20 May
20May

עיבוד תמונה למתקדמים

הפעם אני אדבר על תהליכים נכונים בתחום ספציפי בעיבוד תמונה, כיצד לתקן צבע בצורה מדוייקת. מהם השלבים שצריך לעשות על מנת לתקן גוון או גוונים בתמונה. האם נכון פשוט להתחיל לתקן גוון בכך שפשוט מתקנים אותו. כמו לחדד אדום אחד לאדום אחר, או שיש דרך נכונה ומדוייקת יותר לעשות זאת. תהליך זה כמובן מתייחס (או בעיקר) לצילום בסטודיו (צילום פורטרטים הוא כמובן חלק מהתחום וכך גם צילום אופנה). בצילומי נוף או תחומי צילום אחרים נדיר מאוד שדיוק הגוונים חשוב מספיק. אז לפני שנתחיל בתהליך התיקון הנכון, אני אסביר כיצד לדעת מה הגוון הנכון. זה חשוב לדעת בפרט בצילום ציורים, שם חשוב לשמור על נכונות הגוון של הצבעים שהאומן השתמש בהם.


תיקון צבעים בתלת מיימד

כאשר מדברים על תיקון צבע מדוייק, או לדאוג שהצבעים יהיו מדוייקים, אנחנו מדברים על טיפול מטריצה תלת מיימדית של טבלת הצבעים (אני לא להכנס לפרטים טכניים מידי, ובטח שלא למתמטיקה, ואני אשאיר את הנושא פשוט כמה שיותר, ואפשט אותו כך שהוא יהיה ברור מספיק). למה שלושה מיימדים? מפני שמדובר ב"קוביה" ב"תלת מימד" של כל טווחי הצבע. למעשה זה היה ממול העיניים שלכם כל הזמן ויתכן ולא הבחנתם בזה. בטח תמיד היה לכם מוזר שכאשר מסיימים פעולה של כיול מסך, מופיע גרף דו מיימדי של צבעים ועליו משולש (משולשים), שנוגע בשלוש נקודות. הרי אם שלוש נקודות על הגרף, מדוע הוא דו מיימדי? התשובה היא שהגרף מוצג מלכתחילה בצורה "מופשטת", ולמעשה הגרף הוא תלת מיימדי (לכן מדובר במתמטיקה של מטריצות תלת מיימדיות). עכשיו כשתסתכלו על הגרף תראו שחוסר ההגיון שבו בולט עוד יותר.

גרף דו מיימדי


[אתם יכולים גם לראות את הנקודה במרכז הגרף (D65) הנקודה מתייחסת לבהירות נכונה ולזה נגיע בהמשך].  אתם רואים כמה שזה מוזר? עכשיו זה הזמן לראות כיצד באמת נראה הגרף הזה, וזה גרף תלת מיידי כמובן

גרף תלת מיימדי


מה שאתם רואים בגרף הזה הוא תוצאה תלת מיימדית של הגרף הדו המיימדי, שאתם כל כך רגילים לראות. עכשיו אני אראה לכם כיצד נראית ה"קוביה" השלמה, וכיצד נראה גוון ספציפי בתוך "קוביית" הצבעים, כאשר אותו גוון מכיל "רישום" או מספרי הגוונים של ה RGB שמייצר את הגוון . דבר שאנחנו רואים גם בתוכנת Capture One, כאשר אנחנו נוגעים בנקודה מסויימת בתמונה

גרף תלת מיימדי


גרף תלת מיימדי


אז כמו שאתם רואים, כאשר אתם משנים גוון של צבע מסויים, הצבע "משנה" את המיקום שלו בטבלת הצבעים או התוכנה "ממקמת" את הבחירה שלכם בנקודה אחרת בטבלת הצבעים. עכשיו זה כבר יותר ברור למה מסך מקצועי לעיבוד תמונה מראה לכם את הגוון הנכון יותר, ומאפשר לכם לדייק בגוון הנכון, בזמן שמסך פשוט יותר לא יצליח בכלל להראות לכם גוונים מסויימים, אפילו שהם קיימים בתמונה. לכן, כשאתם קונים מסך לעיבוד תמונה, כדאי תשקיעו עוד קצת ותקנו מסך מקצועי. זה חשוב!


כרטיס אפור לדיוק בגוון

אני אסביר מה תפקידו של הכרטיס האפור, ואז אני אעבור לתהליך/הסדר הנכון של עיבוד התמונה. כמו שאתם כבר יודעים כרטיס אפור מאפשר לדעת מה טמפרטורת הצבע הנכונה. האם הגוונים בתמונה הם חמים או קרים יותר? האם הגוונים הם ירוקים או סגולים יותר. תסתכלו בטבלה הבאה:


שימו לב שעל הגרף הזה יש עקומה עם נקודות שונות, מגוונים חמים לגוונים קרים, ובמרכז הגרף יש את נקודת ה- D65, שזו הנקודה המדוייקת של האיזון הלבן. כאשר התוכנה דוגמת את הכרטיס האפור היא "בוחרת" או "מאזנת" את כל טמפרטורות הצבע לגוונים הנכונים, לוודא שהתמונה לא חמה מידי או קרה מידי, וכמובן שגם לא ירוקה או סגולה מידי. אם נצלם טבלת צבעים והטמפרטורה לא תיהיה נכונה, אנחנו עלולים לקבל (אלו כמובן דוגמאות מוקצנות) גוונים לא נכונים בקלווין או בטווח ה Tint, שבמקרה הזה כמו שאתם רואים יש טמפרטורה גבוהה מידי, ועם ירוק מידי. דגימה של כרטיס אפור יתקן את הטמפרטורה הנכונה בתמונה של טבלת הצבעים, וכך נייצר צבעים תקינים בתמונה. שימו לב שאני לא מתקן את הבהירות של התמונה אלא את הטמפרטורה בלבד!




בהירות ממול כהות. החלק "הנעלם" בתיקוני צבע

שמתם לב שיש נקודה בהירה בטבלאות שלנו? זה החלק הנעלם בהבנה של מה הגוון הנכון, או "המימד הרביעי" בטבלה התלת מיימדית, שלנו או שמחושב במתמיטקה כערך ה Value, שזה מה שהופך גוון לבהיר או לכהה. מה שקובע האם מדובר באדום או בבורדו. האם אנחנו מייצרים כחול או תכלת. זה אחד החלקים החשובים שיש בתיקוני צבע, וחלק שגיליתי עם השנים שכמעט ומתעלמים ממנו לחלוטין על אף שהוא אחד הדברים החשובים שיש לטפל בהם בכל תהליך שדורש דיוק בצבעים בצילום.


תהליך נכון לטיפול ודיוק בצבע

טוב...אז אחרי שכבר ברור מה התפקיד של כרטיס אפור, ויש לנו הבנה טובה יותר על איך להתייחס לטבלת הצבעים, הגיע הזמן לדבר על הדבר החשוב שלשמו התכנסנו כאן היום, וזה כיצד לטפל בצבע בתהליך של עיבוד תמונה. או אם תרצו  - מהו הסדר הנכון.

שלב ראשון

השלב הראשון שצריך לעשות זה לתקן את הבהירות של התמונה. כאשר התמונה צריכה להיות על 0EV, כלומר שרמת החשיפה תיהיה מדוייקת. הרי אם החשיפה תיהיה לא נכונה, כל תיקוני הצבע לא יהיו נכונים (בגלל הכרטיס האפור, ואני כבר אסביר את זה). לדוגמה, חשיפה נמוכה מידי תגרום לכל הצבעים להיות כהים ממה שהם באמת, ואם החשיפה תיהיה גבוהה מידי אז כל הצבעים יהיו בהירים מידי. הדרך לודא שהחשיפה היא תקינה היא להסתכל בהיסטוגרמה (קישור לכתבה בנושא). כמובן שהיסטוגרמה מושלמת בצורת פעמון, שראש הפעמון נימצא במרכז, כמעט ולא קורה במציאות, אבל אפשר להגיע למצב שההיסטוגרמה יושבת ברובה על המרכז, ואני מצרף שתי דוגמאות. שימו לב שאתם צריכים להתייחס לקו הלבן (לשטח האפור) ולא לשלושת הצבעים ה- RGB, מפני שהבהירות בהיסטוגרמה היא שם. שימו לב שבשתי הדוגמאות הייתי צריך להוריד טיפה את עוצמות האור להגיע למקום הנכון, וזה מפני שאני מעדיף לעבוד ממש טיפה מעל החשיפה הנכונה בשטח על מנת שלא לפגוע בגרעיניות בתהליך ההבהרה, מפני שתמיד אפשר להוריד עוצמות אור מבלי לפגוע בגרעיניות של התמונה



למעשה הסיבה לטפל בבהירות לפני הכל זה הכרטיס האפור. אם לא נטפל אז הגוון של הכרטיס האפור יצא שגוי. אם הכרטיס האפור לא בבהירות הנכונה אתם תקבלו טמפרטורה שגויה! כן ממש כך. כל הטמפרטורה על כל המרכיבים שלה לא יהיו נכונים, ואנחנו חייבים לאזן ולתקן את החשיפה על מנת שהתוכנה תדע למדוד את הכרטיס האפור בצורה תקינה. למעשה, ללא הכרטיס האפור לא יהיה אפשר להגיע למצב של גוונים נכונים בתמונה! עכשיו אני יודע שאולי חלק חושבים שאפשר קודם למדוד טמפרטורה ואז לתקן חשיפה ונגיע לתוצאה זהה. אבל זה לא נכון, וזאת טעות נפוצה. לא תגיעו לטמפרטורה הנכונה אם זה לא יהיה הסדר. למעשה כל תוכנות עיבוד התמונה כמו התוכנה שיש לכם בטלפון עובדות בסדר הזה, וזה בין היתר (אם כי רק סיבה אחת קטנה), למה בפלאפון זה נראה כל כך טוב.

מכאן התהליך הוא פשוט לדגום את הכרטיס האפור על מנת לקבל את הטמפרטורה הנכונה, ולוודא שהטבלת צבעים נכונה בכל הקשור למספרי הצבעים (אותם אפשר למצוא באתר היצרן), ברגע שהתמונה הבודדת הזאת תקינה, אפשר להעתיק את השינויים האלה לכל שאר התמונות שצולמו באותם תנאי תאורה. לסיכום ובקצרה- סדר העבודה הנכון הוא: תיקון החשיפה, דגימת הכרטיס האפור, התאמה של טבלת הצבעים למספרים הנכונים והעתקה של התמונה הזאת לשאר התמונות

*לשאלות והדרכה בעיבוד תמונה אני כאן

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8 


Fujifilm X-T2 + Fujinon 90mm f/2




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.