13 Mar
13Mar

 

צמצם-איך למה וכמה. הסיפור המלא

מסיבה שאינה ברורה בקורס צילום למתחילים לא מלמדים את התלמידים כל מה שהם צריכים לדעת על צמצמים ואני ניתקל הרבה  פעמים בתלמידים שלי שלא יודעים דברים בסיסיים על כיצד לנצל את הצמצם כמו שצריך. כתבה זו תעזור לכם לדעת את כל מה שלא ידעתם עד היום.

נראה שהרוב הגדול יודעים כי פתיחה של צמצם מייצרת עומק שדה רדוד יותר, כלומר, שעם צמצם פתוח אובייקט קרוב יהיה בפוקוס אבל אובייקטים רחוקים יהיו מטוששטים וצמצם סגור מייצר עומק שדה עמוק יותר וכך אובייקטים קרובים ורחוקים כאחד יהיו בפוקוס.

אבל מה שהתפספס ,מאיזו סיבה ,הוא שהמרחק מהאובייקט משנה את עומק השדה. זה נכון בכל העדשות  אך בעדשות רחבות זווית זה נותן משמעות נוספת והיא שניתן לייצר עומק שדה רדוד עוד יותר כאשר מתקרבים לאובייקט.

ולמה חשוב לדעת את זה? מפני שיותר מפעם אחת כשמצלמים ורוצים עומק שדה רדוד יותר, שוכחים, או לא יודעים שכל מה שצריך, זה להתקרב לאובייקט וזה ישפר או ישנה משמעותית את התוצאה הסופית.. תסתכלו על הדוגמאות הבאות:

ארבעת התמונות הבאות צולמו בעדשת 90 מ"מ עם אפשרות לפתיחת צמצם ל 2

90mm f/8


90mm f2

אפשר לראות בצורה ברורה מה צולם בצמצם פתוח לחלוטין כלומר צמצם 2 ומה צולם בצמצם סגור יותר, שזה צמצם 8. כמובן שבצמצם 2 עומק השדה רדוד יותר אבל עדיין אם נרצה לרדד את עומק השדה עוד יותר האם נוכל? הרי הצמצם נפתח למקסימום של 2. האם אני צריך לרוץ ולקנות עכשיו עדשה עם צמצם 1.2? ובכן התשובה היא לא. כל שאני צריך הוא, לצלם מקרוב עוד יותר. שימו לב שיש אובייקט קרוב עוד יותר לעדשה שהוא נראה מטושטש לחלוטין. אם אני אתקרב אליו או אפקס על האובייקט הקרוב יותר, עומק השדה יהיה רדוד עוד יותר, ולמעשה זה יקרה כבר בצמצם 8 וצמצם 2, זה יהיה כמו חלום.

90mm f/8 מקרוב


90mm f/2 מקרוב

את אותו הדבר נוכל לראות גם בעדשה רחבת זוית. שגם בעדשה זו כמה שאני אהיה יותר קרוב, כך עומק השדה יהיה רדוד ועם בוקה רך יותר. דבר שמאוד חשוב לדעת בייחוד בצילומי רחוב וגם מידי פעם בצילומי נוף.

16mm f/8


16mm f/1.4

התמונות האלה צולמו בצמצם פתוח למקסימום כלומר צמצם 1.4 וצמצם סגור יותר. ההבדל פחות נראה ומורגש מפני שמדובר על עדשה רחבת זוית. אבל תראו מה קורה כשאני מתקרב לאובייקט. כאן ההבדל כבר מתחיל להיות מורגש.

16mm f/8 מקרוב


16mm f/1.4 מקרוב

לסיכום

כמו שאתם רואים אפשר לעשות הרבה יותר מפתיחת וסגירת הצמצם על מנת לשלוט על עומק השדה בתמונה. גם עכשיו ברור כי לא צריך לרוץ ולקנות עדשות עם צמצם 0.9 (כמו שצצו לאחרונה בשוק) אלא לפעמים כל מה שצריך זה להתקרב. אם זאת אני לא אומר שאין חשיבות לעדשות עם צמצם פתוח. יש לעדשות כאלה חשיבות גדולה וכמו שבטח שמתם לב אני עבדתי עם עדשה רחבת זוית עם צמצם 1.4 ועדשה טלסקופית של צמצם 2. אבל בשורה התחתונה תמיד אפשר לרודד עוד קצת ולפעמים הרבה רק בזכות שליטה במרחק שלנו מהאובייקט.

Fujifilm X-T2 with Fujinon 35mm f/1.4 R


Fujifilm X-T2 with Fujinon 16mm f/1.4 WR


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.