07 Jan
07Jan

למה אני לא עובד יותר בקובץ (RAW)

כל צלם, גם חובב וגם איש מקצוע, יודע שכשמצלמים, מצלמים עם קובץ (RAW). אפשר כשצריך (כמו צלמי אירועים וצלמי ספורט) לעבוד עם גיבוי של (jpg) בכרטיס הזיכרון השני, אבל עדיין קובץ (RAW) הוא הקובץ העיקרי לעבוד איתו. את הסיבה לכך אפשר למצוא בכתבה הזאת
עם זה שזאת הדרך "הנכונה" לעבוד, אני עדיין עובד ברוב המקרים עם קובץ מסוג (TIFF). קובץ זה הוא קובץ בעייתי משהו. הוא לא קובץ גמיש בכלל, וכמעט ואי אפשר לעשות איתו כלום ברמת השינוי לאחר הצילום. גם בתוכנת לייטרום הוא הופך להיות מוגבל ברמת העבודה בכמה מובנים:
- הוא עם טווח דינמי טיפה יותר קטן מקובץ (RAW)
- הוא מגיב פחות טוב לפילטרים מדורגים ודומים להם בלייטרום
- המצלמה שומרת טווח צבעים שונה לחלוטין בתוך הקובץ וזה לא ניתן לשינוי
- הוא כבד הרבה יותר
- לייטרום מזהה פחות טוב את הגדרות המצלמה, וגם השחור לבן מקבל גוון אחר


 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


 


כמו שאתם רואים הגוונים עצמם יצאו לא נכונים ברגע שיצרתי שינוי בטווח הדינמי בקובץ ה (TIFF), וגם אי אפשר לשנות את זה בשום צורה שהיא. אז למה בכל זאת טוב לצלם עם קובץ כזה? יש לקובץ זה כמה יתרונות חשובים:
- יש לו טווח גדול יותר ובצורה מורגשת ומשמעותית מקובצי (jpg)
- הוא קובץ איכותי להדפסות איכות ברמה של מוזיאונים
- לבעלי ידע הוא נפלא. מפני שזה ממש כמו לצלם בפילים

מרשימת היתרונות נראה שזה קובץ שמיועד לשימוש רק אצל צלמים מקצועיים, וגם בקטגוריה הזאת לא בדיוק לכל אחד ולכל מקצוע. לדוגמה, צלמי אירועים לא צריכים להשתמש בו. לעומת זאת, צלמי נוף, אומנות, פורטרטים, סטודיו ולמעשה כל צלם מקצועי שרוצה הרבה יותר, ויכול ברמת העבודה, זה הקובץ מתאים.
בנוסף לכל הסיבות האלו, אני טוען שעבודה בקובץ זה יכולה להתאים, לפחות לתקופה קצרה, לצלמים חובבים או לצלמים בתחילת דרכם. ואני אסביר.

Nikon D800E. Zeiss Milvus 18mm f/2.8



דוקא בגלל שקובץ זה (TIFF) הוא כל כך חסר רחמים כלפי המצלם, הוא מעולה למי שרוצה ללמוד צילום כמו שצריך. מפני שכאן אם לא מצלמים נכון ברמה הטכנית משלמים על זה. זה יכול לעודד ללכת ללמוד לצלם ברמה הטכנית, ולשפר במהירות את ההבנה בתחום הצילום. כאשר אני מדבר על ידע טכני אני מתכוון בעיקר להבנה בצורה מעמיקה את המשמעויות של יחס צמצם/מהירות סגר/איזו ואיזון לבן. נכון שזה לא קל ללמוד לבד, ויהיה צורך לקחת כמה שעורים בנושא, אבל אחרי תהליך הלמידה היכולת תגדל ותתקדם פלאים. את התלמידים שלי אני שולח מידי פעם להתנסות ב- TIFF. דבר זה יכול לעזור בכל תחום של צילום, מצילומי רחוב ואירועים ועד אומנות.

Nikon D800E. Zeiss Milvus 18mm f/2.8



ברמה האישית לי זה הפך להיות תענוג עצום בגודלו. אני מרגיש שאני חזרתי לעצמי והתחלתי לצלם אחרי הפסקה ארוכה (אם כי אני מעולם לא הפסקתי לצלם בצורה מקצועית). מפני שבמקום לצלם במצלמה דיגטלית אני מרגיש שאני כאליו ומצלם עם פילים כמו פעם. בכל פעם שאני בוחר לא נכון את הנתונים הטכנים בצילום, אני מקבל פידבק מאוד מהר על כך, ובטח בשחור לבן שאני אוהב לעבוד איתו. אני מצלם מאה אחוז עם הידע שלי ולא עם הידע של המעבד של המצלמה. בנוסף לזה אני עסוק בלצלם, ועיבוד התמונה שלי הוא להעלות את התמונה לליטרום לנקות לכלוכים מהחיישן כאשר יש

Nikon D800E. Zeiss Milvus 18mm f/2.8



 

Nikon D800E. Zeiss Milvus 18mm f/2.8

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.