03 Sep
03Sep


איזה מחשב חדש לקנות לעיבוד תמונה

מחשב לעיבוד תמונה צריך להיות חזק מספיק מבחינת החומרה (החלקים המכניים של המחשב). הוא לא צריך להיות מחשב על (אם כי צלמי פורמט ביינוני זקוקים למחשב עם יכולות עיבוד תמונה גדולות יותר מהממוצע) אבל הוא צריך חלקים אשר יאפשרו למחשב לעבד את התמונות בקלות יחסית ומבלי להתקע שוב ושוב בזמן עיבוד תמונה.

בכתבה הזאת אני אעבור על החלקים השונים שחשוב להתייחס אלייהם כאשר קונים או בונים מחשב לעיבוד תמונה. אני יודע שלכל אחד שמתעסק בחומרה יש דעות שונות. אבל חלקי המחשב שאני אדבר עלייהם הם הכיוון הנכון. ואני פחות אדבר על חלק כזה או אחר. משתי סיבות. הסיבה הראשונה כי אין נכון אבסולוטי והסיבה השניה כי כל כמה חודשים יוצאים חלקים חדשים.


הערה אחרונה היא שאני אתייחס בכתבה למחשב שולחני ולא למחשב נייד. מחשב נייד דורש תשומת לב קצת שונה (אם כי הכיוון הכללי דומה) ואני אעשה כתבה נפרדת על כיצד לבחור מחשב נייד.

כאשר קונים מחשב יש צורך לשים לב למכלול החלקים ולא לחלק אחד ספציפי וגם לא בהכרח לקנות אוטומטית את החלקים הכי חדשים שיצאו לשוק לפני יומיים ואני אתייחס לזה לכל אורך הכתבה. אומנם זה לא רע לקנות את הכי טוב והחדש שיש אבל זה לא תמיד הכרחי. מפני שמחשב עובד כמו המוח האנושי. חלקים שונים מנהלים תקשורת אחד עם השני וביחד הם מייצרים כח חישוב ולא חלק אחד שעושה את רוב העבודה.


מארז המחשב

הסיבה שאני מתחיל עם מארז המחשב כי הכל יושב בתוכו ולפעמים אנשים מזלזלים בחשיבותו. מארז המחשב חשוב לא פחות מהחלקים המוכרים במחשב כמו מעבד גרפי, כרטיסי זיכרון ועוד. למעשה מארז מחשב נכון יעזור למעבד ולחלקים השונים להשאר קרים עד כמה שאפשר בזמן שמארז מחשב לא נכון "ישמור" חום רב ויוריד את המהירות הכללית של כח החישוב בתהליך של עיבוד תמונה.

מארז מחשב טוב הוא בעל פתחי איוורור במקומות הנכונים וגם מספיק גדול עם חללים גדולים בתוכו.

חלק קידמי של מארז המחשב- יש צורך בפתח איוורור בחלק הקידמי התחתון של המחשב בזמן שבחלק הקידמי העליון יש חשיבות קטנה יותר לאיוורור. חברת אינטל מצאה כי אוויר שזורם מהחלק הקידמי התחתון של המארז אל החלק העליון מאחורה מייצר תנאי קירור טובים יותר.

חלק אחורי- בחלק האחורי העליון יש צורך בפתח איוורור. אין הכרח לשים מאוורר בחלק האחורי העליון. אם כי ברור שזה לא מזיק. אבל אפשר לחסוך את הכסף כאן.

חלק עליון- בחלק העליון של המחשב יש חשיבות רבה לפתח איוורור. אצלי יש 2 פתחי איוורור גדולים עם זוג מאווררים. אחד לכל פתח. כמו שאתם יודעים חום עולה כלפי מעלה וחשוב לעזור למחשב להצליח להוציא חום דרך הפתח העליון

חלק תחתון- בחלק התחתון יש פתח איוורור אחד לקרר את ספק הכח שיהיה לו מאיפה למשוך אויר לקירור (זאת הסיבה שמארז המחשב צריך לשבת כמה סנטימטרים מעל השולחן ולא ישירות על השולחן. אחרת ספק הכח לא יקרר את עצמו כמו שצריך.) ועדיף פתח נוסף להכניס עוד אוויר. אצלי יש פתח איוורור נוסף בחלק התחתון של המארז.

פנים המארז- פנים המארז צריך להיות גדול מספיק על מנת לאפשר זרימת אויר תקינה. מארז מחשב צפוף ודחוס ידרוש כמות מאווררים גדולה. זה גם יהיה יקר וגם יעשה רעש במהלך העבודה. בנוסף לזה צריך לוודא כי מי שמרכיב את המארז ידאג לאחד את הכבלים ושהם לא יהיו מפזורים ברחבי המארז זה מפריע לזרימת האוויר.

ניקיון- אחד לכמה חודשים אני מנקה את המארז מפנים. חלקים גדולים כמו משטחי המתכת עם מברשת ואת החלקים האלקטרונים עם ספרי לחץ אויר לניקוי מחשב.


ספק כח למחשב

ספק הכח למחשב זה אחד הדברים שאנשים פחות מתייחסים אליו אך יש לספק הכח למחשב חשיבות רבה. בבחירת ספק הכח למחשב יש שני דברים שחשוב לשים אלייהם לב. הראשון הוא העוצמה של הכח שהוא מספק והשני הוא התקן שלו. את הכח שהוא מספק אנחנו בוחרים על פי החלקים השונים של המחשב. מי שמרכיב לכם את המחשב צריך לדעת מה הכח של הספק שהמחשב זקוק לו.

הדבר השני והחשוב אולי יותר זה התקן של ספק הכח של המחשב. גם אם ספק הכח שלכם מגיע עם כח רב למחשב זה לא יעזור אם מדובר בספק שלא עומד בתקן הדרוש. הסיבה היא היעילות. כלומר כמה יעילות או ניצול הוא נותן. יש כמה תקנים ואני אתן פרוט של חלקם.

ספק כח ללא תקן- ספק כח זה יתן לכם יעילות של בערך 50% בלבד. כך שלא משנה כמה רשום על הספק אתם לא תקבלו את הכח הדרוש לכם. ברור מכאן שזה ספק כח שלא קונים.

ספק כח עם תקן ברונזה- יתן לכם יעלות של בערך של 75% זה ספק כח שטוב כנקודת ממוצע. אם אני עובד עם ספק כח יעיל יותר אצלי במחשב. ספק עם תקן זהב.

ספק כח זהב- נותן יעילות של בערך 85% זה ללא ספק ספק כח מספיק טוב למחשב לצורכי עיבוד תמונה. כאן המספר שרשום על ספק הכח הוא משהו בעל חשיבות. למעשה ספק כל של 600W עם תקן זהב הוא ספק כח הרבה יותר יעיל מספק כח של 750W ללא תקן

ספק כח טיטניום- מסוגל להגיע ליעילות של 90% ולפעמים אף יותר. זה ספק הכח הכי יעיל שאפשר לקנות. אם כי לא הייתי ישר רץ לקנות אותו. מפני שכמו שאמרתי כח החישוב של המחשב הוא שילוב של החלקים השונים ולא חלק בודד. הייתי חוסך ולא קונה טיטניום אלא זהב ומשקיע יותר בחלקים אחרים.

כמובן שיעילות של הספק תלויה גם ביצרן. אפשר לבקש מטכנאי המחשב פרוט של המידע הזה.


לוח אם

לוח האם הוא אחד החלקים הכי חשובים שיש במחשב שלכם ועם זאת אחד החלקים שלא נותנים לו את תשומת הלב הדרושה וזה מפתיע כל פעם מחדש. הרי בסופו של דבר כל החלקים מחוברים ללוח האם. המעבד הכי טוב וכרטיסי הזיכרון הכי טובים שתקחו. המאיץ הגרפי ואפילו המאווררים . כולם כאחד מחוברים ללוח האם של המחשב. עכשיו ברור למה כל כך חשוב לבדוק איזה לוח אם יש אצלכם במארז.

חשוב לבחור ביצרן אמין ומוכר ללוח האם. יצרנים טובים לא רק שנותנים אחריות על לוח האם שלהם אלא באמת ובתמים מייצרים לוחות אם עמידים יותר. אני עובד עם לוח אם של חברת (Gigabyte).

צריך גם לשים לב שהחיבורים באיכות גבוהה. חיבורים לא יציבים מספיק יתרופפו בקלות יחסית מלוח האם או שהחיבורים לא יהיו בנויים מספיק טוב וזה ינתק את "התיקשורת" בין חלקי המחשב השונים. אתם לא הייתם רוצים שאחד מכרטיסי הזיכרון יפסיק לעבוד במהלך העבודה (ולא רק בגלל שזה יוריד את הזיכרון. אלא בגלל שזה ישבית את המחשב כולו). יש חשיבות גם לגודל לוח האם. לוח אם ענק ידרוש מארז גדול ומגושם שלא לצורך ולוח אם ממש קטן יקשה על שידרוגים בעתיד. בגלל שהם יהיו חלקים יקרים (דוגמה מוקצנת היא חוסר הטעם שיש לרוב בשידרוג מחשב נייד).

מומלץ לבדוק מראש איזה סוגי כרטיסים אפשר לחבר ללוח האם. וכמה. כמה כרטיסי זיכרון אפשר לחבר ללוח אם ומה הזיכרון ראם המקסימלי שאפשר להתקין עליו. לדוגמה לוח אם שמאפשר לחבר אליו זיכרון ראם של לא יותר מ 32 ג'יגה לא הייתי קונה. כיום תוכנות לעיבוד תמונה דורשות כח חישוב רב וחשוב שתהיה את האופציה לחבר 64 זיכרון ראם. איזה סוגי קונן אפשר לחבר אל לוח האם? איזה סוגים של מעבדים גרפיים אפשר לחבר לו ובאיזה גודל של זיכרון. כל הדברים האלה דורשים בדיקה מראש.

האם יש כרטיס רשת מובנה? והאם יש חיבור אלחוטי לאינטרנט מובנה בלוח האם? אצלי אין מפני שאני מעדיף חיבור עם קבל אינטרנט ישירות ללוח האם. זה "מייצר" אינטרנט מהיר יותר וזה חשוב לצרכי העבודה שלי.


מעבד המחשב

כמו שאתם זוכרים בתחילת הכתבה דיברתי על כך שכח החישוב של מחשב זה לא רק חלק כזה או אחר אלא שילוב של כמה חלקים. בחירת המעבד הנכון ביחס לשאר חלקי המחשב יקבע איזה מעבד לקנות וכמה כסף להשקיעה בו.

לצורך הדוגמה אני אתייחס בכתבה למעבדים של חברת (Intel) אם כי מעבדים של חברת (AMD) טובים יותר. אבל לא הצליחו לחדור לשוק...אבל אני אשאיר את הוויכוח הזה בצד ונתמקד בהבנה על כיצד לבחור מעבד...זה קצת מזכיר את הויכוח הניצחי בין ניקון לקנון חחח


אני אתחיל עם זה, כשאתם קונים מעבד לא חייבים אוטומטית לרוץ ולקנות מעבד מהדגם הכי חדש שיצא לשוק ממש אתמול. מה שחשוב זה לא רק שם הדגם אלא הנתונים הקטנים שצריך להתייחס אלייהם. לדוגמא כמות הליבות. כמה שכמות הליבות יותר גדולה כך המעבד יכול להתפנות לעבוד על כמות גדולה יותר של דברים בו זמנית או להפעיל מספר רב יותר של תוכנות בו זמנית. לדוגמה המעבד i5 8400 הוא בעל כמות ליבות גדולה יותר מאשר הדגם i5 6500. אבל לדגם השני יש מהירות עיבוד גדולה יותר וזה לא משהו שצריך להמעיט בחשיבותו. למעשה המהירות של ה i5 6500 – 3200MHz בזמן שה i5 8400 שאומנם יש לו כמות ליבות גדולה יותר. יש מהירות בסיס נמוכה יותר 2800MHz. וזה משהו שכן צריך להתייחס אליו. מפני שעיבוד תמונה מהיר יותר הוא גם שאר החלקים השונים לדוגמה לעבוד עם מעבד כמו ה i9  עם זיכרון ראם של 16 ג'יגה . לא יתן לכם ביצועים טובים יותר מלעבוד עם מעבד i5 6500 עם זיכרון ראם של 64 ג'יגה. למעשה האופציה עם המעבד הזול יותר יתן לכם ביצועי מחשב טובים יותר. זה תלוי גם באיזה כרטיס מסך יש לכם. כלומר כיצד אתם מורידים מהעומס שאתם שמים על המעבד של המחשב. כאשר אתם מוסיפים כרטיס מסך חלק "מהאמץ" של המעבד עובר לכרטיס המסך.

אומנם יש הבדלים של מבנה טרמי של המעבדים השונים. כלומר עד כמה המעבד יעיל בלהפטר מעודפי חום במהלך העבודה. אבל את זה אפשר לפתור עם מערכת קירור ועל זה אני אדבר ממש עכשיו.


מערכת קירור למעבד

המעבד של המחשב זקוק לטמפרטורה נמוכה על מנת להצליח להפיק את המהירות או היעילות הגבוהה ביותר שלו. ולכן מערכת הקירור או המאוורר שמוצמד עליו חשוב מאוד. כאשר אתם קונים מחשב תבדקו שהמאוורר שמחובר למעבד מקרר במידה מספקת. וחשוב להכנס לאתר היצרן לראות לאיזה טמפרטורה המאוורר מסוגל לקרר את המעבד. טמפרטורה של מתחת ל 70 מעלות זה טוב. חשוב גם לבדוק שמדובר בחברה אמינה על מנת שהמאוורר יתפקד שנים קדימה. לדוגמה הציר (המיסב) של המאוורר ישפיע על היעילות שלו (וגם זמן החיים של המאוורר). אין לכם רצון כל שנה שנתיים להחליף מאוורר. זה לא זול. אצלי במחשב יש מאוורר של Arctic – Freezer 34. דבר חשוב נוסף הוא לוודא שלא מדובר במאוורר מרעיש. אחרי הכל מדובר במחשב עבודה ולא במכונית פורמלה 1 אין שום סיבה שנמצא את עצמנו עובדים תחת רעשי מאווררים. מאוורר מרעיש הוא לא מקרר טוב יותר רק מפריע יותר למהלך העבודה.


כונן קשיח

פה אני לא ארחיב הרבה אבל אני כן אתן כיוון כללי שאני מאמין שהוא נכון ועם זאת מספיק להבין מה נכון לקנות. הדבר הראשון החשוב הוא לקנות כונן קשיח של SSD זה כונן מהיר יותר ושומר טוב יותר על הנתונים הטכניים בצורה יעילה ואמינה יותר מהכוננים הישנים וחשוב לא פחות גם לאורך זמן רב יותר מהכוננים הקשיחים הישנים. לאחרונה יצא כונן נוסף מסוג SATA אבל יש ויכוח האם הוא טוב יותר מכונן SSD אני עדיין לא בעל דעה לכאן או לכאן ולכן אני אשאיר לכם את ההחלטה בין השתיים. ממה שאני יודע כונן קשיח מסוג SSD טוב יותר.

חשוב לשים לב לחברה. מי היצרן של הכונן הקשיח. לדוגמה כונן של חברה סינית לא הייתי קונה. אחרי הכל כל הזיכרון של המחשב והתמונות יושב עליו. אצלי במחשב יש כונן של חברת סאמסונג. יש לשים לב גם לגודל של הכונן הקשיח. היום יש נטייה לקנות כונני 1 טרה ולפעמים יותר. אני דווקא לא בעד. מניסיון שלי גם חצי טרה יכול להיות יעיל לשים עליו תוכנות עיבוד תמונה המחשב וכונן קשיח שני של חצי טרה למידע כמו תמונות לצורכי עיבוד תמונה. אני מחזיק במקביל גיבויים חיצוניים לכל מקרה וללא קשר לשני אלה.

**דבר חשוב שאולי אתם לא יודעים וזה שאם יש לכם כונן מסוג SSD אז על תעשו לא פעולת "איחוי" זה מקצר את זמן חייו ופוגע ביכולות שלו לאורך זמן.


זיכרון ראם

לזיכרון ראם יש חשיבות רבה ביכולת של המחשב לעסוק בעיבוד תמונה. כאשר אתם יושבים על תוכנת עיבוד תמונה (עם זה לייטרום או תוכנת CaptureOne) זיכרון הראם הוא הזיכרון שהמחשב דורש הכי הרבה במהלך העבודה. זוכרים שאמרתי שמחשב לעיבוד תמונה חזק מורכב ממכלול של דברים. ובכן זיכרון ראם זה אחד הדברים שצריך להשקיע בו. מתחת ל 16 ג'יגה של זיכרון ראם לא הייתי מתחיל ואם אפשר 32 ג'יגה זיכרון ראם אז עוד יותר טוב. למי ממכם שעובד עם פורמט ביינוני (כמו הפורמט הביינוני של פוג'י שאני עובד איתו) אז מתחת לזיכרון ראם של 32 ג'יגה אני לא חושב שכדאי להחזיק במחשב. אני אומנם יודע מניסיון שגם 16 ג'יגה יעבדו אבל זה בתנאי שאתם עובדים עם תוכנת CaptureOne (שדורשת זיכרון ראם מינמלי של 8 ג'יגה) שהיא קלה ויעילה יותר ולא על לייטרום (שדורשת זיכרון ראם מינמלי של 16 גי'גה) שהיא יותר כבדה ודורשת יותר כח חישוב על אף שיכולות עיבוד התמונה שלה פחותה בהרבה מתוכנת עיבוד התמונה CaptureOne. דבר נוסף שאני רוצה להעיר בנוגע לכרטיסי זיכרון ראם. וזה שיש כרטיסי זיכרון עם צלעות קירור מאלומניום. אם זה בתקציב אז אני ממליץ לקנות כאלה. אצלי במחשב יש כרטיסי זיכרון של Crucial Ballistix Sport עם צלעות קרור


כרטיס מסך

לפני שאני אסביר למה צריך לשים לב לפני שקונים כרטיס מסך חזק מספיק. אני אסביר למה צריך בכלל כרטיס מסך. הסיבה היא שכאשר אין כרטיס מסך חלק מכח החישוב של עיבוד התמונה "הולך לאיבוד". מפני שהמחשב משתמש באחת הליבות של המעבד הגרפי (המרכזי) לצורכי עיבוד תמונה. ברגע שאתם עובדים עם כרטיס מסך יעודי. יש ליבה אחת פנויה במחשב. (ברגע שמוסיפים כרטיס מסך מרגישים את השינוי מהר מאוד). ברגע שכרטיס המסך פועל ,מהירות המחשב קופצת בבת אחת. יש שני דברים שצריך לשים לב כשקונים כרטיס מסך. הראשון הוא מי היצרן. יצרן טוב יתן תפוקה גדולה יותר וזה חשוב מאוד! אחרת למה אתם קונים את כרטיס המסך. דבר נוסף הוא שחברה טובה תייצר מאוורר ומערכת קירור יעילה יותר לכרטיס המסך וזה חשוב. כרטיס מסך מתחמם כמו שהמעבד של המחשב מתחמם וחשוב לקרר אותו.

חלק מבין החברות הטובות שיש בשוק הם: Nvidia, Evga, Gigabyte, Zotac, Msi ויש כמובן עוד...כרטיס המסך שאני מחזיק אצלי במחשב הוא: Nvidia – Quadro שהוא בהחלט נותן לי את המענה הנדרש.

בנוגע לכמה זיכרון צריך להיות "על" כרטיס המסך. ובכן זה תלוי בשאר המיכלולים. אם התקציב שלכם נמוך ואתם השקעתם כמו שצריך בזיכרון ראם. אז כרטיס מסך של 2 ג'יגה יהיה בסדר. אם כי 4 ג'יגה יהיה עדיף. אני לא רואה שום צורך להגיע לכרטיס מסך של 16 גי'יגה גם אם אתם עובדים כמוני עם פורמט ביינוני. יותר מ 8 ג'יגה אין סיבה. מניסיון שלי 4 גי'יגה בהחלט צריך להספיק לכם ובטח ובטח אם אתם עובדים עם תוכנת עיבוד התמונה CaptureOne שעם התוכנה הזאת גם כרטיס מסך של 2 ג'יגה יספיק לכם אם אתם מחזיקים ב 32 ג'יגה זיכרון ראם ואתם עובדים עם קבצים של פורמט ביינוני.


לסיכום

כמו שאתם שמים לב אין חלק אחד חשוב יותר מהאחר ואין צורך לקנות את ההכי חדש וההכי גדול. זה פשוט לא נכון ולא נדרש. שילוב נכון של מכלולי המחשב הוא סוד הקסם. איזון נכון בין החלקים השונים שיודעים לדבר ביניהם בצורה נכונה ייצר לכם מחשב מעולה לעיבוד תמונה. מניסיון שלי בעבודה על עיבוד תמונה. זיכרון ראם של 32 ג'יגה וכרטיס מסך עושים קסמים במהירות עיבוד התמונה.

דבר נוסף הוא קירור המערכת. בדיוק כמו שהמעבד של המצלמה שלכם לא נהנה מלעבוד בחום המדבר וזה גורם למצלמה "להזיע מבפנים" כך גם המחשב שלכם. תשמרו אותו קר ותשקיעו בקרור המחשב. זה אומר לא רק לקנות מארז מאוורר ומאוורר יעיל למעבד אלא גם לנקות את המחשב מבפנים. אבק לא רק ששומר על חום אלא מייצר קצרים במערכת. כשאני עובד על המחשב אני עובד בחדר ממוזג שלא יהיה למחשב חם. מחשב קר זה מחשב מהיר יותר.


חשוב גם לבחור את האיש הנכון שידע להרכיב לכם את המחשב. לא כל אחד שאומר שהוא מרכיב מקצועי אכן כזה. קניתי מספיק מחשבים לא מוצלחים שאני יודע לזהות מי מרכיב כמו שצריך וגם לדעת מתי להמליץ על החלק הנכון מבלי סתם לקרוע לי את הכיס. יש לא מעט טכנאי מחשבים בשוק שברגע שהם שומעים "מחשב לעיבוד תמונה" נדלקים להם נורות בראש. אני עובד זה כמה שנים עם איש מחשבים בשם אורן (אני מצרף קישור שיאפשר לכם להגיע אליו) אני יכול להמליץ עליו בלב שלם.

לסיכום אני מצרף עוד תמונות. כי מה יותר כיף מתמונות ומלצלם...




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.