07 Jan
07Jan

מדוע ומתי צמצם פתוח

צלמים מקצועיים וחובבים כאחד, נוהגים להחזיק עדשות עם צמצמים כמה שיותר פתוחים. בין אם מדובר בעדשות רחבות זווית ובין אם מדובר בעדשות טלסקופיות, עדשות כאלה תמיד עולות הרבה יותר מכל עדשה אחרת ולפעמים תלמידים שלי שואלים מדוע זה כל כך חשוב. לעיתים קרובות אני נתקל בשאלה "מה ההבדל בין עדשת 50 מ"מ צמצם 1.8 לבין צמצם 1.4 ולמה זה כל כך יקר?" ובכלל נראה שכל צלם מחזיק עדשת 50 מ"מ עם צמצם 1.4 אם כי לפעמים לא ממש ברור להם למה זאת עדשה חשובה כל כך ולמה בכלל היא משמשת. אז אני אנסה לענות על חשיבות הצמצם הפתוח בעדשות ומה עושים עם עדשת ה 50 מ"מ הזאת שהיא אכן פריט חובה בכל תיק צילום.

הסיבה להחזיק עדשה עם צמצם פתוח כמה שיותר, היא שהרבה פעמים יש צורך להפריד את הרקע מהאובייקט המצולם אם זה בצילום נוף ואם זה בצילומי פנים/אורבניים או צילומים של בעלי חיים. אני אתן מספר דוגמאות לכך
בשני הצילומים למטה. צילמתי חתולה במסגרת בוק קטנטן לחתולה בתוך בית. כיוון שהחתולה לא הסכימה בשום אופן לשבת על גליל הנייר עם הרקע הרך ולא משנה איזה ניסיון נעשה לשכנע אותה, הוחלט ברגע האחרון לצלם אותה מטיילת בבית. הבעיה היתה שהבית כמו כל בית נורמלי מכיל הרבה חפצים שלא תורמים לתמונה בשום צורה שהיא. מה עושים? פותחים צמצם למקסימום.
בשתי התמונות הבאות שצולמו עם אותה העדשה אפשר לראות את החתולה יושבת על הכיור במטבח. בצילום הראשון סגרתי צמצם ואפשר לראות כיצד הרקע "מפריע" להתמקד בחתולה, ובשניה; עם צמצם פתוח שהצליח להפריד מהחתולה את הברז והבלגן בסביבות הכיור.

Nikon D3X with Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/3.2

 

Nikon D3X with Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2. @f/7.1
 


בשתי התמונות הבאות שהפעם צולמו (איך לא) עם עדשת ה50 מ"מ צמצם 1.4 הכל כך חשובה בכל תיק. הפעם בחרתי דוקא לסגור צמצם וזה כאשר החתולה עמדה ליד וילון כי חשבתי שהוילון תורם ליופי של המקום בו היא עמדה. כמו כן הפרווה המדהימה שלה הודגשה בזכות המרקם הכל כך שונה של הוילון.

Nikon D610 with Nikkor 50mm f/1.4. @f/8


בתמונה השניה בזמן שהיא ישבה על המקרר. הרקע היה של מגבות מטבח ותמונות תלויות עם הקיר שלא תרמו דבר וכאן הייתי מחויב לפתוח את הצמצם.

Nikon D610 with Nikkor 50mm f/1.4. @f/1.4

 

גם בעדשות מקרו יש צורך מידי פעם לפתוח צמצם למקסימום. הגזר הקיפח היבש והסגור דרש פתיחת צמצם. גם מפני שזה אפשר לי להדגיש את האלמנטים הקטנים שבפרח וגם מפני שברקע היה יער. עדשת דמוית מקרו שיש הרבה כאלה בשוק. לדוגמת עדשת ה 70-300 מ"מ עם צמצם שמתחיל ב 5 .6 בחלק של המקרו לא היית לי אפשרות לבצע את הבידוד הכל כך דרמטי מהרקע

Nikon D610 with Tokina 100mm f/2.8. @f/2.8

 

בשלושת התמונות הקרובות הייתה לי בעיה של רקע צפוף ודחוס בפרטים רבים מידי. רק ניתוק בעזרת צמצם פתוח למקסימום, אפשר לי לבודד את האובייקטים החשובים ולאפשר לצופה להתמקד במה שחשוב באמת. אפילו בקרם, שאולי ברגע הראשון נראה כי עומק שדה גדול עם צמצם סגור יהיה הדבר הנכון. אבל אז היה נוצר בלגן גדול מידי בעין ולא הייתה לי את האפשרות להדגיש את צבע העלים הדרמטי והנדיר הזה שנוצר בעקבות כמה ימי כפור רצופים.

Nikon D610 with Nikkor 80-200mm f/2.8. @f/2.8

 


Nikon D610 with Zeiss Milvus 35mm f/2. @f/2


Nikon D610 with Nikkor 80-200mm f/2.8. @f/2.8


בצילומי בעלי חיים זה אולי בולט יותר ובטח כשמדובר על צילומים בטבע, ששם הרבה פעמים יש פרטים רבים מידי. הבעיה עם עדשות טלסקופיות עם צמצם פתוח הוא המחיר המטורף שלהם! אבל אם אתם רוצים בידוד מספיק יעיל זאת הדרך היחידה להפריד אובייקטים מעניינים מרקע לא מלהיב. בצילום יעל צעיר שחוצה כביש מהיר, הרקע היה בלתי נסבל והיה צורך ברור להעלים את הרקע לחלוטין.

Nikon D610 with Nikkor 500mm f/4. @f/4


חשוב להבין שרק עדשה שמאפשרת פתיחת צמצם כמו שצריך מאפשרת להוציא צילומים כאלה. כל עדשה עם צמצם שנפתח רק עד 3.5 או צמצם 4 לא הייתה מאפשרת צילומים כאלה. בטח שלא עדשות טלסקופיות עם צמצם של 6.3

בעיות בצמצם פתוח
חשוב לדעת שיש בעיה עם עדשות וצילום בצמצם פתוח לחלוטין והיא בעיה של חדות. עדשות זולות עם צמצם פתוח לצערי לא מצליחות לשמור על חדות בצמצם פתוח עד הסוף וכאן אין פתרונות קסם. למעשה רק העדשות הטובות ביותר בשוק באמת מאפשרות לשלב חדות כמו שצריך בצמצם פתוח לחלוטין וזה לא קשור לחיישן או לכמה הגוף שלכם חדש ויקר. אם העדשה לא באיכות גבוה היא לא תיתן לכם תמונה חדה מספיק. נקודה. יש מעט מאוד חברות בשוק שבאמת מאפשרות חדות מקסימלית והם עדשות של חברות כמו Zeiss ,  Leicaועוד כמה שאציין במאמרים הבאים.

מילים אחרונות
אם זאת ולמרות כל מה שנכתב כאן, לא תמיד צריך לפתוח צמצם. לפעמים דוקא צמצם סגור היטב מאפשר להעביר את היופי כמו שהוא. אבל בגלל שכן יש חשיבות ויותר מפעם אחת לשימוש בצמצם פתוח מאוד, עדיף וחשוב להחזיק עדשות עם צמצם פתוח כי אי אפשר לדעת באיזה נקודת זמן נצטרך לפתוח צמצם ולא רק בעדשות טלסקופיות אלא גם בעדשות נוף.

Nikon D800E with Zeiss Milvus 18mm f/2.8. @f/18


Nikon D610 with Nikkor 20mm f/1.8. @f/11

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.