21 Apr
21Apr

הצעדים הראשונים בעיבוד תמונה

הכתבה הזאת נוצרה מתוך הצורך לענות לתלמידים שלומדים ולמדו אצלי עיבוד תמונה ובמהלך הלימודים התעוררה השאלה שוב ושוב כיצד לגשת לעיבוד תמונה, איך מתחילים? אז הכתבה הזאת (קצרה ועניינית) תענה על השאלה של כיצד לגשת לעיבוד תמונה, ואולי יותר נכון להגיד - כיצד אני ניגש לעיבוד תמונה ***זיכרו שהיכולת לראות מה צריך לתקן בתמונה דורש ניסיון לפני הכל, אחרת לא תמיד רואים את הפרטים הקטנים

 Fujifilm X-T2 + Fujinon 16mm f/1.4 


**בתמונה למעלה נעשה "פתיחת צל" באזור הקרקע, מפני שהמעבד של המצלמה לא הצליח לייצר טווח דינמי תקין עקב סינוור של השמש.

אחרי סינון ראשוני ומיון של התמונות, והחלטה של את מה אני מעוניין להשאיר ובאיזה תמונות להתחיל לטפל, אני מסתכל מה המעבד של המצלמה לא הצליח לתפוס. אם זה בטווח הדינמי או בנתונים טכניים אחרים. אם מדובר על פרוייקט ללקוח, אז מה אני צריך להשלים או לחדד לצורך הגשת עבודה שעומדת בדרישות הלקוח.  אז כיצד אני ניגש לעבודה? אם זה צילום שלי, לרוב אני לא צריך לעשות כלום חוץ מתיקון של חשיפה, מפני שאני לא תמיד מדייק בגלל עוצמות האור בצג של המצלמה, ולכן טועה קצת. אומנם ההסטוגרמה עוזרת לקלוע למטרה, אבל גם פה זה כיוון שלא תמיד מדוייק. יש מיקרים שאני פותח צל מפני שהמצלמה לא ייצרה טווח דינמי גדול מספיק (טווח דינמי הוא לא רק מקסימום כהה אל מול בהיר אלא גם הטווחים של עוצמות הביניים "האפורים") ונדיר שאני עושה משהו נוסף ובטח עם הפורמט הבינוני שמייצר קבצים מדהימים שלרוב לא דורשים שום תיקון.

אם התמונה שגויה לחלוטין, או אני רואה בעיות, אני מתחיל במבט כללי על התמונה ובודק מה ניראה לי לא נכון לפני עבודה כל שהיא. איזון לבן הוא הדבר שהמצלמה לרוב טועה בו, ונדיר שהוא תקין. בשתי התמונות שלמטה הבעיה היא חשיפה (שאני טעיתי בא) ואיזון לבן לא תקין שהמצלמה לא מדדה נכון

לפני תיקוני חשיפה ואיזון לבן


אחרי תיקוני חשיפה ואיזון לבן 


לפני תיקוני חשיפה ואיזון לבן שבמקרה הזה קשה לי לדמיין שיש מצלמה שתצליך למדוד איזון לבן תקין בגלל התאורה


אחרי תיקון איזון לבן וחשיפה


כאשר יש צורך אני גם אפתח צל ואוריד טיפה צריבות. בגדול אין לי בעיה של צריבות בתמונות אבל מידי פעם יש צורך להוריד קצת לטעמי, וזה יהיה השלב הבאה שלי. הטיפול בצל ובצריבות נעשה על ידי מברשות ולא בצורה כללית על כל התמונה, מפני שלא בכל מקום בתמונה יש צורך בפתיחה של צל. יש מקומות שהצל יפה להם. לרוב הטיפול הזה של איזון לבן, קיזוזי חשיפה וצל, מספיקים. בפעמים בודדות, כמו צילומים ללקוחות, אני גם מתעסק עם שליטה בצבע בהתאם לצורך. בשיגרה בעבודות שלי נדיר שאני מוצא את עצמי מתעסק בצבע. דבר זה נכון בעיקר בפרוייקטים באומנות ששם חוץ מחשיפה ואיזון לבן אני ממש לא עושה כלום, ולפעמים גם זה לא נעשה

לפני תיקוני איזון לבן ופתיחת צל


אחרי תיקון איזון לבן ופתיחת צל


לפני תיקוני איזון לבן, צל וצריבה


 אחרי תיקוני איזון לבן, צל וצריבה. כמו שאתם רואים המעבד של המצלמה לא הצליח להבין מה הוא רואה


לסיכום

לפני שאני מתחיל לעבוד על תמונה אני הולך להכין קפה "ולשכוח" קצת את איך ניראות התמונות, ולאחר מכן אני מסתכל עלייהן "מרחוק", על מנת לראות קודם כל מה לא תקין בהן או מה צריך לשפר. האם זה צל או קיזוז חשיפה מלא על כל התמונה? האם זה תיקון נקודתי של גוון מסויים או כל הצבעים? רק אז ניגש לעבודה, ומתקן רק את מה שצריך ולא סתם את הכל. בנוסף לזה וזה חשוב לא פחות וזה לבדוק האם בכלל צריך לתקן משהו. לפעמים לא צריך לעשות כלום מפני שהתמונה יצאה כמו שצריך להדרכה מדוייקת על עיבוד תמונה מוזמנים לפנות אלי לשיעורים בזום או אחד על אחד

 Nikon D610 + Nikkor 80-200mm f/2.8G



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.