05 Nov
05Nov

 

מה הופך תמונה לטובה?

בשביל לתת תשובה לשאלה זו צריך להתחיל בלענות על השאלה מהי ההגדרה לתמונה טובה?

ההגדרה לתמונה טובה או תמונה יפה היא תמונה אשר מצליחה להעביר נעימות בעין או תחושה ברורה של המצב שהיה בזמן הצילום.

בטח שמתם לב לכך שתמונות שונות מאותו המקום יכולות להראות ממש יפות (או טובות) ואילו אחרות נראות סתמיות. למה זה? איך יכול להיות שכמה צלמים הולכים לצלם ביחד בחוף פלמחים וחלקם יוצאים עם תמונות יפות ואילו אחרים יוצאים עם תמונות סתמיות? מה הסוד או מה גורם להבדלים?

Fujifilm X-T2. Fujinon 90mm f/2

ישנם שני גורמים חשובים שגורמים לתמונה להראות טוב. הראשון שבהם זה קומפוזיציה נכונה (אני מצרף קישור לכתבה בנושא). אומנם יצא שם רע לקומפוזיציה בחלק מהחוגים. בעיקר כמשהו שמגביל את הצלם ומונע ממנו חופש ביטוי. בטח בחוגי "הצילום האינטואטיבי" ,אבל אין זה נכון כלל. חוקי הקומפוזיציה נועדו לענות על התניות אנשויות שהופכות אותנו לא יותר מלבני אדם. חוקים אשר עוזרים לנו לייצר תחושת נוחות אצל הצופה. בחלק לא קטן מהמקרים כשאנשים אומרים לי שהם שברו את חוקי הקומפוזיציה הם למעשה השתמשו בחוקים קיימים מבלי לדעת זאת. רק מפני שהם לא למדו את החוקים ולא יודעים שיש כבר חוק כזה בנמצא. ברגע שחוקי הקומפוזיציה הופכים "למובנים" בתודעה אין הם מגבילים יותר. אני אף פעם לא חושב במהלך צילום האם התמונה בקומפוזיציה או לא. אלא פשוט מצלם. הקומפוזיציה מגיעה מעצמה. מפני שזה כמו אוויר לנשימה ולכן זה לא מגביל אותי

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4

הדבר השני והחשוב הוא עיבוד תמונה. עוצמות הצבע. פילטרים מדורגים ועוצמות אור מאוד משפיעים על התוצאה הסופית והנה כמה דוגמאות

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4

התמונה עם עוצמות הצבע החלשות יותר שמרה על האוירה של המקום. בנוסף לזה בחרתי שלא להחליש את עוצמת הצריבה של השמש מה שמדגיש את יופיה של האור השמש שחודר מבעד לדלתות הגדולות של הכניסיה. הורדה של הצריבה רק החלישה את עוצמת התמונה כמו שאתם רואים. גם העוצמה של הצבע לא תורמת במקרה הזה לתמונה

Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4


Fujifilm X-T2. Fujinon 16mm f/1.4

במקרה של התמונה הזאת. בסופו של דבר בחרתי לפרסם אותה בשחור לבן ובקרופ מרובע. אבל באותה המידה אפשר היה לשנות ממש במידה זעומה את עוצמות הצבע והקונטרסט בתמונה ולהוסיף פילטר מדורג בשמים וללא קרופ. כמו שאתם רואים ההבדלים הם גדולים מאוד והתוצאה הסופית משרה תחושות שונות לחלוטין על הצופה. כמובן שהבחירה שבין התמונות הם לא יותר מטעם אישי.

Fujifilm X-T2. Fujinon 90mm f/2


Fujifilm X-T2. Fujinon 90mm f/2

ההבדלים בין שתי התמונות האלה הם כל כך גדולים עד שאין צורך להסביר. גם כאן עניין הטעם האישי מייצר את הנכון או לא נכון

לסיכום

כמו שאתם רואים "תמונה טובה" היא לא רק להיות במקום הנכון בזמן הנכון. אלא זה גם לדעת כיצד להוציא את "הדבר הנכון" ואת הרגע הנכון מהמקום שאתם נמצאים בו. והשלב השני הלא פחות חשוב הוא תהליך עיבוד התמונה. האם באמת צריך להכניס עיבוד תמונה רב לתוך התמונה? או שמספיק נגיעות קלות. כמו המרה לשחור לבן, קרופ ועוצמות צבע. או להשתמש בפילטרים שונים.

לשאלות לתגובות ולשיעורים בעיבוד תמונה וצילום מוזמנים לפנות אלי.

Fujifilm X-T2. Fujinon 18mm f/2


Nikon D800E. Zeiss Milvus 35mm f/2


Fujifilm X-T2. Fujinon 35mm f/1.4


Nikon D610. Tokina 100mm f/2.8 macro


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.