19 Dec
19Dec


איך לבחור תמונות לתחרויות ותערוכות

זה שנים שאני מקבל מיילים ופניות מתלמידים עם בקשה לדעת איזה תמונות לשלוח לתחרות צילום כזאת או אחרת. חלקם בארץ וחלקם בחו"ל ואפילו בקבוצת הצילום שלי בפייסבוק אני רואה יותר מפעם אחת טעויות בשיקול של איזה תמונות לשלוח ונראה שיש קושי לבחור את התמונות הנכונות. אני יכול להגיד לכם שגם לי ולמעשה לכל צלם קשה לבחור את התמונות הנכונות למשלוח לתחרות צילום ועדיין יש דרך לבחור את התמונות הנכונות לתחרות. אני אתן לכם כמה כלים על כיצד אני בוחר את התמונות לשלוח לתחרויות צילום בתקווה שזה יעזור לכם לדעת את מה לשלוח לתחרות צילום הקרובה.

התמונה זכתה פעמיים בשתי תחרויות שונות בארה"ב. אחת בנושא צילומי לילה והשניה בנושא חורף

 

סינון ראשוני

הסינון צריך להיות גם לפי איכות התמונה וגם לפי הנושא. הדבר הראשון שצריך לבדוק זה מצב הפוקוס. תמונה שהיא לא חדה לא שולחים. אין שום שופט שיקבל חוסר חדות. על מנת שתמונה מטושטשת או מרוחה תתקבל בתהליך השיפוט היא צריכה להיות מצולמת במתכוון כך ומסיבה שכך התמונה מעבירה את המסר הנכון לנושא התחרות! טישטוש שלא מתכוון לא יעבור את הסינון הראשוני אפילו.

תמונה צריכה להיות תקינה מבחינת נתוני הצילום. תמונה שהיא כהה מידי או צרובה לרוב לא תעבור את הסינון של השופטים אלא אם כן זה באמת תורם להעברת המסר או העצמת הנושא של התחרות. תחשבו פעמיים ושלוש האם באמת התמונה תעבור את הסינון או שהיא סתם צרובה שלא לצורך. זה לא משהו שאפשר לקחת אותו בקלות ראש.

האם הקומפוזיציה (מבנה התמונה, המשקל והמבוך הויזואלי) אכן תקינים בתמונה? שופטים תמיד מסתכלים על דברים כאלה. גם אם אתכם זה לא מעניין או נראה לכם לא חשוב עדיין זה לא אומר שגם לצוות השופטים זה לא חשוב. אם חסר לכם ידע בנושא אפשר ללכת ללמוד את נושא הקומפוזיציה לעומק. חשוב לדעת גם כי חוק השלישים שרוב האנשים מכירים הוא חלק מזערי מאוד מהנושא ולצלם בשלישים לא פותר אוטומטית בעיה של קומפוזיציה שגויה.

תבדקו את עצמכם האם התמונה או התמונות שאתם שולחים מתאימים לנושא של התחרות? אם הנושא לא ברור לכם תשלחו מייל או תעלו שאלה בנושא. תמונה שלא קשורה לנושא התחרות אפילו לא ניבחנת! פשוט לא מסתכלים עליה בכלל גם אם היא תמונה טובה אף אחד לא יראה את זה מפני שהיא אוטומטית נזרקת לפח. מומלץ גם לקרוא על הנושא להבין יותר לעומק על מה התחרות (במקרה ואתם לא בטוחים שהתמונה שלכם מתאימה לנושא התחרות)

תמונה מתוך פרוייקט שנבחר להיות מוצג בשבוע האופנה בניו-יורק. על חשבון הגלריה וכן זכתה במספר פרסים בתחרויות בחו"ל ופרסומים במגזינים שונים באומנות


תמונה מתוך פרוייקט שהוצג בסוהו ניו-יורק. על חשבון הגלריה


אחרי הסינון הראשוני

אחרי שאני מבין מה צריך לשלוח ואני יודע על כמה תמונות או פרוייקטים שרלוונטים לנושא אני בודק מי השופטים ומנסה ללמוד עלייהם (זה לא שאני עושה מחקר עלייהם אבל בודק מה הנושאים שהם עובדים עלייהם לקבל הבנה כללית מה הם אוהבים או מעניין אותם) לידע של השופטים יש תפקיד חשוב בהחלטה שלהם על מה לבחור כתמונה מנצחת. את רשימת השופטים תמיד אפשר לקבל ממי שמעלה את התחרות. אני גם בודק אילו תמונות זכו בעבר. זה מאפשר לי לדעת מה התמונות האהובות ואיזה קריטריונים נידרשים על מנת לזכות במקום הראשון. אומנם לכל כלל יש יוצא מהכלל אבל זה נותן כיוון כללי טוב שמשפר את הסיכויים לזכות

בחלק גדול מהתחרויות בעולם אומנם אין דרך לדעת כמה משתתפים יש, מאיזה מדינה הם או מה שהידע שלהם ובטח שלא לדעת איזה תמונות הם שלחו. אבל יש כמה וכמה תחרויות שכן אפשר לראות מה אנשים שלחו. לדוגמה תחרויות ברשתות החברתיות. אבל לא רק. גם בתחרות של קנון וניקון אפשר לראות מה אנשים שלחו לתחרות. אם אפשר לראות איזה תמונות נשלחו אז כדאי וחשוב להביט בהם ולבדוק האם התמונות שאתם שולחים הם מקוריות או שאולי יש כבר הרבה תמונות כאלה בתחרות (חשוב מאוד להיות מקורי) אולי התמונה שלכם טובה בדיוק כמו של אחרים ואז הסיכוי לזכות קטן יותר. תמיד תזכרו שמקוריות (שעומדת בדרישות התחרות) מגדילה את הסיכויים

דבר נוסף הוא גדול הקובץ. בתחרויות יש הגדרות של גודל תמונה מקסימלי ומינימלי וחשוב לעמוד בדרישות אלה. תמונות שלא עומדות בדרישות אלה אפילו לא מגיעות לשופטים מפני שהמערכת האוטומטית של האתר מסננת אותם ואף אחד לא יראה אותם. תבדקו לפני שאתם שולחים. בנוגע לגודל התמונה ברשתות חברתיות אז חשוב לדעת שתמונות שהם ממש קטנות ניראות פחות טוב ונדיר שהם נבחרות לעבור את שלב הסינון הראשוני.

תמונה מתוך פרוייקט שהוצג על מסכי ענק בטיים-סקוור. על חשבון הגלריה


תמונה שזכתה במקום הראשון בתחרות בארה"ב בנושא נוף ובנוסף לזה פורסמה אצל ניקון באירופה


לסיכום

סינון לפני שליחה לתחרות הוא בעל חשיבות רבה ועל תקלו ראש בנושא. תזכרו שזה הפרצוף שלכם. עדיף לשלוח יומיים לפני סוף התחרות אבל לשלוח את מה שהכי נכון מאשר למהר לשלוח משהו שאין לו סיכוי לזכות. תעבדו בצורה מסודרת. ברוב התחרויות מותר עיבוד תמונה אבל סימלי ולא גדול מידי. תבדקו אם נהוג לתת לתמונות שעברו עיבוד תמונה לזכות. דבר אחרון וחשוב מאוד זה לא לשים את השם שלכם על התמונה זה דבר שפשוט לא עושים. בנוסף לזה חשוב לזכור ברוב הגדול ביותר של התחרויות צילום אתם לא תיזכו. זה שלא זכיתם זה לא אומר שלא תזכו בעתיד. תמשיכו לשלוח עוד ועוד עד שזה יקרה. לזכות פעם בשנה ואפילו פעם בשנה וחצי בתחרות צילום בחו"ל זה קצב יפה מאוד.

בהצלחה בתחרות הקרובה

תמונה שזכתה בתחרות בתחום האומנות בארה"ב בנושא דרמה


התמונה זכתה במקום הראשון בתחרות בתחום המופשט



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.