Fujinon 18-55 f/2.8-4 R


 

Fujinon 18-55 f/2.8-4 R

עדשות קיט הן לרוב העדשות הפחות טובות של היצרנים. אלה עדשות פשוטות שנמכרות עם הגוף ונראה שהיצרנים רואים אותן כמשהו שאינו צריך לשמש מעבר לתחילת הדרך בצילום ולכן הם גם לא משקיעים בעדשות אלה. אבל חברת פוג'י רואה את הדברים אחרת וזו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בזה.

זאת אחת מעדשות הקיט הכי מושקעות שניתקלתי בהן ,אם לא המושקעת ביותר. נתחיל עם זה שהעדשה נבנתה מאלומיניום ,מה שהופך אותה לעמידה מאוד לאורך של שנים. היא מגיעה עם מנגנון שמאפשר לצלם במהירויות סגר נמוכות מבלי לקבל תמונות מטושטשות עד שני סטופים (לפחות ממה שאני הבחנתי) ואופטיקה מפתיעה עד מאוד. בנוסף לזה נקודות הפתיחה שלה הוא צמצם 2.8,

שזה כשלעצמו חריג בנוף עדשות הקיט ,שברוב הגדול של המקרים נקודת הפתיחה שלהן הוא צמצם 3.5 ומעלה.

***כל הצילומים בכתבה יצאו מהמצלמה כמו שהם ולא עברו תהליך של עיבוד תמונה.

Vignetting & CA’s

כהות בפינות התמונה (Vignetting) והצללות כחולות (CA’s). לעדשות פשוטות יש בעיה, כאשר עובדים עם צמצם פתוח לגמרי נוצרות הצללות בפינות התמונה ובטח ובטח לעדשות קיט. לכן ברור היה לי ,שאני אראה פינות כהות בשנייה שאצלם עם ה 18ממ בצמצם פתוח. כאשר יצאתי ללמוד ולהכיר את העדשה ביד קנדי. החלטתי שאני הולך לסחוט ממנה כל בעיה אפשרית. מאוד הופתעתי שקיבלתי תמונה נקיה לכל רוחב הפריים

18מ"מ צמצם 2.8


גם כאשר העברתי לאורך מוקד של 55 ממ ונשארתי עם צמצם הכי פתוח שאפשר קיבלתי תמונה נקיה מפינות כהות או כל בעיה אופטית בסגנון.

55 מ"מ צמצם 3.5


דבר נוסף שהפתיע אותי בשטח , זה שהשמיים היו כחולים וחשבתי לעצמי שזה בטח הגדרות של המסך והעיינית במצלמה. אבל גם על מסך המחשב המכויל שלי השמיים היו בצבע כחול עמוק. החלטתי לרדת מיד למטה לחצר ולראות מה יקרה אם אני אצלם משהו ממול שמים בהירים. עד כמה העדשה תצליח לשמור על קו נקי בין כהה לבהיר? עד כמה היא תצליח להמנע מהצללות כחולות? (CA’s) אחרי הכל מדובר על "עדשה פשוטה". עדשה ללא יותר "מתחילת הדרך" כמו כל עדשות הקיט.

55 מ"מ צמצם 3.5


ובכן לא רק שהעדשה התעקשה לשמור על שמים עם כחול עמוק, אלא גם שמרה על הצללות כחולות מאוד עדינות שכמעט ולא נראות. ונראה היה שקונטרסט אינו הבעיה בעדשה וגם לא בעיות אופטיות נפוצות אחרות שיש בעדשות גם מהיקרות בשוק. אבל כמו שאתם יודעים חדות היא לא רק קונטרסט אלא גם רזולוציה ואת זה קל. אפילו קל מאוד לבדוק. בסטודיו.

רזולוציה/חדות

מה יותר טוב מלבדוק עד כמה חדות מייצרת עדשה בעזרת צילומי סטודיו. בסטודיו יש לי אפשרות לשלוט בתאורה בדיוק רב וגם בעומק השדה ולמעשה בכל מה שאני צריך ורוצה. לקחתי על עצמי לצלם שלושה צילומים שבכולם יש צורך רב לפרטים קטנים ולצבעים חיים. שימו לב כמה פרטים קטנים וברורים אפשר לראות בכל אחד מהצילומים האלה. שבבי הציל'י, הטקסטורות בבד הלבן עד רמת סיבי הבד וצורות שבבי הסוכריות על כדורי השוקולד. העדשה הצליחה לתפוס כל פרט ופרט אפשרי ובנוסף לזה לשמור על צבעים חיים. להזכירכם כל התמונות בכתבה צולמו בקובצי (JPG). אין כאן שום עיבוד תמונה. כך העדשה עובדת!

55 מ"מ צמצם 8


55 מ"מ צמצם 8


55 מ"מ צמצם 8


התמודדות עם כניסת אור חזק

גם העדשות המקצועיות ביותר בשוק מתקשות יותר מפעם אחת להתמודד עם כניסה של אור חזק לתוך העדשה דבר שמייצר תמונות נוראיות. ובגלל שיש גבול לכל תעלול שפוג'י מסוגלים לייצר בכזאת עדשה בסיסית החלטתי לקחת אותה לקצה היכולת שלה ולהתעלל בה קצת. סתם כי זה כיף.

לקחתי את המשפחה לקמפינג ביום סתיוי וקר לאחד מהיערות באזור ירושלים. הקמתי מדורה (שלא תגידו שאני מקפיא את המשפחה שלי) וצילמתי ישר לתוך הלהבות בחשיפה ממושכת מפני ששם אני יודע שהיכולות האופטיות של העדשה יגיעו לקצה ואז העדשה "תיפול". הורדתי את מגן השמש ממנה וצילמתי. השאלה הייתה עד כמה המצב יראה רע? עד כמה העדשה לא תצליח להתמודד עם כזאת כמות אור גדולה בחשיפה ממושכת?

ובכן זה היה מאוד מפתיע אבל לא קרה דבר! שום בעיה של כניסת אור. אמרתי לעצמי שאין סיכוי. בבוקר אני אקום עם הזריחה ואתן לאור השמש לטייל בין האלמנטים השונים של העדשה ולהפתעתי גם פה העדשה התמודדה עם המצב בכבוד רב.



מילים אחרונות

מאוד מוזר למצוא את עצמי כותב כזאת ביקורת חיובית על עדשת קיט. לפני שהתחלתי לבדוק אותה הכנתי לעצמי רשימה די גדולה של בעיות אופטיות שאני מצפה לראות בה. ברור היה לי שמילים טובות גם אם יהיו לי הם יהיו מעטות. מבנה האלומניום של העדשה היה יתרון ברור אבל בקשר לשאר הייתי סקפתי. אני יכול להגיד שהופתעתי מאד עד כדי כך שאני עדיין מחזיק אותה ולא מוכן למכור אותה. זאת ללא ספק עדשת הקיט הכי טובה שיצא לי לעבוד איתה. גם יש לה טווח זום טוב. היא מגיעה עם צמצם 2.8 שזה מאוד חריג ועוד יותר חריג היא מתמודדת עם מגוון בעיות אופטיות היטב.

הדבר היחיד שלא ברור לי הוא אם כבר ייצרתם עדשה כל כך טובה כמה היה קשה כבר לאטום אותה למזג אויר כמו גשם ואבק. זה נשמע כמו עוד מאמץ  קטן אחרון ודי ומשום מה פוג'י בחרה שלא לעשות את זה. האיכות שלה מסבירה היטב את תג המחיר שלה אבל מי שקונה אותה ביחד עם גוף מקבל אותה במחיר מעולה. אני בהחלט לא מצטער ואפילו לרגע אחד שהיא נמצאת אצלי בתיק הצילום ואני יוצא איתה יותר מפעם אחת להסתובב בעיר.





הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.