05 Feb
05Feb

 

כיצד לצלם בקור

כל חורף תלמידים מתקשרים אלי ושואלים האם יש משהו מיוחד שצריך לעשות על מנת לשמור על המצלמה בחורף ועוד יותר האם יש משהו מיוחד לדעת בצילום בטמפרטורות של מתחת לאפס מעלות ומתוך זה ,החלטתי לכתוב את הכתבה הזאת.

אומנם גם במהלך הקיץ יש צורך לשמור על המצלמה ולא הרבה יודעים ,שצריך לקחת את זה בחשבון כשיוצאים לשטח. אבל יש צורך בפחות דברים לדעת בצילומי קיץ ואני אפרט אותם בכמה מילים ,על איך לשמור על המצלמה בימי הקיץ החמים ביותר בשנה.

1. להמנע משמש ישירה במשך של יותר משעה.

2. גם כשהמצלמה בתיק למנוע מהתיק להיות בשמש ישירה יותר משעתיים ברצף.

3. להמנע מטמפרטורות של מעל 40 מעלות יותר מחצי שעה.

במקרה ואלה תנאי הצילום , להגן על המצלמה במהלך הצילומים בעזרת מטריה או מגן אחר מהשמש. אפילו אוהל קטן, אחרת פיקסלים יישרפו בחיישן. אני מצרף כתבה על זה


עכשיו אני אעבור לצילום בחורף , זה דורש קצת יותר התכוננות.

צילום בגשם

אני אתחיל עם צילומים בתנאי ערפל או טל הבוקר וכן גשם. בכל תנאי הצילום האלה הדרך להתגונן היא זהה. כיום יש יותר ויותר מצלמות בשוק ,שמוגדרות על ידי היצרן שהן בעלות עמידות למזג אויר של גשם ואבק. אבל חשוב לדעת כי גם כשהיצרן מגדיר אותן כעמידות ולא כאטומות לחלוטין. כלומר ,בגשם קל לכמה דקות ואבק קל לכחצי שעה (תלוי ביצרן ודגם המצלמה), הגוף עוד יצליח להתמודד עם זה. אבל בחשיפה ממושכת לגשם הגוף בסופו של דבר לא יעמוד בזה. זה לא משהו שרואים בו במקום (אלא אם כן מדובר על גשם זלעפות של כמה שעות) אלא מה שתראו זאת בעיה לאורך זמן. לפתע תגלו שהסוללות נגמרות מהר מהרגיל. גם סוללות חדשות ,או פונקציות עובדות פחות טוב. בעיה של הדלקה וכיבוי של הגוף. כל אלה קוראים בגלל חדירה של לחות למערכת ויצירה של קצר באלקטרוניקה של הגוף. הפיתרון הוא מאוד פשוט וזה לצלם עם מעיל גשם למצלמה (כתבה בנושא) .בנוסף לזה ברגע שאתם מגיעים למקום חם ויבש יש להוציא את המצלמה מכיסוי הגשם ולתת לה להתייבש. כשמגיעים הביתה או לבית המלון אפשר להניח את המצלמה בקופסת אורז שיספוג את הלחות או בקופסא עם כדורי סיליקון ותמיד להסתובב איתכם בחורף עם מגבת קטנה לייבש כל טיפה או לחות שמגיעה לגוף המצלמה.

Fujifilm X-T2 with Fujinon 16mm f/1.4


צילום בטמפרטורות של מתחת לאפס מעלות

כשיוצאים לצלם בטמפרטורות של מתחת לאפס מעלות יש הפרשי טמפרטורה גדולים בין הגוף (פנים הגוף) לבין הסביבה. וזה אומר שאסור להחליף עדשות בשטח מפני שתיבצר לחות על החיישן בתוך שניה וזה לא רק שיכניס לחות וייצר קצר , אלא גם יגמור לכם את צילומי השטח בו במקום. כשאני יוצא לצלם בשלג אני חושב מראש עם איזה עדשה לצאת.

בנוסף לזה אני תמיד משאיר פתח קטן בתיק של המצלמה כך לא יהיו הפרשים גדולים מידי ופתאומיים בין גוף המצלמה לסביבה. אם יהיו הפרשי טמפרטורות גדולים מידי ברגע שתוציאו את המצלמה מהתיק תיבצר לחות על העדשה והעיינית ולא תוכלו לצלם. זכרו שבטמפרטורה של מתחת לאפס מעלות לחות לא ממהרת להתייבש והיא יכולה גם להפוך לשיכבה של קרח שקשה להפתר ממנה.


שינה בשטח עם ציוד צילום

אם אתם יוצאים לכמה ימי שטח וישנים בחוץ, יש צורך לשים לב לעוד כמה דברים קטנים.

 דבר ראשון לא מניחים את תיק המצלמה ישר על ריצפת האוהל ,מפני שהמצלמה תתקרר מאוד ויקח לה הרבה זמן לעבד תמונות ולצלם בין פריים לפריים וגם הסוללה של המצלמה תקפא ותתרוקן במהרה. לכן את תיק המצלמה תניחו על התיק הגדול שלכם או על מעיל עבה שישמש כמבודד בין ריצפת האוהל לתיק הצילום.

תזכרו תמיד להשאיר חריץ קטן בתיק הצילום לשמור על הפרשי טמפרטורות סבירות.. אל תחזיקו את המצלמה בשק השינה כי היא תצבור את לחות הגוף ותיהיה רטובה בבוקר. עדיף שהגוף יהיה קצת קר מלהיות רטוב.

את הסוללות החזיקו בנרתיק אטום חלקית למים (אטום לחלוטין בשלג ישמר לחות שתכנס בשניה שתפתחו אותו וזה יקצר את הסוללה) ואת הנרתיק הזה תשמרו עמוק בתוך התיק לשמירה על חום ובטמפרטורות של מתחת למינוס 20 מעלות תשמרו בבגדים בתוך נרתיק אטום לחלוטין למים. ותקחו בחשבון שתיהיו צריכים לקנות סוללות חדשות בעתיד

Fujifilm X-T2 with Fujinon 16mm f/1.4


בבית המלון

אם אתם יוצאים לחו"ל לכמה ימים ואתם חוזרים לבית המלון בסוף כל יום או אחת לכמה ימים. על תוציאו את המצלמה מהתיק לראות את הצילומים אפילו שיש רצון לכך. תמתינו רבע שעה ואז תפתחו את התיק לחלוטין ותמתינו שהטמפרטורה של המצלמה תיהיה כמעט בטמפרטורת החדר. לאחר מכן תוציאו את המצלמה מהתיק ותתנו לה להיות בטמפרטורת החדר ורק אז תוכלו להסתכל בתמונות או לרוקן את כרטיס הזיכרון למחשב הנייד. תזכרו שינוי מהיר בטמפרטורות ייצר לחות וזה יגרום לקצר.

 למעשה זה הסוד בצילום בחורף ובקור לשמור כמה שאפשר על טמפרטורה אחידה בין הגוף לסביבה ולהקטין את הלחות.

 Fujifilm X-T2 with Fujinon 16mm f/1.4

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.