29 Feb
29Feb


מה מיוחד בפורמט בינוני

את ההבדל בין גוף קרופ לגוף פול פריים כולם יודעים כבר וההבדלים ברורים. והיום עם גופי פול פריים עם רזולוציות גבוהות מאוד עוד יותר ברור מה היתרונות של הפול פריים. אבל את ההבדלים, או יותר נכון את היתרונות של הפורמט הבינוני, אנשים פחות מכירים. הכתבה הזאת תדבר על היתרונות של פורמט בינוני ומי באמת צריך לקנות כזה גוף. האם כל צלם זקוק לכזה גוף? והאם כל גופי הפורמט הבינוני יקרים עד שהם הופכים לבילתי מושגים?

Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 63mm f/2.8

החיישן והעדשות

חשיין של פורמט בינוני הוא גדול יותר מהחיישן של פול פריים, והוא מתחיל ברזולוציה של 50 מגה פיקסל ומעלה. אין פורמט בינוני עם רזולוציה קטנה, כמו שיש אצל חלק גדול מגופי הפול פריים. היתרון של רזולוציות גבוהות בחיישן היא חדות התמונה. בחיישנים עם רזולוציות גבוהות הקובץ "מסוגל לסבול" קרופ רציני יותר מחיישן עם רזולוציה קטנה יותר. בתמונה עם פורמט בינוני אפשר לעשות קרופים גדולים אפילו של עד 40% משטח התמונה, מבלי לפגוע בחדות התמונה!! גם בזכות הרזולוציה הגדולה של לפחות 50 מגה פיקסל וגם בזכות הגודל של החיישן שהוא גדול פי 0.76 יותר מחיישן פול פריים, וזה הרבה. זה גם אומר שיש צורך במגוון קטן יותר של עדשות. (כמובן שיש מגוון גדול של עדשות לפורמט בינוני, אבל כל עדשה שתהיה לכם, בטח ובטח טלסקופית, "הופכת" לעדשה לבעלת אורך מוקד כביכול גדול יותר). יתרון נוסף וחשוב מאוד הוא איכות העדשות שיש לפורמט בינוני. מכיוון שמדובר בחיישן כל כך גדול ורזולוציות גבוהות, העדשות שיש לחיישנים כאלה הן מהטובות שיש בשוק, מפני שהחיישן "מפשיט" את העדשה מכל מידע שהיא מעבירה. אם העדשה לא תיהיה חדה מספיק, ולא תעביר קונטרסט גבוה בצורה מספקת, התמונה לא תיהיה חדה מספיק. לכן, מדובר בעדשות שלא נעשתה בהם שום פשרה אופטית, אלא להוציא את ההכי טוב שיש. בנוסף לזה, כל היצרנים של פורמט בינוני מייצרים גם חיישנים של 100 מגה פיקסל, וכל העדשות בנויות באיכויות אופטיות לחיישנים כאלה גדולים ובעלי רזולוציות מטורפות.

Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 63mm f/2.8



כמות המידע

כמות המידע שהקובץ מכיל היא מדהימה. בגלל שמדובר בחיישן גדול עם רזולוציה מאוד גבוהה, יש אפשרות "לאושש" מידע מתוך הקובץ, כולל מידע שנראה שכבר לא קיים, או מידע שלא היה ניתן להציל ממצלמות אחרות. לדוגמה, בקטעים מוצלים מאוד או קטעי שמים צרובים, יש עדיין אפשרות לתקן ולהוציא את המידע החוצה, מהקובץ במקרה ורוצים, וזה אומר שאפשר לעשות תמונות שדורשות Bracketing בעזרת תמונה אחת, גם בתנאי תאורה קיצוניים מאוד. לדוגמה, בתמונה הזאת שצולמה בקניון האדום באילת, החלטתי לבדוק עד כמה אני יכול לשחק ולפתוח צל ולנסות להציל את הגוון הכחול של השמים, והופתעתי לגדלות כמה מידע רב מסתתר בתוך הקובץ הזה.

Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 45mm f/2.8


כמות מידע זו כמובן משפיעה על משקל הקובץ. לצורך הדוגמה, במצלמת הקרופ של פוג'י X-T2, משקל הקובץ RAW הוא 48 מגה בייט, בזמן שהמשקל של הקובץ RAW בפוג'י פורמט בינוני  GFX 50R הוא 110 מגה. זה כמובן אומר כמות מידע הרבה יותר גדולה, וכמובן יותר צבעים, טווח דינמי גדול יותר, וכמו שאתם רואים בצילומים מהקנייון האדום, אפשר לסחוט מהקובץ כל מה שאתם צריכים.

Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 63mm f/2.8


יתרונות/חסרות ומי צריך כזה?

החיסרון אולי הכי מורגש של הפורמט הבינוני הוא אי היכולת לצלם צרורות מהירות של פריימים. אבל לא מדובר פה בגוף לצילומי ספורט או ציפורים, כך שזה לא מפתיע. זה לא אומר שמנגנון האוטופוקוס ממש איטי, אבל לא הייתי לוקח כזה גוף אם הייתי צלם ציפורים וצלם ספורט. המחיר של פורמט בינוני הוא טיפה יותר גבוהה מפול פריים, אבל לא בחוסר פורפורציה (אני מתכוון כמובן לגוף Fujifilm GFX 50R). המשקל של גוף פרומט בינוני הוא לא גדול יותר מכל גוף פול פריים אחר בשוק, ודבר זה נכון גם בכל הקשור לגודל של הפורמט הבינוני (דבר זה נכון בגופי הפורמט הביינוני של פוגי בדגמים: GFX 50R + GFX 50S), וכל שמי שרגיל לעבוד עם גוף פול פריים לא ירגיש בהבדל זה. גם העדשות לא יקרות בצורה יוצאת דופן ביחס לעדשות פול פריים מהמקצועיות שיש בשוק.

היתרון כמו שאמרתי הוא מידע עצום, בקובץ והאפשרות לייצר הדפסות ענק מבלי לחשוש לרזולוציה, שבולטת לעין אפילו בהדפסות של 2 מטר ויותר. גם האפשרות לעשות קרופ ללא חשש הוא יתרון עצום. צלמי חתונות או צלמי רחוב יכולים להנות מיתרון זה. יש פגיעה גדולה מאוד בקרופים אצל צלמי חתונות וצלמי רחוב. צלמי חתונות גם יכולים להנות ממידע שאפשר להציל מתוך הקובץ בקטעים אפלים שיש הרבה פעמים בגלל התאורה באולם. גם צלמים שמצלמים בתנאי חושך יכולים להינות ממידע זה גם אם הם לא מתפרנסים מזה, כגון צלמי רחוב וצלמים שעוסקים בצילום תרבויות. צלמי סטודיו או מודליות כמובן יכולים להנות מרזולוציה ללא פשרות. גם למטרת צילום מזון או צילום מוצר יש יתרון עם מצלמה זאת, מפני שהתמונה נראית הרבה יותר טוב מכל צילום שתוציאו בפול פריים. למי שחשובה איכות הקובץ ואיכות התמונה זאת הבחירה הנכונה ביותר.

Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 45mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 45mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + Fuji GF 63mm f/2.8


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.