02 Mar
02Mar

עדשת מקרו פול-פריים על פורמט בינוני

כשמצלמים עם גופי פורמט בינוני יש צורך בעדשות יעודיות לגופים אלו, ולא לכל יצרני הפורמט הבינוני יש את אותו גדול סנסור. עדשות פורמט בינוני יקרות יותר מעדשות אחרות משתי סיבות: הראשונה, מדובר על העדשות החדות ביותר שיש, מפני שהעדשות צריכות להעביר רזולוציה שתתאים לסנסור של לפחות 50 מגה פיקסל, שהוא גם גדול יותר מסנסור של פול פריים. הסיבה השניה היא שלרוב מדובר על עדשות גדולות יותר, עם כמות אלמנטים גדולה, יותר ומטבע הדברים הכל יקר יותר. נשאלת השאלה, האם אפשר לעקוף את הבעיה הזאת. האם אפשר לצלם עם עדשות פול-פריים על פורמט בינוני? ובכן, אני ניסית בדיוק את זה.

Zeiss Milvus 100mm f/2 macro for Canon


העדשה שנבחרה למטרה הזאת

העדשה שבחרתי לנסות איתה לצלם על גוף פורמט בינוני היא עדשת (Zeiss Milvus 100mm f/2 macro- for Canon). לפני שאני אסביר את הסיבה שבחרתי לצלם איתה, אני אסביר שבחרתי לצלם איתה על הפורמט הבינוני של פוג'י, שבו הסנסור הוא בגודל סביר, ומאפשר קצת לשחק עם העדשות, ולמעשה מאפשר גמישות במהלך העבודה. זאת כבר סיבה נהדרת לקנות את הפורמט הבינוני של פוג'י (עם עוד סיבות נוספות ורבות כמובן). הסיבה לבחירה של עדשה שמיועדת לקנון ולא ניקון היא מכיוון שאצל קנון זנב העדשה (כלומר האלמנט האחורי של העדשה) הוא בקוטר גדול יותר בצורה משמעותית מאשר אצל ניקון, ויש לזה השפעה על היעילות בעבודה עם צמצם גדול במיוחד. (אני אוסיף ואגיד כי יש לקנון עדשת Tilt shift באורך מוקד של 45 מ"מ, שמאפשרת עבודה עם הגופי צילום פורמט בינוני של פוג'י, מה שמקל עוד יותר על צלמי קנון לעבור לפוג'י). על מנת לחבר את העדשה לגוף כמובן ניקנה מתאם בין העדשה לגוף, ובמקרה הזה מתאם עדשה שמאפשר שליטה על הצמצם דרך הגוף ובעוד נתונים טכניים. עדשת צייס היא איכותית במיוחד, והיצרן מדבר על העברת רזולוציה של 80 מגה פיקסל לפול-פריים, ונראה שזה אמור היה להספיק ל 50 מגה פיקסל של פורמט בינוני.


 תהליך עבודה

בעדשה הזאת הפוקוס הוא ידני, כך שמנגנון האוטופוקוס שמתאפשר בעזרת המתאם לא היה רלונטי. בזכות המגעים האלקטרונים שקיימים במתאם הזה יכולתי לראות את המיקום של הפוקוס על ידי ההצללה המפורסמת של פוג'י, שמראה את מיקום הפוקוס על יד סימון אדום. זה מאוד עוזר לדעת איפה הפוקוס נימצא במדוייק וללא טעויות. זה מאפשר גם לעשות הערמת פוקוס בצורה מסודרת. מעבר לזה, כל תהליך העבודה מאוד פשוט. לקבוע את הנתונים הטכניים הנכונים ולעבוד כרגיל. לסיכום אני יכול להגיד לכם שאולי זאת לא הדרך הכי אידאלית, אבל ללא ספק ברת ביצוע. אין ספק שעדשת מקרו מקורית של פוג'י תעשה את כל החיים קלים יותר לעבודה, אבל מי שכבר מחזיק בעדשת מקרו טובה של קנון, יכול בעזרת מתאם לעבוד גם כך, ובכלל לצלמי קנון שעבדו עם פול פריים יהיה יותר קל לעבור לפורמט הבינוני של פוג'י. עדיין אני כמובן ממליץ לעבוד עם העדשה המקורית של פוג'י.




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.