07 Jan
07Jan

האם תמיד נכון להסתמך על האיזון הלבן של המצלמה?

כיום עם הטכנולוגיה ההולכת ומתקדמת, אפשר יותר ויותר לסמוך על המנגוננים האוטומטים של המצלמות והיכולת של המצלמות ללמוד איזון לבן נכון, עוצמות אור ומהירות סגר. זה נכון עוד יותר בדגמים הכי חדישים והכי מקצועיים של החברות. אבל, לרובנו אין את הדגמים הכי חדשים ומקצועיים, ויש לא מעט מצבים בהם המעבד של המצלמה טועה, ומפספס את עוצמות האור או את היכולת למדוד את האיזון הלבן הנכון (קישור לכתבה המסבירה מה זה איזון לבן).
המקום בו אפשר לראות הכי הרבה טעויות של המעבד של המצלמה, הוא בצילום בתנאי תאורה קשים (ועל זה אני אפרט בכתבה בהמשך). בכתבה זו אני אתמקד ביכולות של רוב הגופים, ובקשיים של המעבד להבין את האיזון הלבן הנכון, ובאילו מיקרים, גם כאשר האיזון הלבן הנכון אכן התגלה על ידי המעבד של גוף המצלמה, כדאי דוקא לשנות אותו לבד לטמפרטורה אחרת.

***חשוב להבהיר כי יתכן ובגלל שהמסך של חלק מהקוראים לא מכויל, אתם תראו גוונים שונים מהגוונים האמיתיים שיש בצילומים שבכתבה. אני מצרף קישור לכתבה בנוגע לכיול מסך, בין היתר על מנת להסביר את הקושי בלראות את הגוונים הנכונים בכתבה הזאת- כיול מסך והחשיבות שלו

נתחיל בבעיות קטנות שהמעבד מייצר בקריאה של האיזון הלבן: כל זמן שהשמש נמצאת במרכז השמיים ועוצמת האור היא זהה, קל למעבד המודרני למצוא את הטמפרטורה הנכונה. אבל, אם אני אצלם את אותה התמונה בזמן שיש עננים בשמיים, יש סיכוי שהמעבד לא ימדוד נכון את הטמפרטורה הנכונה. במקרה של עננים בשמים, השינוי יכול להיות ממש קטן, ובמקרה הזה הגוון של הצילום יכול להיות בטמפרטורה קרה יותר. זה המקום להתערב ולשנות את הטמפרטורה באופן ידני, על מנת להגיע לגוון הנכון. כיצד אני יכול לדעת שבחרתי את הגוון הנכון? התשובה היא מאוד פשוטה, הרי אני יודע מה הגוון האמיתי של הפרח הזה.
בתמונה הכחולה יותר אנחנו יכולים לראות את טמפרטורת הצבע שבחר המעבד, וניתן לראות שגם העלים הפכו להיות כחולים בתמונה זו.  התמונה החמה יותר יותר, היא אחרי תיקון קל מאוד שעשיתי, על מנת להגיע לגוונים הנכונים


 


בתנאי חושך, רוב המצלמות מייצרות או בוחרות טמפרטורה גבוהה יותר וחמה יותר מהטמפרטורה הנדרשת, וזה בולט בעיקר בצילום גרמי השמים או בצילומי עיר בלילה. הגוונים של מנורות הרחוב ושל המנורות לאורך הכביש, גורמים למעבד לחשוב שטמפרטורה גבוה זאת הבחירה הנכונה. אבל אין זה כך. כמעט בכל המקרים יש צורך להוריד את הטמפרטורה באופן ידני, על מנת לקבל את הגוונים הנכונים. במקרה של שני הצילומים למטה, אשר צולמו בסדנת צילום שביל החלב ושבילי כוכבים, המנגנון האוטומטי יצר גוון כתמתם וחם, שבין היתר קרה בגלל שהמדורה בילבלה את המעבד של המצלמה. המעבד ניסה לשמור על הגוון הנכון של המדורה, אבל זה בא על חשבון הצבע של השמיים בלילה, שכבר לא שחורים יותר. גוון השמיים הפך להיות כתום, בזמן שהשמיים שחורים כמו שכולנו יודעים. במקרה זה, הורדת הטמפרטורה הינה דבר הכרחי.


 


יש מקרים בהם הצבעים במציאות כה קיצוניים, שהמעבד כבר מבולבל עד כדי כך, שהוא מאבד לחלוטין את היכולת להבין מה הטמפרטורה הנכונה, עד שהמרחק בין הגוון הנכון לזה שמתקבל ע"י המעבד הוא ממש הבדל בין יום ולילה. דוגמה טובה לכך היא תמונה שצילמתי במצפה התת ימי באילת. באחד האקווריומים הייתה תאורה מיוחד של נורת פלורוסנט, אשר מייצרת גוון כחול ספציפי שמאפשר לראות את הגוונים היחודיים של היצורים הימים באקוריום. היכולת של המח שלנו מספיק גבוהה להבין מה הגוון (הטמפרטורה) הנכונים, ואנחנו יכולים לראות את הצבעים האמיתיים. המעבד של המצלמה לא מבין מה קורה כאן, והוא טועה בגדול, בגלל התאורה הקיצונית. אני חושב שהפעם יהיה ברור לכם איזה תמונה יצר המעבד של המצלמה, ומהי התמונה בה הטמפרטורה הנכונה. כמו שאתם רואים תיקון של הטמפרטורה מוציאה את האיזון הלבן הנכון.


 


יש מקרים בהם המעבד של המצלמה מודד נכון את הטמפרטורה, אך אני מעדיף בכל זאת לשנות את הטמפרטורה במצלמה בצורה ידנית. הפעם התיקון הוא לא על מנת לתקן את הטעות של המצלמה, אלא בגלל טעם אישי של איך רוצים שהתמונה תיראה. בתמונות הבאות, שימו לב שהמעבד של המצלמה צולף כמעט לחלוטין בטמפרטורה, אבל בגלל שזה היה בוקר קר בחורף, היה לי חשוב לבחור בטמפרטורה נמוכה בצורה ידנית, על מנת להקצין ולהדגיש את הקור ששרר במקום. כמובן שמדובר כאן גם בבחירה אומנותית, ובטעם אישי, וכל אחד היה בוחר משהו אחר.


 


בסופו של דבר גם המעבדים הכי מתקדמים, של דגמי המצלמות הכי חדישים, לא מסוגלים באמת לצלוף בדיוק מלא לגבי האיזון הלבן הנכון והמדוייק ביותר. לכן כל צלם צריך להחזיק בכיס כרטיס אפור. כרטיס אפור הוא אפור מאוד מדוייק וספציפי, והוא מאפשר לתקן ולהגיע לדיוק מלא של הגוון הקיים במציאות. השימוש בו הוא על ידי תוכנות עריכת תמונה מקצועיות כמו לייטרום (אני מעביר שעורים פרטיים בלייטרום למי שמחפש הדרכה מעמיקה בנושא) והוא הדרך היחידה להגיע לאיזון לבן מדוייק. בתמונות למטה אנחנו יכולים לראות את התיקון שנעשה על ידי דגימה של כרטיס אפור. דבר שנעשה בלחיצה על כפתור.
אני באופן אישי לא משתמש בכרטיס אפור כל הזמן, ובמקרים רבים אני מעדיף לקבוע בצורה ידנית את הטמפרטורה הרצויה לי, בגלל שאני רוצה לשנות כרצוני את הצבעים האמיתיים אשר קיימים במציאות.


 



לשאלות נוספות בנושא או הערות אפשר לכתוב בתגובות בתחתית הכתבה. אני אשמח לענות

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.