01 Jul
01Jul

 

ציוד צילום יקר

המורה שהכי אהבתי אמר לי פעם: “מי שלא יודע לצלם עדיף שישתמש בציוד הכי טוב, כך שהציוד יפצה על חוסר הידע"  וכמה שזה היה נשמע לי הגיוני בזמנו היום אני מבין שזה לא נכון
לאורך השנים יצא לי להתקל בצלמים שמצלמים עם מצלמות שעולות 10,000 ש"ח ויותר, ועם עדשות שעולות קרוב ל- 30,000 ש"ח. כמובן שבגלל הציוד המקצועי גם הם וגם הסביבה שלהם ראו אותם כצלמים מקצועיים. אבל לא כך הדברים עובדים. צלם מקצועי הוא לא אחד שמחזיק ציוד צילום יקר אלא אחד שמצליח להעביר את החוויה האישית שלו בתמונה. ישנם צלמים, שעל אף שהם ישתמשו בציוד יקר, הם אינם מצליחים להוציא את המיירב מהקיים במציאות, למעשה לא רק שהתמונות יוצאות סתמיות, אלא שהם מסתמכים לחלוטין על מדידות של המצלמה, ולמעשה אינם מכוונים אף אחד מהנתונים הטכנים של המצלמה על מנת להתאים אותם לתנאי התאורה בשטח או לתוצאה הרצויה, ואפילו לא מסכילים להבין את המשמעות של גודל הצמצם לנושא והמושא המצולם. התמונות המתקבלות הן נטולת עומק לחלוטין, או בעלת עומק רב מידי; מדידות האור אינן מתאימות למצב; מבנה התמונה לא נכון, ושלל בעיות נוספות

הכי קל (לפחות למי שיש את הכסף) לקנות את המצלמה הטובה ביותר והחדשה ביותר בשוק, עם העדשות החדשות והטובות ביותר, גם אם המצלמה או העדשה לא מתאימה לצרכים של הצלם, כמו
Nikon D5, Canon D1X mark 4
וללחוץ על הכפתור. אבל דוקא במצלמות כאלה הידע בצילום חשוב עוד יותר. על מנת להוציא את היכולת המקסימלית של המצלמה  צריכים לדעת לכוון את הנתונים הטכנים של מדידות הגוף בדיוק רב גם בזמן אמת. אם זה גוף לצילומי ספורט לדוגמה, אז חשוב להבין את מנגנון האוטו-פוקוס על מנת להתאים אותו למצב בשטח, וכן לדאוג לבררות מחדל שמרימות את המהירות, כדי שמנגנון האוטו-פוקוס יוכל לעבוד בצורה היעילה ביותר, לדוגמא - ביטול הפחתת רעש, הקטנת מספר נקודות האוטו-פוקוס, בחירה נכונה יותר של סוג האוטו-פוקוס. במצלמה בעלת גוף המתאים לצילומי נוף או מאקרו, יש חשיבות רבה לבחירת סוג הקובץ הנשמר בתנאי תאורה מסויימים, ועד ביטול מדידות איזון לבן אוטומטיות אחרת, לא רק שלא נקבל את מה שרצינו אלא אפילו הצילומים עשויים לצאת רע, וכל זה על אף כל הציוד היקר

לפני שאנחנו רצים לקנות את הציוד החדש ביותר שיצא ממש עכשיו חשוב לזכור כי צלמים מקצועיים מכל העולם בשנות ה 70 צילמו תמונות מדהימות עם ציוד צילום כל כך פשוט, שהיום זה יראה להרבה צלמים, גם מוכשרים מאוד בילתי אפשרי לצלם איתו.  ללא מנגנון אוטו-פוקוס, ללא מעבד בגוף המצלמה שמחשב את עוצמת האור ובטח ללא עדשות מיוצבות נגד רעידות, או עם ציפויים שונים שמקטינים חדירות אור או הבזקים לא רצויים. שלא לדבר על הפלשים שהיו ללא כל יכולת למדידת אור או יכולת שליטה על עוצמת האור
מספיק להסתכל בצילומי עיתונות ממלחמת ויטנאם בשחור לבן על מנת להבין את זה. הם צולמו עם גופים ועדשות שספגו חבטות, והיו כל כך פשוטים מבחינה מכנית שאני בטוח שהרבה מאוד צלמים היום לא יהיו מסוגלים לעבוד איתם ולהוציא תמונות טובות (וגם אני אחרי שנים שאני כבר לא מצלם בשקופיות יכול ליפול פה), בטח כשמדובר על צילום בשקופיות, כך שאי אפשר לראות את התוצאה הסופית מבלי לשלוח את הסרט לפיתוח, ואם משהו לא יצא טוב בצילום, אי אפשר דעת את זה ברגע האמת. דבר שמחייב את הצלם להיות איש מקצוע אמיתי

Nikon D60. Nikkor 20mm f/2.8 @f/8 @1/80 @ISO-800



אני שנים רבות צילמתי עם
Nikon D60- Nikkor 50mm f/1.4, Nikkor 20mm f/2.8, Sigma 70-300 f/5.6-6.3 macro DG
ואפילו התפרנסתי מזה. למי שלא מכיר את הדגם הזה אני אסביר בכמה מילים עליו. זהו דגם עם חיישן קטן, שאין שליטה כמעט ברוב הפונקציות החשובות והבסיסיות כאחד. הוא לא היה מסוגל להכיר בעדשות שחיברתי עליו כי הן היו ישנות מידי (יצרו אותם בסוף שנות השיבעים) וזה אילץ אותי לעבוד ידנית כל הזמן מבלי שהגוף מבין בכלל עם מה אני צילמתי. בנוסף לזה הוא ספג אחרי שנה של שימוש כמות גדולה של לחות (הוא כמובן לא היה עמיד במים או אבק) ומאותו הרגע יכולתי לצלם רק באיזו 100. בגלל שהיו לי עדשות לגוף פול-פריים הצמצמים היו "סגורים" פי שתיים מבחינת כמות האור הנכנסת ואורך המוקד של העדשות היה גדול יותר פי 1.6בקנון ופי 1.5 בניקון  (לדוגמה עדשת ה 20 מ”מ הפכה להיות 32 מ”מ שזה לא רוחב הזוית האידיאלי לצילומי נוף). ועדיין הצלחתי להוציא מהציוד הזה דברים רצינים וכל זה רק בזכות ידע בתחום הצילום ובטח שלא בזכות הציוד שטכנולוגיה מתקדמת הוא לא היה

Nikon D60. Nikkor 50mm f/1.4 @f/1.4 @1/40 @ISO-200


אחד הצלמים הטובים והותיקים של נשיונאל ג'אוגרפיק עובד עם מצלמת פנסוניק כמעט ידנית לחלוטין ועם עדשה קבועה שלא  ניתנת להחלפה של 50 מ"מ והוא מצלם תמונות שכולנו יכולים רק לחלום עליהם. אני בטוח שאם הוא היה חבר באחד מעשרות קבוצות הצילום בפייסבוק ומספר עם מה הוא מצלם היו לא מעט אנשים שהיו מסבירים לו מה הוא צריך לקנות כדי לקבל צילומים טובים יותר

אני באמת חושב שלפני שאתם הולכים לקנות את הציוד הטוב ביותר שיש, או אפילו משדרגים את הציוד שלכם, כדי ללכת ללמוד צילום. ללכת ללמוד כיצד להוציא את המקסימום ממה שיש לכם, כיצד להוציא את המקסימום מכל ציוד שהוא ומכל מצב. לא רק לדעת את היחס בין צמצם למהירות סגר. אלא לדעת למה להשתמש בצמצם פתוח אפילו כשאפשר לסגור אותו ובאיזה זוית צילום כדאי לבחור על מנת להצליח להעביר את מה שאתם הרגשתם לצופה.  אם לא למדת צילום ונראה לכם שאתם כבר יודעים לצלם, השוו את הצילומים שלכם לצלמים מקצועיים ותבדקו באמת ובכנות, האם באמת הצילומים שלכם פחות טובים בגלל ציוד או שהמצב פה הוא לא יותר מאשר חוסר ידע. אם אתם צריכים לחזור הביתה ולתקן כל תמונה שניה בפוטושופ ולא מצליחים לקבל צילומים טובים ללא התוכנה הזאת, אז כנראה שאתם צריכים ללכת ללמוד ולא להחליף את הציוד שלכם. צלם טוב יכול להוציא עבודות צילום מדהימות ומדוייקות גם מבלי להעביר את הצילום דרך פוטושופ

אחרי שיהיה לכם את הידע הדרוש תוכלו לשדרג את  הציוד לציוד טוב יותר,  שיאפשר לכם להפיק עבודות טובות הרבה יותר וזאת בזכות הידע שתרכשו


Nikon D60, Nikkor 20mm f/2.8. f/8 1/160 ISO-200

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.