28 Jun
28Jun

 

מדוע עדשות טובות כבדות?

הרבה פעמים אני שומע תלונות על עדשות כבדות ושאנשים מחפשים עדשה קלה וטובה. אבל אין באמת דבר כזה עדשות קלות וטובות. עדשות טובות (כלומר עדשות שמעבירות קונטרסט ורזולוציה גבוהה) במידה מסויימת חיבות להיות כבדות ואני יסביר למה בכתבה הזאת.


כאשר אור עובר דרך העדשה הוא נשבר ומנותב על ידי האלמנטים השונים שבתוך העדשה עד שהוא מגיע לחיישן. וכאן בדיוק נוצרת הבעיה. כאשר האלמנטים השונים מתחילים לשנות/לנטב את קרני האור בתוך העדשה הם מייצרים בעיות שונות. לדוגמה צלליות של צבע (CA’s), פינות כהות בפינות התמונה (דבר מאוד נפוץ בעדשות רחבות זוית), טישטוש של כל דבר שמחוץ למרכז ועוד ועוד בעיות שונות. הדרך לפתור בעיות מסוג זה הם אלמנטים אשר מתקנים את מה שחלק מהאלמנטים האחרים הורסים. כלומר בתוך כל עדשה טובה יש אלמנטים (זכוכיות/עדשות) אשר מתקנים את קרני האור עוד לפני שהם מגיעים לחיישן ועל ידי כך מקבלים תמונה נקיה יותר מפגמים. הבעיה היא כפי ששמתם לב , הדבר מצריך להגדיל את כמות האלמנטים וזה אומר עדשה כבדה יותר. מפני שכמה שיש יותר אלמנטים בתוך העדשה כך היא תיהיה גדולה יותר פיסית וכמובן כבדה יותר ואת זה אי אפשר באמת לפתור עם הידע שיש לנו כיום בתחום הפיזיקה אופטית.

לאורך השנים נמצאו פתרונות שונים להקטנת  הבעיות הטכניות האלו על ידי ציפוי אלמנטים שונים בתוך העדשה. ציפוים אלא הם למעשה שכבה שמצפה את אותו אלמנט בחומר שיכול להקטין את בעיות  הבזקי האור מסוגים שונים. ציפויים אלה משפיעים על החדות במעט או מקטנים צליליות שנוצרות מסיבות אופטיות. אבל עדיין אין עדשה טובה שתיהיה עם מאט אלמנטים ועדיין תתן תמונה מספיק טובה. רק כמות האלמנטים גדולים יחסית  פותרים את הבעיה.

כך שלמעשה התלונה על כך שהעדשה כבדה היא תלונה שצריך לשים אותה בצד. מפני שאם אתם רוצים תמונה חדה שנראת טוב אז הקנס הוא עדשה כבדה וגדולה יותר.

FUJINON LENS GF23mmF4 R LM WR 1


שימו לב לכמות האלמנטים הגדולה שיש לעדשה הזאת, 15 אלמנטים לעדשה רחבת זוית וזה ב 12 קבוצות, מה שמייצר עדשה גדולה וכבדה אומנם (845 גרם) אבל חדה בצורה מדהימה לכל אורך הפריים גם בצמצם פתוח לחלוטין. עדשה עם פחות אלמנטים לעולם לא תצליח לייצר תמונה  "ברורה" כמו זאת. ניתן לראות בתמונה למטה כמה שהעדשה מייצרת תמונה חדה וקונטרסטית גם בקצוות התמונה.


 לעומתה עדשה רחבת הזוית Samyang AF 35mm F2.8 Sony FE Auto Focus שלמעשה מדובר על עדשה פחות רחבת זוית מעדשת ה 23/4 של פוג'י  ולכן הייתי מצפה ממנה להיות עם פחות בעיות אופטיות. אם זאת היא "שומרת" על המון בעיות טכניות שמייצרות תמונות לא טובות. אני מצרף קישור לאתר אחר (https://bhpho.to/2gqwyCd) ששם העלו תמונות צלמים שונים. תסתכלו בעיקר על התמונה של בית הקברות, הכהות בפינות התמונה, הטשטוש מחוץ למרכז התמונה. אין ספק שעדשה עם פחות אלמנטים (ומשקל נמוך יותר) מייצרת בעיות אופטיות.

Samyang AF 35mm F2.8 Sony FE Auto Focus


עדשת פרסנל

עדשת פרסנל (Fresnel lens) בגדול משמשת לתאורה במגדלור. במגדלור יש צורך בעדשה גדולה מאוד שתזרוק אור ממורכז וחזק למרחק רב. המבנה של עדשת פרסנל מאפשר לייצר עדשה רזה יותר ולכן קלה הרבה יותר וגם לרכז קרן אור צר יחסית למרחק גדול מאוד. היתרון במבנה שלה הוא כפול (במקרה של צילום כמובן) הראשון שמדובר על אלמנט קל משקל מה שמוריד את המשקל הכללי של העדשה כולה והגודל של האלמנט שמשפיעה גם על הגודל של העדשה. הבעיה איתה (זה היה ברור שיש בעיה נכון?) זה שכאשר מצלמים לכיוון מקור אור כמו שמש או מנורות רחוב בלילה היא מייצרת הבזקי אור מוזרים שניקון טוענים שאפשר לתקן אותם בתוכנה שלהם....לא ראיתי שזה מצליח להם במיוחד וניקון לא מייצרים תוכנות עיבוד תמונה מהטובים שיש.

Nikon 300mm f/4 E PF VR


לסיכום

כמו שאתם רואים אין באמת פתרון למשקל וגודל העדשה כאשר מדובר באיכות התמונה. הדרך היחידה היא להפנים את עניין המשקל והגודל. בדיוק כמו שכולם הפנימו את עדשת ה 70-200/2.8 שהיא גם גדולה וגם כבדה. כך כל עדשה טובה היא תיהיה גדולה וכבדה יותר באופן יחסי לאורך המוקד שלה. ברגע שמבינים שצלמים לא מוכנים להתפשר על איכות אפשר בשקט לקבל את עיניין המשקל. כי עדשות טובות שוקלות יותר


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.