25 Feb
25Feb

תיקוני גוונים ופיקסלים שרופים ועוד

זאת הכתבה השלישית בסידרת הכתבות בנושא עיבוד תמונה בתוכנת Capture One שבא אני יעבור על כמה טכניקות לשיפור תהליכי עבודה וכן קצת הסברים נוספים בנוגע לצילום וכיצד לפתור את הבעיות שלהם בתהליך עיבוד תמונה. כמובן מי שצריך הסברים נוספים בעיבוד תמונה מוזמן לשלוח מייל עם שאלות דרך האתר או לרשום תגובה בתחתית הכתבה


תיקוני גווניי שמיים בצורה רגישה

לרוב כשמתקנים גווניי שמיים או כל דבר אחר שדורש תיקוני צבע, על מנת להגיע לדיוק רב יותר של גוונים ממה שהמצלמה הצליחה לטפוס (דבר שהוא כמובן תלוי מעבד שיש במצלמה, סנסור וגורמים נוספים) או בגלל שמעדיפים גוון אחר ממה שקיים במציאות. אם זה בגלל צורך של הלקוח לייצר גוונים של מוצרים שבדיוק לא קיימים לו במלאי או סתם בגלל שאנחנו מעדיפים גוון אחר ממה שהיה במציאות. תקיוני הגוון נעשים בעזרת חלון השליטה בצבע תחת תהליך העבודה של ה Advanced אך שינוי זה עלול לפעמים להיות קיצוני בגלל שכל שינוי עלול לייצר סוג של "קפיצה" בתהליך שינוי הצבע ושאני צריך תיקונים  עדינים במיוחד אני משתמש בחלון הSkin Tone . כמו שאתם יודעים חלון זה מאפשר שליטה מעולה בגווני עור ולא רק בגלל השינויים הקטנים והרגישות שלו אלא גם בגלל היכולת המדהימה שלו לייצר אחדות גוון על פני שטח העור המסומן. ובכן בדיוק תהליך זה מעולה גם לייצר אחדות גוונים בצילומי שמיים כאשר העדשה מייצרת גוונים לא תקינים או שהשמש משבשת את אחדות הגוון בשמיים ובעזרת כלי זה אפשר להגיע לדיוק ורגישות גדולה יותר

כמו שאתם רואים השינוי הוא לא גדול אבל זה בדיוק הרעיון. לייצר שינוי רגיש ולא שינוי "חזק" מידי שיקצין את גוון השמיים


גם במקרה הזה של גווני הקרקע השינוי נעשה בצורה רגישה ועדינה מפני שלא היה צורך לשנות משמעותית את גווני הקרקע רק להעצים אותם ברכות


LCC Profile

יצירת פרופיל לעדשה הוא לא משהו שנדרש לכל עדשה ולא בכל מצב. יש צורך ליצירת פרופיל LCC לעדשה כאשר מדובר על עדשה שמייצרת בעיות פיסיקליות בגלל מבנה העדשה או בגלל תוספות של פילטרים כאלה או אחרים. זה גם יכול לקרות ב"עדשות על" כגון עדשות של חברת Alpagon שהם עדשות לפורמט גדול (Larg Format) ובטח שיכול לקרות בעדשות של חברות "רגילות" לגופי קרופ או פול-ריים. זה יכול גם בין היתר לקרות בגלל תנאי צילום ספציפים אשר יכולים לייצר הצללות או גוונים לא תקינים בצילום, כגון צילום בשלג בלילה.

במקרה הזה בחרתי לצורך הדוגמה עדשת Nikkor IA 50mm f/1.4  שעליה הלבשתי פילטר Zeiss UV שמייצר הצללות בעיתיות בצמצם 1.4 בתנאי אור מסויימים בעקבות מבנה העדשה. על מנת לטפל בזה כל מה שצריך זה לצלם משטח לבן (באותם תנאי אור אשר מצלמים בהם באותו יום/שעה) ולבנות פרופיל LCC . (כמו שאתם רואים בשלושת התמונות הבאות) ואז רק לבחור את התמונות הדורשות תיקון עם תמונת הפרופיל שיצרנו ולחבר ביניהם והבעיות בצילום נעלמות כלא היו

תהליך הצילום עצמו. קל ופשוט


בניית פרופיל לעדשה


התמונה המתקבלת לאחר תיקון פרופיל העדשה בתוכנה


שימוש בפרופיל ה LCC החדש לצורך תיקון הבעיות הפיסיקליות בעדשה


פיקסלים שרופים

לפני שאני אסביר איך לתקן בקלות ובשניה פיקסלים שרופים בתוכנת Capture One אני חושב שכדאי להתחיל בלהסביר למה בכלל יש פיקסלים שרופים במצלמה. פיקסלים שרופים במצלמה קיימים ממספר סיבות. הסיבה הראשונה שכך יוצא הסנסור מפס היצור. אין אפשרות נכון להיום לייצר סנסור עם 24 מיליון פיקסלים ויותר שכולם תקינים ולכן חלק מהפיקסלים פשוט שרופים. אבל (וזה אבל חשוב) כאשר מחברים את הסנסור למצלמה בפס היצור יצרן המצלמה מריץ תוכנה מיוחדת שמזהה את הפיקסלים השרופים והתוכנה שבמצלמה יודעת לזהות את המיקום שלהם ולתקן את הנקודות הקטנות בתמונה ולכן אין אנו רואים פיקסלים שרופים במצלמות חדשות. סיבה שניה שיש פיקסלים שרופים היא פשוט חום. בכל פעם שהמצלמה עובדת היא מייצרת חום ובעקבות זה פיקסלים נישרפים. מה שאומר שבחשיפות ממושכות שגורמות למצלמה להתחמם נשרפים הרבה יותר פיקסלים מאשר למי שעובד בחשיפות קצרות. גם מי שמחזיק את המצלמה פתוחה ועובדת לזמנים ממושכים כמו צלמי חתונות גם הוא שורף יותר פיקסלים מצלם שמכבה את המצלמה יחסית מהר. סיבה נוספת ופחות מוכרת היא חשיפה לחום גם כאשר המצלמה סגורה. מי שמצלם הרבה במדבר ומסתובב עם מצלמה חשופה לשמש בימי הקיץ החמים גורם לה להתחמם (מרגישים את זה במבחוץ כאשר מניחים את היד על המצלמה החמה) ואז ברגע שמדליקים אותה נישרפים פיקסלים מהר מהרגיל כי הגוף כבר היה חם אפילו עוד לפני שהדלקנו אותה. סיבה נוספת וגם כן פחות מוכרת היא בגלל "קרינת הרקע הקוסמי" (Cosmic Background Radiation [EMR]) שזה לא משהו שאתם יכולים לעשות כלום כנגדו וזאת פשוט המציאות. פיקסלים שרופים בולטים לעין יכולים להופיע אחרי 20,000 קליקים, 150,000 קליקים או יותר. זה שילוב של שימוש ומזל

בטיולים באור יום אי אפשר לראות פיקסלים שרופים אלא אם כן מצלמים משהו חשוך. פיקסלים שרופים רואים בעיקר באיזו גבוה, בעבודה עם פלשים ובמהלך צילומי לילה שאז הם בולטים ומופיעים כנקודות זוהרות בצבעים של ירוק, אדום או כחול. כמובן שזה שהם שם זה לא אומר שצריך להחליף חיישן או לזרוק את המצלמה. כל זמן שהם בגבולות הסבירות אפשר לתקן את המצב בתוכנה.

שימו לב לכמות הנקודות הזוהרות שמראות כמה פיקסלים שרופים ובכמות מוגזמת ולא ברת תיקון. זה השלב שבו מחליפים חיישן לאחד חדש (אם זאת מצלמה מקצועית והיא במצב תקין לרוב זה שווה להשקיע את הכסף) או לזרוק אותה לפח ולקנות אחרת. לא נהוג ובטח שלא הוגן למכור מצלמה במצב כזה לאף אחד.


על מנת לטפל בפיקסלים שרופים בתמונה (בכמות סבירה ונורמלית כמובן) כל מה שצריך זה להעלות את הסליידר של ה Single Pixel בחלון ה Noise Reduction . לרוב מספיק להעלות למספרים בודדים כמו חמש או שש. אבל כאשר עוברות השנים וכמות הפקסילם השרופים עולה צריך לטפס למעלה ואפשר גם לעלות לשמונים. התוכנה מזהה היטב מה פיקסל שרוף ומה כוכב (לצורך הדוגמה) אם זאת כאשר עוברים את השמונים לפעמים יורדת כמות הצבעים בתמונה בנקודות מסויימות. אם כי במקרה והגעתם למצב שאתם עוברים את השמונים כנראה שכבר צריך להחליף את הסנסור/מצלמה

בתמונה הזאת שצרפתי לדוגמה ישנו פיקסל שרוף בודד אשר טופל בעזרת העלת הסליידר

***כמו שרשמתי למעלה. מי שצריך עזרה נוספת עם התוכנה אפשר או להעלות שאלות לפוסט הזה או לשלוח הודעה דרך האתר




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.