07 Jan
07Jan

תרמיל לצילומי שטח של כמה ימים Ferrino Alfa 45+5L

הפעם אני אעביר חוות דעת על תרמיל שטח שאני יוצא איתו לטיולי צילום של כמה ימים, ולמה זה? מפני שנראה שאף אחד לא נותן על זה את הדעת. יש המון צלמי טבע שיוצאים לשטח למשך כמה ימי צילום ואני ביניהם. כאשר רוצים לצלם עמוק בשטח לא תמיד אפשר להגיע עם הרכב עד נקודת הצילום, אבל בשום מקום לא ראיתי שמישהו מייעץ מה כדאי לקחת ברמת הציוד והחלטתי להרים את הכפפה.
לדוגמה על מנת לצלם בנחל צפית שקרוב לצומת הערבה. אומנם אפשר לצאת לשם לגיחה של יממה, אבל אני חושב שאם כבר מגיעים לאזור - הגיוני יותר להגיע ליומיים וככה להיכנס גם לצילומים בנחל תמר.
צילומי שטח לא לוקחים כמה דקות אלא כמה שעות. לפעמים צריכים לחכות לרגע הנכון ואני מעדיף לצלם מזריחה ועד שקיעה ויותר מפעם אחת להכנס לתוך הלילה. לשם כך יש צורך בתרמיל מספיק גדול ונוח לשימוש ליציאה לשטח ובין היתר להחזיק בתרמיל מכובד כחלק מציוד הצילום ההכרחי לי.

Nikon D800E with Zeiss Milvus 18mm f/2.8


נתחיל בשאלה: עם איזה ציוד צילום אני יוצא לשטח לכמה ימים? מאחר וכל הציוד יושב על הגב או על הצוואר אני משתדל לקחת רק את מה שחיוני. חשוב לזכור שלאורך הליכה של יום שלם כל מאה גרם מרגישים כמו קילו, מפני שעל הגב יש לי תרמיל עם אוהל, אוכל, שק שינה, מים ועוד (אני אפרט בהמשך הכתבה). לכן את ציוד הצילום אני חייב לסחוב על הצוואר וכאן באמת כל גרם קובע (אחרת הצוואר ממש מתפרק מהמשקל לאורך הימים).

הציוד שאני לוקח:
גוף אחד Nikon D3X
עדשה רחבת זוית: Zeiss Milvus 18mm f/2.8 אני צלם נוף להזכירכם
עדשה טלסקופית שמשמשת גם כחצי מקרו Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2
פלש אחד Nikon SB700
סוללה נוספת לגוף וארבע סוללות לפלאש ומוצרים קטנים כגון כרטיס אפור, מטלית ניקוי ועוד
שלט למצלמה
פילטרים
חצובה
חוץ מהחצובה שמחוברת לתרמיל כל שאר הציוד צילום יושב באלכסון על תיק צד של: LowePro- Magnum 1200 AW


התרמיל
בתרמיל הזה אני משתמש ליציאה של יום ארוך במדבר כאשר יש צורך לסחוב כמות גדולה של מים או בחורף כשיש צורך לסחוב הרבה ביגוד חם ועמיד בגשם וציוד עמיד בגשם לשמור על ציוד הצילום מפני לחות.
התרמיל טוב גם ליציאה לשטח של עד שלושה ימים במקומות שבהם אני יכול לסנן מים לשתיה ובישול בשטח, כמו לדוגמה: יציאה לצילומי שטח בנחל כזיב או נחל חרמון או אפילו נחל צהלים ששם אפשר לסנן מים בעין נמר.
ביציאה למקומות מושלגים או כשנדרשת כמות ימים גדולה יותר, אני יוצא עם תרמיל גדול יותר.
מה שחשוב לי בתרמיל שטח לשלושה ימים זה קודם כל הנפח. אני זקוק לתרמיל שיאפשר לי לסחוב אוהל, שק שינה קל משקל, מזרון שטח מתנפח ואוכל עם ציוד בישול לשלושה ימים, מסנן מים ומים לשתיה ובישול כמובן.
באותה נשימה, אני צריך שהוא יתאים ליציאה לשטח ליום ארוך מבלי שהוא יהיה גדול מידי ומסורבל לשימוש. חשובה לי מאוד תושבת הגב שתיהיה נחה ולא תפרק לי את הגב לאורך כמה ימים וכמובן אחד הדברים החשובים זה שלתרמיל אוכל לחבר חצובה בקלות ולנתק אותה ללא קושי מפני שאני משתמש בא לכל אורך היום שוב ושוב. אומנם לכל תרמיל גב אפשר לחבר חצובה אבל בחלק מהתרמילים קשה לחבר ולנתק את החצובה. דבר נוסף שחשוב לי בנוגע לחיבור החצובה לתרמיל, זה שהחצובה לא תיפול או תזוז במהלך ההליכה. תתארו לעצמכם שאתם הולכים שעות בנחל ומטפסים על סלעים או עוברים דרך עצים וכל הזמן אתם צריכים לעצור לסדר את החצובה כי היא יצאה מהמקום שלה או מתנדנדת. זה קרה לי ביותר מתרמיל אחד.

בדרך לסטף


גם עמידות התרמיל חשובה מאוד. לפני עשרים שנה, כשהתחלתי לצאת לשטח השתמשתי בתרמילים זולים וקרה יותר מפעם אחת שבזמן שעברתי דרך עצים או בצמוד לסלעים וצוקים - הם נקרעו או נפרמו. במקרים כאלה התמודדתי עם זה וזה לא היה נראה לי נורא אף פעם, עד שיום אחד מצאתי את עצמי עם תרמיל שנקרע בתפרים לכל אורכו וכך הלכתי עוד יום שלם כדי להגיע לנקודת כביש קרובה וכל זה כשאני מחזיק בקושי את הדברים בתרמיל עם שתי רצועות הידוק.

הציוד שאני לוקח בתרמיל:
אוהל קל משקל
שק שינה שמתקפל להיות קטן
מזרון שטח מתנפח
שקיות אוכל לשלושה ימים וציוד בישול
מים לשתיה (ארבעה ליטר) ומים לבישול (ליטר אחד מספיק לשלוש ארוחות)
מסנן מים במקרה ויש טעם לכך
ביגוד חם לילה
תיק עזרה ראשונה ודברים קטנים נוספים


מה צריך לקחת בחשבון כשבוחרים תרמיל לצילומי שטח של עד שלושה ימים
לפני שאתם קונים תרמיל לכמה ימי שטח יש כמה דברים שצריך לשים עלייהם דגש.
הראשון לראות שהוא בגודל הנכון. תרמיל ליומיים שלושה גם צריך להיות מותאם ליום ארוך. אין שום סיבה להחזיק עשרים תיקים שונים בבית. תרמיל 45 ליטר טוב יהיה נח לשימוש גם ליום ארוך כשצריך הרבה מים או ביגוד חם ואוכל.
חשוב שתהיה לתרמיל מערכת גב נוחה מספיק למשקל של עד 18 קילו במקסימום. תמדדו את התרמיל בחנות עם משקל מספיק גדול בתוכו. יש נטיה לחנויות לשים משקל נמוך בתרמיל שהוא ירגיש נח אבל ככה כל תרמיל ירגיש נח. תתעקשו על משקולת של 10 קילו, שתוכלו באמת לדעת אם הוא נח לכם.
התרמיל צריך להיות מבדים חזקים. תרמיל קרוע עם אחריות לכל החיים לא יעזור לכם באמצע המדבר. תזכרו שאתם תשפשפו אותו על סלעים, עצים ומה לא.
צריך להיות לו מקום מספיק נח לחבר את החצובה מחוץ לתרמיל כך שהיא תיהיה מחוברת היטב אך בו בזמן תישלף ממנו בקלות כשתרצו לצלם.
גישה נוחה: פה ישנם שתי גישות. הראשונה; חלוקה להרבה תאים להפריד בין הדברים השונים. השניה; תרמיל שק. אני מעדיף תרמיל שק שבתוכו אין תאים שונים אלא רק "בכובע" של התרמיל ששם יש את הפלאפון, חטיפים, פנס ראש ודברים קטנים כמו כובע צמר או כפפות לחורף. הסיבה שאני מעדיף תרמיל שק היא שככה קל יותר לחלק את המשקל של הציוד בצורה נוחה יותר ומדוייקת יותר בתוך התרמיל וזה הדבר הנכון לעשות כאשר הולכים עם ציוד לכמה ימים של צילומי שטח. אני מצרף קישור לכתבה שכתבתי בנושא

בחיבור של נחל קטלב עם נחל שורק


לסיכום
נכון. ברגע הראשון זה נראה אולי מוזר לתת את הדעת על איזה תרמיל לקחת לצילומי שטח של כמה ימים. אבל אני נתקל מידי פעם בצלמי שטח שלא מוכנים ללכת יותר מידי כי התרמיל לא נח להם וזה חבל מאוד. אין סיבה שאתם תגבילו את הכישרון והיכולת שלכם בצילום רק כי יש לכם ניסיון לא טוב עם תרמילים שהרסו לכם את הגב. תרמיל טוב יאפשר לכם להגיע רחוק יותר ולמקומות מעניינים יותר לצילום.
קישור לדגם התרמיל שאני מצלם איתו

בנחל צאלים


 

בסולמות של נחל עקרבים

 

Nikon D800E with Zeiss Milvus 18mm f/2.8


 

Nikon D610 with Nikkor 20mm f/1.8G

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.