שעברתם על הכתבות האלו, נתחיל עם הסבר מה זה קומפוזיציה ספירלית, אשר היא יותר מורכבת מהרגיל, ובטח יותר מורכבת ממה שאנשים קוראים לו חוק השלישים (שהוא חוק בעייתי, מקבע מאוד וחבל שאנשים משתמשים בו). אני אתן כמה וכמה דוגמאות בתמונות על מנת שהדבר יהיה ברור יותר, על אף המורכבות שלו. קומפוזיציה ספירלית למעשה בנויה על פי נוסחת פיבונאצ'י. זאת נוסחה מתמטית שמתארת ספירלה בצורה שאפשר למצוא בלא מעט מקומות בטבע, כמו בצורת השבלול או בצורת הסדר שגרעיני חמניה יושבים על הפרח. אפשר למצוא אותה גם בדי-אן-איי שלנו, בדרך שבה מים יורדים למטה כאשר מרוקנים את האמבטיה, ועוד.

נוסחת פיבונאצ'י


בקומפוזיציה הזאת משתמשים לא רק בצילום אלא גם בציור ובאדריכלות. שם רואים את השימוש בקומפוזיציה זאת דיי הרבה, גם במבנים שמועצבים בצורה סופר מודרנית, וגם במבנים יחסית פחות מורכבים ברמת העיצוב, אבל עדיין אפשר למצוא אותם שם. כמו שאתם בוודאי מבינים אני אתמקד דווקא בשימוש בקומפוזיציה זאת בתחום הצילום ולא בתחומים אחרים.

מעבר לזה שאפשר לצלם מבנה של קונכית חילזון או את פרח החמניה, ששם רואים בברור את מבנה הספירלה, אפשר להשתמש בנוסחה או בקומפוזיציה זאת גם על דברים אחרים לחלוטין, כגון בצילום נוף או צילום אדריכלי ועוד. הסיבה לשימוש בקומפוזיציה זאת בצילום, היא שזה מאפשר לצופה להתייחס בקלות רבה יותר לכל שטח התמונה, ולא להתמקד בנקודה עיקרית אחת או שתיים. למעשה תמונות שמורכבות בקומפוזיציה זאת הן נעימות יותר לעין/למח האנושי, מפני ש"אנחנו מעוניינים" להתייחס לכל התמונה. כאשר אנחנו מסתכלים על תמונה שחלקה "לא חשוב" לנו או לא תורם, משהו מפריע בעין, והתמונה נראת פשוט פחות יפה. אני ארחיב ואעבור מכאן לשלב הדוגמאות על מנת שהנושא יהיה ברור כמה שיותר.

מבנה ספירלי קלסי בתמונה. אם כי הפוך. העין מתחילה בחלק הסגור הקטן של החור ומשם הולכת ומטיילת בצורת ספירלה על כל התמונה עד שהיא מגיע לחלק החיצוני הימני של התמונה


ההולכה שמתחילה בשיח הקטן שצד שימין למטה שהולכת ומתפתחת וצומחת עם הדיונה והשיחים ונסגרת לתוך קו האופק בצד שמאל


הנרות הגדולים שמובילים את העין דרך צד ימין של התמונה מעל המסגרת המוקשתת אל הקצה השמאלי של התמונה. מה שמאפשר לעין לטייל בכל שטח התמונה ולא רק להתמקד במרכז התמונה היכן שמריה נימצאת בתמונה הזאת אפשר לראות בקלות את מבנה פיבונאצ’י


במקרה הזה של צילום סטודיו, השור שבפוקוס הוא החלק העיקרי או הצפוף בשבלול שלנו, ומשם העין הולכת אל תוך הכד בצד שמאל. כמו שאתם מבינים ורואים מבנה פיבונאצ'י בצילום לא מחייב ליצור מעגל קטן בנוקדת ההתחלה אלא יוצר את הצורה הכללית. למעשה כל השור הוא העיגול הקטן בספירלה


יתכן שבתמונה הזאת זה נראה פחות ברור ממבט ראשון. אבל הולכת העין היא מהסלע בצד ימין למטה, ששם אולי תחילת הספירלה הצפופה ברורה יותר, אל העץ בצד שמאל (קצה הספירלה), כאשר העין מטיילת דרך חופת העצים בחלק העליון של התמונה. עכשיו מבנה פיבונאצ’י ברור יותר


תמונה זאת היא הדוגמה האחרונה בכתבה, והיא מראה כיצד גם בסביבה מורכבת אפשר לשלוט בדברים ולבנות בצורה מוסכלת. העין שמתחיל לטייל במעקה שבמערת המחקר (שם תחילת השבלול) עולה אל תיקרת המערה, ומסתיימת בבור השחור בצד שמאל. מבנה פיבונאצ’י קלסי


**למי שרוצה ללמוד קומפוזיציה בצורה מעמיקה יותר ולשלוט בדברים היטב במהלך הצילום, ולא משנה באיזה תחום צילום, מוזמן לפנות אלי לעשות את הקורס המלא



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.