07 Jan
07Jan

האם אני צריך את ה 850 של ניקון

ה- 850 החדשה של ניקון נמכרה שעה אחת אחרי שהיא הוכרזה. מטורף! המלאי נגמר שעה אחרי שהמצלמה יצאה לשוק! הסיבה כמובן היא בז תקשורתי מדהים שניקון עשתה. ללא ספק עבודת שיווק ניפלאה.

שוק הצילום עבר שינויים מאז שהומצא החיישן הדיגיטלי, והשינוי הוא שהיכולת לצלם אפשרית לכל אחד, וזה בעיקר כי אפשר לראות את התוצאה בו במקום. כמובן שגם המעבדים של המצלמות עברו ועדיין עוברים שיפורים רבים. אבל אם פעם היה הכרחי לדעת לצלם, אחרת כל הפילים היו יוצאים צרובים או מטושטשים, ולא היית שום דרך לדעת את זה אלא רק אחרי הדפסה, כיום אפשר לראות את הטעיות בו ברגע על צג המצלמה, ונסות ולתקן אותן.
דבר זה גרם לכניסה של הרבה יותר חובבי צילום מאי פעם, וזה דבר טוב מפני שזה גורם ליצרני הציוד להשקיע למאמצים גדולים יותר על לכבוש את ליבו של הצרכן. בו בזמן זה גרם ליצרנים להכנס גם למרוץ מטורף של איכויות, ולפעמים גם במקומות שאין בהן צורך, ובכך גורמים שחובבי צילום וגם אנשי מקצוע מרגישים צורך לעמוד בקצב המרוץ, גם כאשר אין בכך כל צורך.

דוגמה טובה לכך היא ה- 810 של ניקון. טרוף של מגה פיקסל ללא גבולות, ועכשיו במרוץ של טרוף חושים ה- 850 החדשה. רוב הצלמים מקצועיים, ובטח חובבים לא צריכים את שני הגופים האלו, אבל השוק מכתיב את עצמו, וכולם מרגישים צורך להחזיק בהכי חדש והכי טוב, ולא משנה מה היכולות של הציוד שלהם גם אם זה (Over Kill). אני אתחיל דוקא עם אחד הגופים הישנים של ניקון וזה ה- 700. גוף פול פריים אשר יצא בשנת 2008. ללא ספק אחד הגופים הטובים שניקון הוציאה. לגוף יש רק 12 מגה פיקסל. אך יכולת מדהימה להגיע לפוקוס גם בתנאים של מחסור באור ובדיוק רב. הוא מאפשר צילום באיזו של 6400. הוא עשוי כולו מגנזיום ועמיד מאוד. לצלמי אירועים הוא גוף מעולה, ואין צורך במספר גדול יותר של מגה פיקסל בתחום הזה, גם אם הצלם עובד צריך להדפיס צילום של בני הזוג תמונות בגודל של מטר. אני הדפסתי תמונות בגודל של מטר ויותר עם 10 מגה פיקסל. אין שום בעיה בזה. אם עובדים עם עדשות טובות ומדפיסים במקום רציני גם 10 מגה פיקסל עושה עבודה מעולה. אבל, אין מה לעשות,  ה-700 הוא גוף משנת 2008, ואף אחד לא יעבוד איתו, בין היתר כי כל הגופים הם יד שניה, וחלקם עברו החלפת תריס יותר מפעם אחת בחייהם.

ה 3X של ניקון גם כן יצא בשנת 2008. מדובר על גוף של 24 מגה פיקסל שזה המון, ומאפשר הדפסות ענק של 3*5 מטר! גוף זה  יוצר במיוחד לצלמי סטודיו ונוף, ועושה עבודה מדהימה בשניהם. יש לו מערכת מעולה של אוטופוקס, שעובדת היטב גם בתנאי של מחסור באור. יש אפשרות לשלוט בו ולהתאים אותו אישית לכל צלם, מפני שכמות האפשריות שלו כמעט ולא מוגבלת. יש לו קיבצי Raw שמכילים כמות מידע מטורפת ואפשר לסחות ממנו את אותו הטווח הדינמי שיש ל- 810. כך גם בתחום טווח הצבעים. ה-3X הוא אחד מהגופים העמידים ביותר שיצאו לניקון אי פעם, ועדיין אפשר למצוא בשוק גופים כאלה שמעולם לא הוחלף להם התריס והחיישן שלהם נקי מפיקסלים שרופים (אם כי יש צורך לבדוק את זה מראש). יש עדיין בשוק גופים שלא נפתחו, מה שהופך אותם לאטומים לחלוטין. הוא עושה כמות עצומה של 300,000 קליקים על פי היצרן, אם כי אפשר להמשיך לעבוד איתו גם עד 350,000 קליקים שזאת כמות מדהימה! ה 750 של ניקון לעומתו, מאפשר עבודה של 150,000 קליקים בלבד, ואני כמעט ולא מכיר צלמים שמגיעים למצב שהם שורפים כל כך הרבה קליקים, ואני בטוח שגם אתם לא מכירים הרבה כאלה.

היום יש צורך לצלמים מקצועיים, אשר לא עובדים רק בצילום אירועים ביותר מגה פקסל. בין היתר מפני שיכולות של בתי הדפוס עלו ויש צורך ברזולוציות גדולות יותר. לכן אני אדבר על גופי הפול פריים של 24 מגה פיקסל, הגופים - 610 ו- 750 של ניקון. ה 610 הוא גוף ישן יותר ובעל יכולות פחות גבוהות להגיע לפוקוס בתנאי תאורה חשוכים, וזה מיניסיון אישי איתו. אם זאת הגוף בעל טווח דינמי מדהים ממש ויכולת גבוה לתפוס צבעים חיים. בנוגע לגודל ההדפסות, אז 24 מגה פיקסל מאפשר לעשות הדפסות של 2.5 מטר אורך! וזה ללא ספק הדפסה גדולה. אפשר גם להדפיס גם בגודל של 5*3 מטר בתנאי שהצופה יכול לעמוד במרחק של שני מטר מהתמונה וזה ללא ספק הדפסת ענק. אפשר לצלם איתו באיזו 6400 ולקבל תמונה שמישה לחלוטין, ועשיתי איתו הרבה צילומי לילה שהודפסו בגדול, והתמונות יוצאות חדות וללא רעשים מיותרים. להזכירכם גם ל 3X יש את אותו מספר מגה פיקסל.
ה 750 בעל אותו מגה פיקסל ובעל יכולת לעבוד באיזו טיפה גבוה יותר. כמובן שאפשר להדפיס איתו באותם גודל של פורמטים עצומים,  והוא בעל מערכת אוטופוקוס מעולה גם בתנאים של מחסור באור. בשאר הפרמטרים הוא זהה ל- 610, ואין ספק ששניהם גופים מעולים לצילומי מוצר/נוף/סטודיו/בוקים ועוד, וה- 750 גם מעולה לצילום בעלי חיים וציפורים.

כשיצא ה- 5 של ניקון, לפתע כולם דיברו רעות על גופי הספורט הקודמים של ניקון וזה ה 4 וה 4S, למרות שיש להם מערכות אוטופוקוס מעולות וטווחים דינמיים מעולים. הם בעלי יכולות גבוהות לעבוד באיזו גבוה ולהגיע לפוקוס גם בתנאים של מחסור באור. אבל כמובן שברגע שיוצא דגם חדש, כל הדגמים הקודמים לו פתאום נראים גרועים ומתחילים לקרוא ביקורות רעות באינטרנט, למרות שעד לפני רגע הם זכו לביקורות מחמיאות מקיר לקיר.

ומה לגבי ה 850 החדשה? מדובר בגוף עם כמעט 50 מגה פיקסל. שזאת כמות אדירה, שרוב הצלמים החובבים והמקצועיים כאחד בכלל לא זקוקים לה בשום צורה שהיא. ל-850 יש טווח דינמי ענק, אבל לא כולם צריכים כזה טווח, ויותר מזה רוב הצלמים בכלל לא יצליחו לראות אותו ולהבחין בטווח דינמי גדול יותר. יש לגוף זה מערכת אוטופוקוס מדהימה, אבל מי שיודע לפקס, או יותר נכון יודע כיצד לבחור את המנגנון האוטופוקס הנכון למטרה הנכונה, יגלה שכמעט אם כל גוף פול פריים אפשר לפקס על כל נקודה. יש לו צרור של כמות פריימים בשניה עצום, אם כי לרוב הצלמים זה רק יגרום לחזור הביתה עם כמות פריימים ענקית שאת רובם הם בכלל לא צריכים. הוא עובד על איזו מאוד גבוה, אבל הרוב לא צריכים כזה איזו גבוה. הוא מאפשר הדפסות ענק, ואני מתכוון לענק. אבל כמה אנשים אתם מכירים שבאמת מדפיסים בגדלים של מטרים על מטרים? הוא עמיד מאוד בכל מזג אויר כמעט וכולו יציקה של מגנזיום שנראה כי היא עמידה בדריסה של טנקים (אם כי לא הייתי ממהר לבדוק את זה). חובבים שקנו ויקנו אותו בעתיד על מנת להעלות תמונות לרשתות החברתיות, יצלמו עם גוף שהוא הרבה מעל מה שיש בו צורך אמיתי. אין רשת חברתית אחת שמאפשרת להראות כל כך הרבה מידע כמו שגוף זה מספק, ורוב המסכים הביתים לא יוכלו להראות את המידע הזה. אז למה כל המלאי נגמר בשעות ספרות אחרי ההכרזה, ועוד לפני שהמצלמה בכלל הגיעה לחנויות? כי זה גוף חדש, ואנשים רוצים שיהיה להם את ההכי חדש. אין כל סיבה אחרת. אני לא אומר שאין צורך בגוף כזה, ויש צלמים בשוק שצריכים גוף כזה, אבל הם לא רבים עד כדי כך שהמלאי יגמר בכזאת מהירות.

לסיכום
שניה לפני שאתם רצים לחנות לקנות את הדגם הכי חדש שיצא היום או בשנה האחרונה, או יצא עוד חצי שנה ויהפוך את כל הדגמים כולל את זה שיצא ממש עכשיו "לגוף ישן" תקדישו מעט מחשבה, ותשאלו את עצמכם - האם באמת אני זקוק לכזה גוף? האם באמת דגמים ישנים ועדיין טובים לא מספקים את הצרכים שלי? גם צלמים מקצועיים צריכים לשאול את עצמם בדיוק את אותה השאלה, לא פחות מחובבים. כי גם צלמים מקצועיים קונים הרבה פעמים סתם דגם חדש גם אם אין שום צורך בכך, וזה גורם להם רק להקטין את הרווחים שלהם בסוף השנה...אני מצרף שתי תמונות שצולמו עם מצלמה משנת 2008. Nikon D3X



 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.