27 Dec
27Dec

צילום ספורט בפורמט בינוני

פורמט בינוני כמו שאתם בטח יודעים מייצר קיבצי (RAW) כבדים. המצלמה שאני עובד איתה (Fujifilm GFX 50R) מייצרת קבצים קלים, יחסית לפורמט בינוני, וכל קובץ שוקל 110 מגה בייט בלבד. כמו שאתם מבינים קבצים כאלה גדולים לא נשמרים באותה המהירות שקבצים של מצלמת פול פריים או קרופ נישמרים, וקצב העבודה שלה איטי יותר. אומנם זה לא משהו שתרגישו במהלך עבודה רגילה ביום יום, אבל כשזה מגיע לצילום גופים בתנועה, כמו צילום ספורט, קצב שמירת הנתונים האיטי יורגש. נשאלת השאלה: האם אפשר לצלם ספורט עם פורמט בינוני? האם אפשר לצלם גופים שנעים במהירות עם גוף כזה? ואם אני אוסיף לגוף עדשה עם מנוע אוטופוקס איטי, האם עדיין יהיה אפשר לצלם ספורט? על השאלות האלא תקבלו תשובה בכתבה הזאת

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


הציוד שצילמתי איתו

מצלמת הפורמט הבינוני שצילמתי איתה לא מחזיקה באוטופוקוס מהיר מידי, ועל אף שצילמתי איתה עם מספר עדשות שונות, הן כולן לא הגיבו מהר מספיק לצלם גופים בתנועה, ובמהלך העבודה עם פוקוס ידני הצלחתי לפקס מהר יותר מאוטופוקוס. פוקוס ידני עם המצלמה הוא לא קשה, בזכות העדשות שמאפשרות את העבודה בקלות יחסית או בקלות מספקת, ולכן במקרה הזה עבדתי על פוקוס ידני בלבד לכל אורך הצילומים.

העדשה שעבדתי איתה היא עדשת (Fujifilm GF 63mm f/2.8). מטבע הדברים, כמו כל עדשת 50 מ"מ (מודדים אורכי מוקד לפי גופי פול פריים), הפוקוס שלה איטי מידי לעבודה באוטופוקוס (לפחות במקרה של צילומי ספורט), ועבדתי איתה בפוקוס ידני בלבד לאורך הצילומים. כמו בכל גופי הפורמט הבינוני, עומק השדה רדוד יותר מגופי צילומים אחרים (גם בגלל כמות המגה פיקסל וגם גודל החיישן) ולכן הייתי צריך לעבוד על צמצם סגור יחסית, וזה כמובן משפיע על כמות האור הנכנסת, ולכן העבודה הייתה על איזו גבוה, שזה דבר רגיל בעבודה עם פורמט בינוני.

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


תהליך הצילום

על מנת להצליח לתפוס את רוכבי האופניים בפוקוס, צילמתי בפוקוס ידני שכיוונתי  מראש. התהליך הוא יותר פשוט ממה שזה נשמע. כל מה שצריך זה להתמקד בנקודה הנכונה במסלול, שאותה רוצים לצלם. לשם כך יש לעשות סיבוב לכל אורך המסלול ולראות מה הנקודות המעניינות במסלול, שיהיו רלונטיות לצילום. מדובר בנקודות שאפשר להוציא מהן זויות צילום מעניינות בהתאם לעדשות שאתם עובדים איתם. כאשר מצאתם את הנקודות האלו, כל שנותר זה למצוא את זוית הצילום הכי נכונה לכל נקודת צילום. את הנתונים הטכניים קובעים מראש, וכל מה שצריך זה להמתין. כמובן שאין צורך לצלם בצרורות. מי שיודע לצלם רק צריך ללחוץ ברגע הנכון. שניים עד שלושה פריימים וזה מספיק. טכניקת העבודה הזאת מתאימה גם למצלמות עם מנגנון אוטופוקוס איטי או עדשות עם מנגנון אוטופוקוס איטי (גם אם לא מדובר על פורמט בינוני). היתרון בעבודה עם פורמט בינוני זה גודל ואיכות הקבצים שיוצאים מהמצלמה. לקבצים יש כל כך הרבה מידע בתוכם, שאפשר להוציא כל פרט שרוצים מהקובץ, וזה משהו שלא תקבלו ממצלמות אחרות, ללא קשר לתוכנה לעיבוד תמונה שאתם עובדים איתה. בסופו של דבר, המידע שקיים בקובץ הוא מה שעושה את ההבדל, ובפורמט ביינוני יש קובץ עשיר במיוחד.

*להדרכות ושיעורים בצילום ספורט מוזמנים לפנות אלי

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.