27 Jan
27Jan

היתרונות והחסרונות של מצלמת פורמט ביינוני

לפני כמה שנים חברת פוג'י הוציאה את הפורמט הבינוני הזול בעולם בעלות של בערך 14,000 ש"ח (נכון לשנת 2021) עד אותו היום שבו יצא פורמט בינוני כל כך זול, פורמט בינוני לא רק שנחשב לצלמים מקצועיים אלא לצלמים עם תקציבים גדולים מפני שהיה מדובר על עלויות שמגיעות בשקט למאה אלף שקל בנוסף לזה מצלמות פורמט בינוני הם גופים גדולים וכבדים לרוב. מהרגע שהגיע לשוק פורמט ביינוני בעלות סבירה וגם עם עדשות ברמה סבירה ובמשקל וגודל שמזכיר מצלמת פול פריים אפשר להתחיל לשאול מי צריך פורמט בינוני ומה היתרונות והחסרונות של גוף כזה? מפני שבמחירים כאלה גם חובבים יכולים לשקול לקנות פורמט בינוני במקום מצלמת פול פריים. בכתבה אני אדבר על היתרונות והחסרונות של הפורמט הבינוני וזה יוכל לעזור לכם להחליט האם זה הזמן לעבור לשלב הבא או אולי להשאר במקום שבו אתם נמצאים.

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


יתרונות

היתרון הראשון הבולט ביותר הוא החדות בתמונה. הגודל של החיישן (שגדול עוד יותר מחיישן מצלמת פול פריים) בשילוב עם כמות פיקסלים גדולה (הכמות המינימלית לפורמט בינוני מתחילה בחמישים מגה פיקסל) מייצרים תמונות חדות במיוחד ויותר מהרגיל. לא משנה כמה רזולוציה יש לכם במצלמת הפול פריים שלכם בפורמט בינוני בגלל גודל החיישן התמונה כבר תיהיה חדה יותר. דבר נוסף שמייצר תמונות כל כך חדות אלו העדשות עצמם. בגלל שמדובר על חיישן גדול מאוד וכמות מגה פיקסלים רבה העדשות חייבות להיות סופר חדות עם פגמים אופטים מזערים. הסיבה לכך הוא שחיישן כזה "מפשיט" את הנתונים הטכניים של העדשה וכל פגם הכי קטן ישר בולט ולכן עדשות של פורמט בינוני הם מהעדשות החדות ביותר בעולם. השילוב של כל הנתונים האלה מייצרים תמונות חדות במיוחד.

יתרון נוסף שיש למצלמת פורמט ביינוני זה הגודל של ההדפסות שאפשר להוציא מהקובץ. החיישן הגדול מאפשר לעשות הדפסות ענק של מעל לשני מטרים ועדיין לשמור על רזולוציה גבוהה מאוד גם אם הצופה קרוב להדפסה. תזכרו שכאשר הצופה עומד קרוב להדפסה והחיישן והקובץ שנוצר הוא לא מספיק גדולים הצופה יוכל לראות "פיקסיליזציה" והתמונה תראה לא חדה/מטושטשת. פורמט ביינוני מאפשר לייצר הדפסות ענק עם חדות מדהימה. כמות של חמישים מגה פיקסל מייצרת גם טווח דינמי מאוד גדול וההדפסות (גם הקטנות שבהם) נראות יותר טוב. נכון שכיום בעיבוד תמונה אפשר להגדיל את הטווח הדינמי אבל שהטווח הדימני גדול מבסיסו אז אפשר להגדיל אותו עוד יותר והתמונות נראות עשירות יותר, חיות יותר ובשחור לבן אפשר לראות מגוון ענק של אפורים ולא רק שחור ולבן (כמבן עם עושים עיבוד תמונה נכון).

בנוגע לגודל של המצלמה שהיה מאיים יותר מפעם אחת על צלמים. אז גם חברת (Hasselblad) וגם חברת (Fujifilm) הוציאו פורמט ביינוני של מצלמה חסרת מראה בגודל ובמשקל של מצלמת פול פריים כך שהמעבר הוא לא קשה בכל הקשור לגודל. נכון שיש מצלמות פורמט ביינוני גדולות כמו מצלמות של(Hasselblad), (Mamiya) וחברת (Phaseone) אבל כיום יש מצלמות/דגמים קטנות יותר וקלות יותר כך שגם זה כבר לא כל כך נורא. 

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 23mm f/4


חסרונות

כמו שאתם יודעים לכל דבר יש פלוסים ומינוסים וגם לציוד הצילום הכי יקר בעולם יש מינוסים. מפני שדבר לא מושלם. כך גם לפורמט ביינוני יש מינוסים ואני אעבור עלייהם. 

החיסרון הראשון הוא היכולת להגיע לצרורות מהירים לצילום ספורט. זה לא שאי אפשר לצלם ספורט אבל זה בודאות לא הגוף למטרה הזאת. זה נכון כמובן גם לצילום ציפורים ובעלי חיים שהם דורשים את אותו סוג של מנגנון אוטופוקוס מהיר ויכולת עיבוד נתונים מהיר ופורמט ביינוני לא ניבנה למטרה זאת. הסיבה היא גודל הקבצים. הקבצים הם גדולים וכבדים וזה מייצר קצב איטי יותר של עבודה בגוף. וזה מוביל אותי למינוס שני וזה גודל הקבצים (אם כי זה עניין של דעה אישית ומבחינתי לא מדובר פה במינוס של ממש). הקבצים הקלים ביותר של פורמט ביינוני שוקלים 110 מגה בייט לקובץ בודד (קובץ RAW כמובן.) זה אומר שאתם צריכים לעבוד על מחשב חזק יותר ממחשב בסיסי (מבחינת גודל הזיכרון ראם וכרטיס המסך) אבל אני לא בטוח שזה חיסרון כזה גדול מפני שגם ככה כל מי שעובד עם מחשב עיבוד תמונה עובד עם זיכרון ראם גדול ממחשב בסיסי ועם כרטיס מסך. כך שאני לא חושב שאתם צריכים להרגיש בהבדל ובטח ובטח אם אתם עובדים על תוכנת (Capture One) שהיא קלילה יותר על המחשב מתוכנות עיבוד תמונה אחרות כמו לייטרום שהיא יותר מכבידה על המחשב (וכמובן שלא תוכלו לעבוד עם כרטיסי זיכרון מתחת ל 32GB בתוך המצלמה עצמה.) דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון זה עלות העדשות. אומנם למי מכם שעובד עם עדשות פול פריים איכותיות אז המחירים האלא לא יראו מבהילים במיוחד (עדשות הפורמט הביינוני של פוג'י במחירים שפויים משאר החברות). אבל אתם לא תמצאו עדשות במחירים של 2500 ש"ח אלא לכיוון של 4500 ש"ח ומעלה בהתאם לעדשה (עדשות יד שניה כמובן זולות יותר). צריך גם לקחת בחשבון שבגלל כמות הפיקסלים בחיישן וגודל החיישן עומק השדה יהיה רדוד יותר לכן הצמצמים בעדשות פורמט ביינוני ניסגרים בצמצם 32 שזה יותר ממה שיש בעדשות לגופי פול פריים או גופי קרופ ודבר אחרון זה מהירות הסגר. בגלל גודל החיישן וכמות המגה פיקסל הגוף רגיש יותר לרעידות ויש צורך לעבוד על מהירות סגר בשליש יותר ממה שאתם רגילים. אבל זה עניין של הרגלים וקל לפתרון. 

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 23mm f/4


לסיכום: אז מי צריך פורמט ביינוני?

פורמט ביינוני אכן לא מתאים לכל אחד ולכל תחום צילום. אבל הוא עדיין יכול להתאים למגוון רחב של תחומי צילום ולכן כן יכול להיות רלונטי להרבה צלמים. אם אתם מצלמים צילומי סטודיו שזה אומר מצילומי מוצר ועד לדוגמניות, צלמי נוף יום ולילה יכולים מאוד להנות מפורמט ביינוני ובטח בזכות הטווח הדימני הכל כך גדול וכמות המידע הרבה שהמצלמה מוציאה. גם צלמי רחוב יכולים להנות ממצלמת פורמט ביינוני שמאפשר לפתוח צל ולהתמודד טוב יותר עם צריבות של אור בין הבניינים בזכות המידע הרבה הטמון בקובץ. המנגנון אוטופוקוס עובד מספיק מהר לצילום רחוב. צלמי מקרו יכולים להפיק מהמצלמה בעלת חדות כה רבה תמונות מדהימות עם כמות פרטים רבה מהרגיל. עדשות המקרו שיש לפורמט ביינוני חדות במידה רבה מכל מה שאתם מכירים.

יתרונות

*חדות

*קבצים עם מידע רב שמאפשרים לתקן צל וצריבות בצילום

*העדשות החדות ביותר בעולם

*אידיאלית לצילום נוף, מקרו, אדריכלות, רחוב וסטודיו

*מחיר שמתקרב לפול פריים (אצל פוג'י)

*עומקי שדה רדודים במיוחד עם בוקה רך ונעים

*מאפשרת הדפסי ענק עם כמות פרטים וחדות מדהימה


חסרונות

*יקר יותר מקרופ (גם פול פריים יקר יותר מקרופ)

*לא מתאימה לספורט

*לא מתאימה לצלמי בעלי חיים וציפורים

*קבצים כבדים יותר מפול פריים וקרופ (לא בטוח שזה חיסרון)

*אצל חלק מהייצרנים עלויות הציוד גבוהות מאוד

*אין עדשות זולות בשוק

*אין אפשרות לצלם במהירות סגר של 1/60 מבלי להשען על משהו 

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 45mm f/2.8




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.