26 Dec
26Dec

 

איך למחוק תמונות מהטיול האחרון

הרבה פעמים אני נתקל בתלמידים שלי שחוזרים עם מאות ואלפי תמונות אם זה מטיול יום ואם זה מטיולים של כמה ימים בחו"ל והם מוצאים את עצמם עם כמות כל כך גדולה של תמונות שלוקח הרבה זמן למיין אותם ולעבור על כולם. עד כדי כך שזה לפעמים לוקח חודשים ושוב ושוב שואלים אותי מה לעשות עם כל התמונות האלה וכיצד למיין אותם. את מה להשאיר ומה לא. ואני אענה על השאלות האלה בזה שאני אסביר מה אני עושה על מנת למיין את הצילומים שלי מהשטח.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 R


אני אתחיל בזה שאני לא מצלם הרבה. אומנם אני אוהב לצלם וזה מה שאני עושה לפרנסתי אבל עדיין אני חושב לפני שאני לוחץ על הכפתור. גם כשאני מצלם מהר אני מחכה לרגע הנכון. לאותו שבריר של שנייה לפני שאני לוחץ על הכפתור. החוכמה או הקושי בלהיות צלם מקצועי זה לא להיות במקום ובזמן הנכון אלא זה להמתין לשבריר שניה הנכון שבוא יש טעם ללחוץ על הכפתור. וזה ללא ספק קשה לעשות בצילומי רחוב.

על מנת להגיע לשם יש צורך להחליט החלטה לא קלה וזה שמותר לפעמים לפספס רגעים. פרס פוליצר לא מקבלים מטיול ברחוב קטן בטיבט. אלא מעשרות שנים של צילום עיתונות מקצועי כך שלא יקרה כלום אם תחזרו עם כמה צילומים פחות והדבר השני הוא להביט בעינית ברגע שמבחינים שמשהו מעניין ולהמתין לאותה שנייה נכונה ולא סתם לירות צרורות. בצילומי נוף או דוממים בטח ובטח שאין שום טעם לצלם את אותה התמונה פעמיים. דבר אחרון והכי חשוב הוא לצלם בקובץ (RAW) שזה קובץ שאפשר לתקן במידות הסבירות (מי שרוצה אני מעביר קורסים בעיבוד תמונה.)

מה התהליך שלי לסינון?

צילום נוף

אני אתחיל עם נוף שזה קל להסביר והתהליך הכי פשוט ומהיר. במקרה ויש לי את אותה התמונה פעמיים או שיש לי שתי תמונות שקרובות אחת לשניה בזוית הצילום (לרוב זאת תיהיה הבעיה ולא את אותו הפריים פעמיים.) אני אביט במהירות בהם ואבדוק מי מהם צרוב או חשוך מידי. אולי אחד מהם בנוי לא נכון. לדוגמה אם יש סלע שלא מופיע במקום הנכון או נחתך. וכמובן חוסר בפוקוס. בנוף צריך להיות פוקוס תקין. אין פוקוס מוחקים. נקודה. את הפחות טוב מהם אני מוחק ועובר הלאה.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 16mm f/1.4 WR


Fujifilm X-T2 + Fujinon 16mm f/1.4 WR


צילום סטודיו

בסטודיו יש לי הרבה מצבים שאני מגיע למחשב עם כמה וכמה פריימים על אותו המצב. והסיבה היא משחקי אור וצל. ברוב המקרים זה בגלל חוסר דיוק בפלש. תהליך כיוון עוצמת הפלשים מייצר עודפי פריימים. גם פה התהליך יותר פשוט ממה שזה נשמע. כל פריים שלא בחשיפה נכונה נזרק לפח. בסופו של דבר הרי יש רק פריים אחד נכון בעוצמות האור. כל השאר נזרקים ברגע. גם פוקוס יש לכולם וגם מיקום של האובייקטים בתמונה. מפני שהמצלמה מראש ממוקמת נכון. זה רק עוצמות פלשים

Fujifilm X-T2 + Fujinon 90mm f/2 WR


Fujifilm X-H1 + Fujinon 80mm f/2.8 macro WR


צילום רחוב

כאן התהליך קשה יותר ואיטי יותר. בצילומי רחוב דמויות מרוחות וחוסר פוקוס לפעמים דוקא מוסיף לתמונה. גם חשיפה לא נכונה כגון חשיפת מינוס או פלוס יותר ממה שצריך לפעמים עוזרת להבליט את הדמות ולכן תמונות כאלה לא יכולות להזרק בהנף יד ויש צורך לשים לב לתוצאה הסופית.

אם זאת גם כאן אפשר לעשות סינון דיי מהיר ולזרוק דיי הרבה פריימים ולקצר את התהליך כולו.

הרי כולנו יודעים שגם לחוסר פוקוס יש גבולות. תמונות ללא פוקוס בכלל, תמונות שהדמות סתם לא בפוקוס כי המנגנון אוטופוקוס התבלבל ופיקס דוקא על הביניין או הדוכן בשוק, תמונה חשוכה לחלוטין או צרובה לגמרי עד שכבר לא רואים כלום, תמונה שהדמות העיקרית לא נמצאת במקום הנכון בפריים (לזה יש צורך ללמוד קומפוזיציה בצורה מעמיקה ולא להסתמך על חוק השלישים שהוא יותר מפעם אחת שגוי ולא נכון ובטח בצילומי רחוב...למי שרוצה אני מעביר קורס בצילום קומפוזיציה). כל התמונות האלה נזרקות על המקום לפח האשפה. אין שום סיבה לעבור עלייהם או להתעכב עלייהם. תהליך סינון זה מקצר פלאים את התהליך.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 R


Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 R


לסיכום

בתהליך סינון תמונות הדבר שהכי מעכב אותכם זה פחד לזרוק את התמונה הנכונה וריגשות אשם. בתהליך זה אין מקום לרגשות. זה תהליך פרקטי. לעבור שעות על תמונות שכבר בשניה הראשונה ברור לכם כי היא לא טובה ולהתחיל לנסות להציל אותה בעיבוד תמונה זה חסר טעם ובזבוז זמן.

כן, אני יודע שיקומו עכשיו הרבה תלמידים שלי ויגידו "אתה לא יודע כמה תמונות הצלתי בעזרת עיבוד תמונה" אז התשובה היא לא נכון. למה לא נכון כי לא הדפסתם את אותם תמונות שהצלתם בגדול. תמונה שעברה פתיחת צל מוגזמת או הבהרה גדולה מידי לא ברת הדפסה בצורה איכותית מספיק. תדפיסו את התמונה בגודל של 70*100 ס"מ ותראו כמה שזה נראה רע.

ומה קורה אם התמונה רק תעלה לרשתות החברתיות? ובכן כאן באמת יש יותר סלחנות כי גם ככה חלק גדול מהרשתות החברתיות לא שומרות על איכות התמונה ואנשים בכלל לא שמים לב לאיכות התמונות. אבל אם אתם רוצים לעלות שלב ולהיות צלמים עם איכויות צילום טובות יותר אז תהליך סינון קצר הוא הדבר הנכון.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 R


Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 R


Nikon 800E + Zeiss Milvus 35mm f/2



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.