20 May
20May

טיפים לצילום מבנים

צילום אדריכלי, צילום מבנים ועיצוב פנים הם לא זרים לרוב הצלמים, אם כי צלמים לא חפים מטעויות בתחום וחלק מהטעויות הן נפוצות במיוחד, במיוחד בשימוש של עדשות רחבות זווית שלא רק שהן לא תמיד הכרחיות אלא לפעמים מייצרות יותר נזק מתועלת. בנוסף לכך, מיקום האלמנטים השונים בתוך התמונה חשוב מאוד, ולפעמים מתעלמים מחלק זה בתהליך הצילום. במאמר זה אני אעבור על השימוש בעדשות שונות ולמה יש להתייחס שניה לפני הלחיצה על הכפתור. זהו מאמר ראשון מתוך שני מאמרים שידברו על צילום חוץ וצילום פנים.

צולם עם Fujifilm X-T4 + Fujinon 100-400mm לפעמים, הדרך הטובה ביותר להראות כמה הבניין יחודי היא לצלם ממרחק רב, מה שגורם לו לבלוט מעל שאר המבנים. הטישטוש בקו הקרקע נובע מזיהום האוויר בעקבות התחבורה הציבורית בתל אביב.


צילום מבנים מבחוץ. למה לשים לב

כשמצלמים מבנים או אדריכלות מבחוץ, חשוב להראות את היחודיות של המבנה ולא רק לייצר תמונה שתיהיה יפה. החשיבות של להראות את מה שמייחד את המבנה על פני מבנים אחרים באזור חייבת להיות בראש מענייננו יותר מכל דבר אחר, ולכן החשיבות של העדשה הנכונה וזווית הצילום מגיעה מעל הכל. זה נכון שבחלק לא קטן מהמקרים עדשה רחבת זווית היא העדשה הנכונה לצילום, מפני שאנחנו רוצים להראות את כל "גדולתו" של המבנה, אך לפעמים צילום של כל המבנה שהוא מעוות ועקום יוריד מיופיו וגדולתו של המבנה. לכן ממולץ כנקודת מוצא להתחיל לחשוב על שימוש בעדשה רחבת זווית בגבול ההגיון, כגון עדשה באורך מוקד של 24 מ"מ או 20 מ"מ, ולפעמים שימוש בעדשות ברוחב זווית של 35 מ"מ יהיה נכון יותר, מפני שזאת עדשה שמייצרת פחות עיוותים (תלוי כמובן באיכות העדשה). אני מאוד נזהר מלעבוד עם עדשות סופר רחבות זווית של 16 מ"מ ורחבות יותר. הן לרוב לא רק שמעוותות את המבנה אלא הן גם מוציאות אותו מפורפורציה. זה כמובן לא אומר שאני נמנע מהן לחלוטין, אך אני שומר אותן למקרים ספציפיים. אני אעבור על כמה דוגמאות שונות של שימוש באורכי מוקד שונים, עם הסבר מדוע אורך מוקד זה נבחר למטרה הזאת ומה היתרונות או החסרונות שלו

צולם עם Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm הסיבה לשימוש בעדשה באורך מוקד סטנדרטי היא למנוע עיוותים בקורות הפלדה. עדשה רחבת זווית הייתה עלולה לשנות את הזוויות של קורות הפלדה ולייצר תמונה שונה מהמציאות. על מנת לתפוס את היחודיות של הגשר, כל מה שהיה צריך זה ללכת אחורה ולמצוא את הזווית הנכונה אשר תראה את הבחירה של האדריכל לייצר זוויות אשר צולבות אחת לשניה. הסיבה להשאיר את הביניין שמאחור היא על מנת להדגיש שזה גשר ולהדגיש את המימדים שלו.


דוגמה נוספת:


תמונות אלו צולמו עם Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm אם כי הצילום הראשון נעשה עם עדשה רחבת זווית, מפני שרציתי להראות את הממדים של המקום, והיה לי צורך להדגיש את הרחוב הארוך והרחב וגם את הממדים הגדולים של הכנסייה. אחרי הצילום הראשון ראיתי שהוא הלך לאיבוד והבנתי שמה שהלך לאיבוד זה הפרופורציות של המציאות. קיבלתי רחוב שהיה נראה הרבה יותר גדול ממה שהוא, עם כנסייה שנראית קטנה יותר ממה שהיא, ושמי לילה שחורים או מדרכה רחבת ידיים ולא יפה במיוחד שתפסו חלק גדול בתמונה. זה בזמן שרציתי להראות את הרחוב המודרני עם בתי הקפה אל מול הכנסייה בת המאות שנים, שנבנתה אי שם בתקופת הברוק. היה ברור לי שעדשה רחבת זווית שאולי נראתה טבעית לשימוש מייצרת את התוצאה הלא רצויה, ושימוש בעדשה עם אורך מוקד סטנדרטי תעצים את גדולתה של הכניסה במקביל לרחוב עם בתי הקפה. כשהתקדמתי במעלה הרחוב הבנתי שישנו צורך להראות את המקום כמקום תיירותי, ולכן נעשה צילום נוסף שגם הוא עם אותה העדשה. כאן הייתי צריך לשנות את זווית הצילום כדי לתפוס את רוב הכנסייה. על מנת שלא לייצר עיוות גדול מידי, החלטתי לחתוך את קצוות הכנסייה שגם ככה נעלמו אל תוך חשכת הלילה. גם היה לי חשוב לשמור על זווית הגיונית של הקירות החיצוניים, ובו בזמן לשמור על עקמומיות קלה, על מנת להדגיש את גודלה הרב. דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא שהאנשים בקידמת התמונה נראים כאילו הם נמצאים באותו המישור של הכנסייה, על אף שהם קרובים יותר למצלמה. הדבר נעשה על ידי שימוש במהירות סגר קצת גבוהה יותר ממה שהיה צריך, וזה העלים בחשכה את האנשים הקטנים יותר שהיו קרובים יותר לכנסייה. הצילום נעשה באופן זה כדי להתחקות אחר סגנון העבודה שנעשה בציור בתקופת הברוק, כאשר כל האלמנטים/מבנים ואנשים תמיד נראים באותו המישור, דבר שייצר תמונות שטוחות משהו. דבר זה השתנה בעקבותיו של ליאונרדו דה וינצ'י שלחץ על ציירים לייצר עומק בציור על ידי שינוי בפרופורציות של האלמנטים השונים בציור.


דוגמה נוספת:


תמונות אלו צולמו עם Fujifilm GFX 50R + Lowa 11mm D-Zero אומנם עדשה זו לא בעלת עיוות רב, אף על רוחב הזווית הממש מוגזם שלה, ועדיין אני מוצא שהם דוגמה נהדרת לאיך לא נכון לעבוד. התמונה העליונה צולמה שוב עם עדשה אחרת ובעיקר מזוויות צילום אחרות. שימו לב שזווית הצילום בתמונה העליונה אומנם מעצימה את ממדי המבנה, וזה אולי נראה יפה במבט ראשון. אבל, היא למעשה מעלימה את המבנה כולו, ואי אפשר להבין לא את גודלו ולא את הצורה שלו, וזה נראה כמו סתם עוד מגדל עתיק. בתמונה השנייה אפשר גם לראות כיצד שימוש בעדשה רחבת זווית מאפשר לראות את רוב המבנה, ולמעשה נוצר בו עיוות שלא בר תיקון בשום תוכנה לעיבוד תמונה. המבנה נראה לא טוב והוא איבד לחלוטין מהקסם שלו. בנוסף לכך, ההכנסה של אנשים לתמונה לא מראה כמו שצריך כמה שהוא גדול, ולא מראה בצורה נעימה לעין שזה אתר תיירות, אלא להפך, זה רק מראה כמה שהאנשים שבמקום מפריעים להנות מהמקום כתייר. זה רק מדגיש את המצב האמיתי, שזהו אתר תיירות עמוס וצפוף בצורה לא נעימה. לכן, זהו לא תמיד הדבר הנכון לעשות, ובחלק מהמקרים כבר עדיף שלא לצלם כלל.


סיכום

כמו שאתם רואים, בצילום מבנים צריך להתייחס לא רק לכך האם המבנה יפה או לא. יש גם צורך לשים לב למה שהופך את המבנה לייחודי או מיוחד. לכל מבנה היסטורי או מודרני יש את הייחודיות שלו שהאדריכל השקיע בה מחשבה רבה ותכנון, ותפקידנו הוא להדגיש את הפרמטרים האלו. בנוסף לכך, כאשר אנחנו מצלמים מבנים עתיקים, אנחנו צריכים לקחת בחשבון את הזרם האומנותי באותה התקופה ולשים עליו דגש. מבנה עתיק הוא לא רק עוד קלאסיקה, אלא מבנה אשר מתאר את הלך המחשבה של תקופתו.

Fujifilm GFX 50R + Lowa 11mm D-Zero


Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.