15 Feb
15Feb

מה משפיע על קצב העבודה בעיבוד תמונה

יש הרבה גורמים שמשפיעים על קצב העבודה של המחשב בתהליך עיבוד תמונה, ופתרון של לקנות מחשב חדש הוא לא תמיד הפתרון הנכון, ואפילו לא תמיד הפתרון בכלל. הבנה של מה שמשפיע על קצב עבודת המחשב הוא חשוב מאוד, ומונע ביזבוז כספים מיותר בשידרוג המחשב שלפעמים לא לצורך. בכתבה זאת אני אסביר מה משפיע על קצב העבודה של המחשב

 כשתעבדו עם המצלמה הזאת בודאות תצטרכו להחליף את המחשב לאחד חזק יותר


ציוד הצילום

אחד הדברים שמשפיעים על קצב העבודה הוא ציוד הצילום שיש לנו, או באופן יותר מדוייק, סוג המצלמה שאנחנו עובדים איתה. לרוב, כשמחליפים את המצלמה ומשתדרגים למצלמה חדישה וטובה יותר, הגודל של כל קובץ גדל, והעומס על המחשב גדל בהתאם. אם בעבר עבדתי עם קבצים במשקל של 10 מגה-ביט. היום אני עובד על קבצים שכל אחד שוקל 110 מגה-ביט, ויש מצלמות שמייצרות קבצים של כמעט 1 ג'יגה-ביט לתמונה בודדת. גם משקל קבצי הדפוס (TIFF) שוקלים יותר מבעבר, והקבצים שלי מגיעים למשקל של 272 מגה-ביט לכל קובץ. כשמחשב צריך לטפל בקבצים כאלה, מטבע הדברים הוא צריך להיות חזק יותר. אם אני חוזר מיום עבודה עם 100 קבצים שצריך לטפל בהם בעיבוד תמונה, אני אדרוש מהמחשב לטפל בקבצים ששוקלים מעל לאחד ג'יגה-ביט. ברגע שאתם עוברים למצלמה חדשה ומשודרגת, וככל שאתם מצלמים יותר, תזכרו שאתם דורשים יותר כח חישוב מהמחשב. אפשר כמובן להקל על המחשב על ידי עבודה בפחות צרורות או צרורות קצרים יותר, במקרה ואתם מצלמים ספורט או בעלי חיים/ציפורים, או פשוט לחשוב פעמים לפני שלוחצים על הכפתור של המצלמה. אני יודע שזה "לא משנה" כי זה רק קובץ דיגיטלי, אבל "הרק קובץ דיגיטלי" הזה מכביד בבפועל על עבודת המחשב וזה יוריד את קצב העבודה של המערכת.

 כשהכל עובד בו זמנית אי אפשר לצפות מהמחשב לעבוד מהר


המחשב כאן ועכשיו

אחד הדברים שמאוד משפיעים על קצב העבודה בתהליך של עיבוד תמונה, הוא מה עוד עובד במחשב בזמן שעובדים עם תוכנה לעיבוד תמונה. האם יש לכם כמה חלונות אינטרנט פתוחים בו זמנית? כמה שיש יותר חלונות אינטרנט פתוחים ככה קצב העבודה של המחשב כולו ירד. יותר מזה, על איזה מערכת גלישה אתם עובדים? דפדפן הגלישה של מקיירוסופט מוריד את קצב המחשב בצורה משמעויתית ביחס לפיירפוקס שפחות מכביד על המחשב. בנוסף לזה, איזה חלונות פתוחים כרגע בזמן העבודה? יש אתרים שמכבידים יותר על המחשב. לדוגמה, יו-טיוב מוריד את קצב העבודה של המחשב, שלא כמו האתר שהמייל שלכם נימצא בו. גם פייסבוק מוריד את קצב העבודה של התוכנה, מפני שהוא מכביד על המחשב. יש גם תוכנות אנטיויירוס שמכבידות על המחשב ללא הפסקה. אז כמו שאתם רואים לפעמים לא צריך לקנות מחשב חדש וחזק יותר, אלא לסגור כמה חלונות בדפדפן. גם תוכנות שעוסקות במקביל לתוכנת עיבוד התמונה יורידו את קצב העבודה, כגון תוכנות להשמעת מוסיקה או כמה תוכנות לעיבוד תמונה שעובדות בו זמנית. אני מכיר יותר מצלם אחד שעובד בו זמנית עם תוכנה שרק מאפשרת להתבונן בתמונה במקביל לתוכנה לעיבוד תמונה. כל דבר נוסף שפתוח במקביל לתוכנת עיבוד התמונה שלכם יוריד את קצב העבודה של המחשב. יש צלמים שמנתקים לחלוטין את כבל האינטרנט, או מפסיקים את הגלישה האלחוטית לחלוטין בזמן עיבוד תמונה. נסו פעם אחת לעבוד עם אינטרנט מנותק לחלוטין ותופתעו לגלות כמה המחשב פתאום דוהר. כמובן שיש צורך לאתחל את המחשב אחרי הניתוק, על מנת שהוא "יתחיל נקי" מכל מאמץ חישובי.

כשאני חוזר הביתה מיום עבודה ארוך עם כמות צילומים גדולה, אני פותח את המחשב הנייד שעליו אני גולש, ועוקב אחרי מיילים ומה שצריך, והמחשב השולחני נפתח כשהוא מנותק מכבל האינטרנט לחלוטין, ותוכנת האנטיוירוס סגורה. זה מקפיץ פי שתיים את קצב העבודה וזה מאוד מורגש. זה כאילו והמחשב קיבל ג'ל אנרגיה לכמה שעות טובות.

 ג'ל אנרגיה. זה טוב לספורט ולא למחשב


התוכנה לעיבוד תמונה

יש תוכנות מחשב שמכבידות יותר על המחשב וכאלה שפחות, וזה מוריד את קצב עיבוד התמונה ללא קשר לעם איזה ציוד צילום עובדים. לדוגמה התוכנה "לעיבוד תמונה" של מייקרוסופט שהגיע עם המחשב היא אחת התוכנות הכבדות ביותר שיש, והיא מורידה את קצב המחשב בצורה נוראית. תוכנות מקצועיות יותר לעיבוד תמונה בנויות בצורה כזאת שהעומס החישובי על המחשב יהיה קטן יותר. עם זאת גם בתחום הזה יש כבדות יותר וכבדות פחות. תוכנת פוטושופ מטבע הדברים כבדה יחסית על המחשב. בסופו של דבר זאת תוכנה שלא נוצרה לעיבוד תמונה אלא לעיצוב תמונה. כלומר התוכנה מאפשרת לנו לא רק לטפל בתמונה עצמה אלא גם לעשות דברים מעבר לזה, כמו לשתול תמונה של פיל בתוך תמונה של נחל דויד, וזה יראה כל כך אמיתי שרק מי שמכיר את נחל דויד יבין שזה לא יתכן. תוכנה שעושה את זה כל כך טוב הגיוני שתכביד על המחשב, וזה בזכות היכולות הרבות שלה. התוכנה עושה גם הרבה מעבר לזה כגון סירטי אנימציה ועוד. גם תוכנת לייטרום ששייכת לאותו יצרן תוכנות נחשבת לכבדה יחסית. לא רק שסדר הפעולות בתהליך עיבוד התמונה משפיע על קצב העבודה שלה, אלא גם היא מאחת התוכנות שתהליך היצוא אצלה איטי במיוחד. אחת התוכנות שבשנים האחרונות "הרימה את ראשה" מעל כל השאר היא תוכנת CaptureOne. התוכנה הזאת, ששיכת למצלמה עם קבצי זיכרון כבדים במיוחד, נוצרה כך שהיא תיהיה קלה במיוחד, על מנת להצליח להתמודד עם קבצי מידע כבדים שמגיעים למשקל של כמעט 1 גי'גה-ביט לתמונה. זאת תוכנה שאמנם בארץ עוד לא מוכרת מספיק, אבל בחו"ל היא הפכה להיות אחת התוכנות הנפוצות בשוק הצלמים המקצועיים והחובבים כאחד. (מי שרוצה אני מעביר קורס המלמד כיצד לעבוד עם התוכנה הזאת). אז כמו שאתם מבינים, גם לתוכנת עיבוד התמונה בה אתם משתמשים יש השפעה רבה על קצב העבודה של המחשב, ואם אתם מרגישים שהמחשב מוריד קצב בתהליך עיבוד התמונה או היצוא, אתם צריכים להתחיל לשקול להחליף את התוכנה שאתם עובדים איתה. דוגמה נוספת היא עומס העבודה שתוכנת פוטושופ מייצרת כאשר היא עושה הערמת פוקוס, מול תוכנה יעודית רק למטרה הזאת, שתעשה את זה טוב בדיוק כמו פושטופ אבל מהר יותר בצורה משמעותית.

 CaptureOne


סיכום

כמו שאתם רואים יש הרבה פרמטרים שמשפיעים על קצב עבודת המחשב הרבה לפני הנתונים הטכניים של המחשב עצמו (כלומר החומרה). רגע לפני שאתם רצים לקנות מחשב חדש, כדאי לנסות כל אחת מאופציות העבודה האחרות שעוזרות מאוד, כמו ניתוק החיבור לאינטרט או שינוי התוכנות שאתם עובדים איתם. כמובן שיש נקודה בזמן שהמחשב באמת לא מסוגל להתמודד עם קבצים בגודל שאתם עובדים עלייהם או עייפות החומר, כגון מעבד שנוזל הקירור שביינו למאוורר התייבש, או כונן ישן (לפעמים זה הדבר היחיד שדורש החלפה), ועד תוכנת אנטיוירוס או וירוסים שעייפו את המערכת. במקרים של מערכות ישנות או לא חזקות מספיק אכן לעיתים יש צורך לשדרג או אף להחליף את המחשב (כתבה בנושא). מחשב איטי זה דבר מעצבן ללא ספק אבל הסיבות לכך הם רבות ומגוונות.

 טוב...הייתי חייב לצרף תמונת נוף ללא קשר לכתבה



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.