12 Nov
12Nov

  העיר העתיקה בירושלים-גישת עבודה וזמני צילום

הכתבה הזאת תתמקד בנקודת צילום ספציפית והיא העיר העתיקה בירושלים. אני יודע שכולם כבר צילמו שם מספר פעמים, אבל תמיד אפשר לגלות שם דברים חדשים. אני אסביר על גישת העבודה שלי בעיר העתיקה, מהם זמני הצילום לאורך היום שאני מצלם בהם, ועל מה אני נותן את הדגש במהלך הצילום בהתאם לשעה.


בוקר

אני מעדיף להכנס לעיר העתיקה בשניה שהשמש עולה מעל לקו האופק. התאורה בשעה הזאת מאוד חלשה ורכה ומעניינת לצילום. טמפרטורת האור עדיין נמוכה יחסית, ורק כשהשמש עולה מעל לקו האופק טמפרטורת הצילום עולה. בשעה הזאת הרחובות עדיין רייקים, ומי שמסתובב ברחובות העיר העתיקה בירושלים הם פועלי הניקיון  ומתפללים. חלק מהמקומות מתמלאים באור רך שמלטף את קירות העיר, ובחלק מהמקומות עדיין יש חושך מלא. הכנסיות שנפתחות מוקדם מאפשרות טיול נינוח בפנים, עם אפשרות לצלם את המקום ללא מסת המתפללים והתיירים בכל מקום, ואפשר לספוג את האווירה של המקום בשקט שעוטף מכל כיוון. זה מאפשר להרגיש את קדושת המקום ואת עוצמת האמונה שנימצאת באנשים שמסתובבים בין הקירות, ומאפשר לעשות צילומים שמעבירים טוב יותר את המקום. בגלל כמות האור הקטנה, יש צורך להגיע עם עדשה עם צמצם פתוח, וזה כמובן נכון גם בצילומי הלילה בעיר. אני נכנס מהרובע הנוצרי לרובע המוסלמי, מבלי להגיע לשער שכם.

כשאני מסתובב ברחובות אני הולך לאט, לא בגלל שאני לא ממהר אלא מפני שזאת הדרך הנכונה לראות מה לצלם, ולהבין את האווירה של המקום. כך גם האנשים שמסתובבים שם מרגישים פחות אי נוחות מהנוכחות שלי ומהמצלמה, ואפשר לצלם אותם בנינוחות. זה נכון גם בכל הנוגע לנזירים ונזירות שמשתפים פעולה עם חיוך




לילה

בלילה העיר העתיקה, ובעיקר הרובע המוסלמי, נהדרים לצילום. כל הרחובות מוארים בתאורה רכה שאפשר לשחק איתה הרבה בצילום. התאורה מתנדנדת בין טמפרטורה חמה לטמפרטורה קרה. עם מישחק נכון של נתונים טכניים אפשר לטפוס את שנייהם. הצילום נעשה בעזרת איזו גבוה כמובן, והכרחי לעבוד עם עדשה של צמצם 1.8 לפחות, ועדיף ושלא להגיע עם עדשות שמתחילות בצמצם של 3.5, מפני שזה ידרוש צילום באיזו מאוד גבוה. אני יודע שהרבה חוששים מעבודה באיזו גבוה, אבל בתנאי צילום מסויימים פשוט ככה עובדים, ובמקרה הזה התמונות אפילו מעבירות את האווירה והחשכה הרבה שנימצאת בין הרחובות הצרים בשעות הקטנות. כשאני מטייל בלילה בעיר העתיקה, אני מתחיל לפחות בשעה תשע בלילה, וגולש עד השעות הממש קטנות של הלילה. הכל רגוע בשעות האלה, ומתנהל בעצלתיים. כולם חביבים ומסבירי פנים. אפשר לעצור ולצלם ולשבת ולדבר עם מי שרק רוצים. בית המלון ברובע המוסלמי מסביר פנים, וכך גם כל הרוכלים במקום. אני ממליץ לטייל בעיר העתיקה בשעות הקטנות של הלילה למטרות צילום. המקום ניראה כל כך שונה מבמהלך היום, וזה מרגיש כאילו והגעתי למדינה אחרת, בה הפוליטיקה נשכחה בצד. הקסם הזה קורה רק במהלך הלילה.





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.