28 Apr
28Apr

מה צריך לדעת לפני שקונים תאורה לצילום

הרבה אנשים לפני שהם קונים תאורת לד לצילום. אם זה תאורה שיושבת ישירות על המצלמה או על חצובה ליד מסתכלים על המחיר או כמות הלדים אבל לא מתייחסים לנתונים הטכניים החשובים כמו CRI ועוצמת LUX שהתאורה נותנת בהתאם למרחק מהאוביקט המצולם. בכתבה הזאת אני אתייחס לשני הנתונים האלו. אני לא מתייחס לעוצמת הסוללה מפני שזה נתון שכולם יוצאים לבדוק וכך לדעת את שעות העבודה שכל תאורה נותנת על סוללה ותאורה שמחוברת לחשמל בכלל לא זקוקה לביקורת בכתבה הזאת בנושא הזה.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4 


LUX

נתון זה נותן לנו מידע על כמות האור המקסימלית שהתאורה נותנת לנו וזה אומר כמה אור האובייקט המצולם יקבל ממרחק של קרוב למטר (91 ס"מ). כך נוכל לדעת גם כמה אור יקבל האובייקט גם ממרחק של 3 מטר. במקרה של דוגמנית זה חשוב מאוד. יש צורך לוודא שהתאורה שהלד נותן היא חזקה מספיק. בנוסף לזה חשוב לבדוק האם אפשר לשלוט בעוצמת האור. דבר זה נימדד באחוזים. לרוב פנסים בסיסיים נותנים אפשרות לשליטה שבין 10-100% בזמן שפנסים רציניים יותר יתנו אפשרות שליטה שבין 1-100% וכך הדיוק יהיה רב יותר בפועל. אז איך מודדים בכלל Lux (או לפעמים מסומן lux) המדידה היא לפי כמות האור שנותן אור נר ממרחק של 1 רגל. למעשה lux היא ערך המדידה האירופאי אשר מחליף את מדידת האור לפי כמות האור שמייצר נר למרחק של 1 רגל (כמובן שהמדידה נעשית בחדר חשוך לכיול המכשיר במפעל). יש הבדל במדידה ביניהם מבחינת הנתון למעשה 10.74lux משתווה ל 1 אור נר למטר או במונח האנגלי: Footcandle) מדידות lux מתאימות בעיקר לצלמי וידאו ולא לצלמי סטילס אבל בגלל שיש צלמי סטילס שקונים תאורת לד לא לצילום וידאו אז חשוב לדעת כיצד להתייחס לנתון הטכני של התאורה לפני שקונים אותה. הדבר הוא דיי פשוט ונתחיל בנתון הבסיסי ש 1000lux יאפשרו חשיפה בנתונים האלה ממרחק של 1 מטר:

 1/50 f/2.8 ISO-100 

(כל הנתונים עכשיו יהיו בסטופים. ואין זה משנה אם סטופ של איזו, צמצם או מהירות סגר).

כלומר 2000lux יאפשרו חשיפה באחד הנתונים האלא:

1/100 f/2.8 ISO-100

1/50 f/5.6 ISO-100

1/50 f/2.8 ISO-50

כמו שאתם רואים זה לא משנה באיזה סטופ השתמשתי אלא שהרמתי בסטופ את כמות האור הניכנס באחד משלושת הנתונים. עכשיו אתם גם יכולים להבין שתאורת לד שנותנת 1000lux תאפשר לכם לצלם בנתונים טכניים מוגבלים יותר מאשר תאורת לד עם עוצמת אור של 2000lux שיאפשר לכם גמישות בצמצם או במהירות הסגר שזה חשוב לצילומי פנים וחוץ כאחד. כך שברגע שתדעו את כמות ה lux שתאורת הלד נותנת לכם תוכלו לדעת לדוגמה על איזה איזו אתם תמצאו את עצמכם עובדים במהלך הצילומים. חשוב לדעת שהיצרן רושם את כמות ה lux של התאורה הוא מתכוון שזאת העוצמה למרחק של 1 מטר ומשם כמה שהמרחק יורד כך גם כמות האור שתגיע לאובייקט המצולם שלכם.

יש גם חשיבות לזווית האור היוצא מתאורת הלד כמה שהזווית רחבה יותר כך כמות האור (גודל ה lux יהיה קטן יותר) לדוגמה תאורת לד שתאפשר לשנות בו את רוחב הזוית יכולה לתת נתוניים כאלה:

בזוית של 15 מעלות 9050lux

ובזווית של 75 מעלות 3270lux

וזה בגלל חישוב פיזור האור ביחס לרוחב ועוצמת הפנס. כמובן שכל יצרן יתן נתון אחר מפני שכל יצרן משתמש בסידור אחר של נורות הלד וסוג אחר של נורות לד ובמרכך אור שונה.

אני אתן דוגמה נוספת שתסביר איך לדעת איזה תאורת לד כדאי לקנות. לדוגמה אם אנחנו ניקנה תאורה שנותנת 9050lux אז ממרחק של מטר מהאובייקט ניהיה צריכים לעבוד בנתונים הטכניים האלה:

1/400 f/2.8 ISO-100 אם אתם תורידו את מהירות הסגר או שתעלו את האיזו תוכלו לצלם עם אותה כמות האור ממרחק גדול יותר

על מנת לדעת מה הכמות של ה lux שכרגע תאורת הלד מאירה על האובייקט אני צריך להשתמש במד אור


מד אור

וזה הזמן לדבר בכמה מילים על מד אור. מד אור פשוט יתן לי מידע על כמות האור שהגיע לאובייקט ועל איזה נתונים אני צריך לעבוד במצלמה לצורך צילום בחשיפה נכונה. לדוגמה שאני אכניס את ניתוני האיזו ומהירות הסגר שאני עובד כרגע המד אור יגיד לי על איזה צמצם לעבוד. או אם אני אגיד למד האור על איזה צמצם אני עובד ואיזו הוא יוכל להגיד לי על איזה מהירות סגר אני צריך לעבוד על מנת לקבל את החשיפה הנכונה. הוא ירשום את הנתונים האלה על ידי מספר ברור של צמצם או מהירות סגר או שהוא ירשום את כמות הסטופים בפלוס או במינוס. לדוגמה הוא יכול לרשום לי +3.5 סטופים שזה אומר שאני צריך להרים מהירות סגר להגיע לאפס שזה אומר חשיפה נכונה ומדוייקת. מדי אור מקצועיים יותר יתנו לי את המידע הזה גם ב lux. כיום יש אפליקציות של מד אור שבהם אני ממליץ לא להשתמש מפני שהמד lux שלהם לא יכול להיות מדוייק. לדוגמה אם אני אשתמש באפליקציה עם הפלאפון שלי על המצלמה האחת והלא מוצלחת שלו אנחנו נקבל מדידת אור שונה לחלוטין ממי שישתמש בפלאפון מתקדם יותר עם כמות גדולה יותר של מצלמות והמעבד חזק יותר שמחשב יותר טוב ומי שישתמש בפלאפון עם מעבד חזק עוד יותר יקבל מדידת אור שונה. ולכן רק מד אור יתן את הנתון המדוייק. זה לא אומר שאתם עכשיו חייבים להשתמש במד אור אבל אתם כן צריכים להבין את הנתון של כמות ה lux שהיצרן רשם שיש לפנס על מנת לדעת אם הוא מספיק יעיל לעבודה שלכם.

Fujifilm GFX 50R + GF 50mm f3.5


CRI

הנתון הזה פחות מוכר וגיליתי עם השנים שגם פחות מובן או מתורגם בצורה שגויה אצל חלק מהצלמים ואני אסביר מה הנתון הזה אומר ועד כמה חשוב להשתמש בו לפני שקונים תאורת לד. אם אני אפשט את הדברים. אז הנתון הזה אומר את אמינות הצבע שהתאורה תיתן שזה מאוד חשוב לצילום מפני שאנחנו רוצים שהתאורה תיתן בצורה כמה שיותר מדוייקת את הגוונים הנכונים למצלמה. המדידה (שנעשת כמובן אצל היצרן) נעשת על ידי צילום של טבלת צבעים מסוג TCS. כאשר מתייחסים בעיקר לשמונה הצבעים הראשונים בטבלה. (זאת הטבלת צבעים):

מה הנתון שאנחנו מחפשים כאשר אנחנו קונים תאורת לד? ובכן אנחנו רוצים לראות שרשום CRI-95 כאשר נתון זה אומר שהצבעים שנתקבל הם נכונים ומתאימים לצילום. לדוגמה התאורה הבייתית שלנו עומדת על מקסימום של CRI-80 מפני שזה מספיק. בגלריות משתמשים (או לפחות צריכים להשתמש) בתאורה בדרגת CRI-90 מפני שלא מצלמים את העבודות שם אבל התצוגה צריכה להיות מספיק קרובה למה שצוייר או צולם/הודפס. המדידה שמתייחס אליה הערך CRI הוא עוצמות הצבע השונות בטווחי הצבע הנימדדים לצורך אמינות הגוון בצילום כך שלמעשה להגיד ש CRI-80 הוא 80% מתוך 100 הוא לא נכון. מפני שהוא מתייחס להחזר הצבע מתוך המשטח בהתאם למקור האור בהתאם לטמפרטורת הקלווין שהוא מייצר ואז הנתון של השינוי בגוונים מתורגם למספרים שבסופו של דבר מרכיבים את התוצאה הסופית שהיא בין CRI-100 ומטה לדוגמה CRI-95  מייצג שינוי בגוונים ברמה של 5% מהגוונים האמיתיים בזמן ש CRI-80 מייצג שינוי של 20% מהגוונים האימיתיים שנימדדו...נשמע מסבך? אולי קצת אבל מבחינת הישום של המידע הזה ברגע שבוחרים את תאורת הלד הנכונה לצילום אנחנו צריכים להתייחס "לגודל המספר" של ה CRI ולחפש תאורה עם CRI-95 ומעלה למטרות צילום כמובן

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


לסיכום

אני מקווה שהצלחתי שלא להכנס ליותר מידי פרטים טכניים ולפשט את הנושא. במילה וחצי אני יכול להגיד לכם שכרגע אתם יודעים על מה להסתכל כאשר אתם קונים תאורת לד לצילום וידאו או סטילס ולדעת להסתכל לא רק על המחיר והסוללה אלא גם על כמות האור שהוא נותן או שכמות האור מספיקה לצורכי הצילום שלכם וסוג היכולת לישמור על הגוונים הנכונים.

Nikon D3X + Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.