27 Jan
27Jan


מבוך ויזואלי בתמונה

כמו שרשמתי בכתבה הקודמת בסידרה (כיצד ליצור תמונה מאוזנת נכון) יש שלושה פרטים לקומפוזיציה/לבניה נכונה של תמונה. הראשון מבנה התמונה, השני המשקלים בתמונה ,האחרון אך לא פחות חשוב הוא מבוך ויזואלי. זהו דבר שקשה ליצור ודורש קצת מאמץ בתחילת הדרך אולם זה חלק חשוב מאוד בתמונה ויכול להבדיל בין מצב בו הצלחתי לגרום לצופה לראות את מה שאני ראיתי ואהבתי לבין מצב בו הצופה ראה משהו אחר לגמרי ממה שאני ראיתי.

Fujifilm GFX 50S+ Fujinon 45mm f/2.8


אני אתחיל בלהסביר מה זה מבוך ויזואלי ואז נעבוד לשלב הדוגמאות. מבוך ויזואלי זה הסדר של האובקייטים השונים בצילום וסדר הופעתם בעיני הצופה. לדוגמה: כאשר אני מצלם עץ בנוף פתוח, התמונה היא לא העץ, התמונה היא כל הפורמט. כלומר כל שטח הצילום. בתוך התמונה, כלומר שטח הצילום, יש עיקר והעיקר הוא העץ.

עכשיו נחזור לדוגמה של העץ בנוף פתוח. מבוך ויזואלי נכון יגרום לצופה לראות קודם כל את העץ, לאחר מכן את השדה  ודבר אחרון את השמים הפתוחים . מבוך ויזואלי נכון יחזיר את הצופה תמיד אל העץ. מבוך ויזואלי לא נכון יגרום לכך שהצופה יראה קודם כל  את השמים ורק אחרי זה את העץ.

Nikon D800E+ Zeiss Milvus 18mm f/2.8


אני אתן דוגמה פשוטה נוספת ונעבור לדוגמאות מורכבות יותר

תשימו לב לתמונה של הדמות ההולכת בשלג. כאן זה מאוד קל לראות כי אובייקט 1 הוא הדמות עם התרמיל. אובייקט 2 אלו ההרים המושלגים ואובייקט 3 הוא מישור השלג.

אני אסביר מדוע זה סדר הדברים. הדמות מופיע ראשונה בגלל שהיא אובייקט גדול וכהה ולכן מאוד בולט. סיבה נוספת היא טבע האדם שמחפש וקולט קודם את האדם בתמונה לכן המח שלנו אוטומטית ננעל על הדמות. ההרים הם מספר שתיים מפני שהם מכילים המון נקודות קטנות והן מושכות את תשומת הלב של הצופה. משטח השלג מופיעה אחרון בעין מפני שהוא ריק.

Fujifilm GFX 50S+ Fujinon 45mm f/2.8


נעבור לדוגמה מורכבת טיפה יותר

הנזיר בכנסיה כאן אובייקט 1 ואובייקט 2 מתחרים על תשומת הלב שלנו. החלון והנזיר מופיעים ראשונים. הנזיר מפני שהוא בן אדם ועל רקע בהיר יותר והחלון מפני שהוא בעל פרטים קטנים. האובייקט השלישי, הארון, הוא האחרון. אחרי השניה הראשונה, קורה משהו מעניין, לפתע סדר המבוך משתנה. הנזיר הופך לאובייקט הראשון בצורה ברורה יותר. לאחר מכן החלון, הארון ושוב חוזרים לנזיר. למה זה קורה? הסיבה היא, כמו שציינתי קודם, שהמח שלנו מחפש בני אדם לפני הכל. העניין האנושי חשוב יותר מכל. בצורה הזאת יכולתי להעביר לצופה את המקום שצילמתי, את הנזיר (כנסיה) למנוע מהנזיר להעלם אל תוך התמונה.

Fujifilm X-T2+ Fujinon 35mm f/1.4


ושוב כנסיה. הפעם  האובייקט הראשון הוא ישוע מפני שזאת דמות ולאחר מכן העין גולשת לתוך קרן האור והחלונות הקטנים ובסוף  הגלגל הכהה שמטרתו לתת משקל מאוזן לתמונה (זוכרים את הכתבה על משקלים. אז הנה דוגמה טובה). בסופו של דבר העין תמיד תחזור אל ישוע.

Fujifilm X-T2+ Fujinon 35mm f/1.4


דוגמה נוספת מורכבת יותר. כאן כמעט וכל הפרחים מופיעים גם יחד כאובייקט הראשון והרקע הירוק והנקי מופיע כאובייקט השני. אחרי מבט ראשוני הפרח שבפוקוס הופך לאובייקט 1שאר הפרחים לאובייקט 2 והרקע נשאר אובייקט 3. הסיבה לשינוי במבוך הוא שהמח האנושי אוהב דברים ברורים ולכן אחרי מבט ראשון של כתמים לבנים שבולטים על הרקע הירוק, המח מעבד עניין בטשטוש ומחפש משהו ברור כמו שקורה כאשר מסתכלים על הירח. במבט ראשון רואים את הכתמים ורק לאחר מכן מתחילים לראות את הפרטים הקטנים של המכתשים.

Fujifilm X-H1+ Fujinon 80mm f/2.8 macro


בדוגמא הבאה הדברים ברורים כבר. הדבר הראשון שקופץ בשניה הראשונה הוא הקרוסלה הלבנה והקטנה על הרקע השחור. מספר שתיים הוא גוש הבטון. אומנם הוא כמעט באותו הצבע של משטח העץ. אבל הוא מספיק גדול למשוך את תשומת הלב. לאחר מכן התאורה בנמל מופיעים ובסוף משטח העץ והשמיים השחורים. המפתיע הוא שמספר אחד ומספר שתים, הקרוסלה וגוש הבטון, אצל חלק מהאנשים משנים את מקומם במבוך הויזואלי. לי כצלם במקרה הזה זה לא בעיתי מפני ששניהם חשובים לי באותה מידה. אני מאמין שזאת הסיבה ששניהם בולטים בצילום.

Nikon D600+ Nikkor 20mm f/2.8


 הדוגמה הבאה נראית מורכבת יותר במבט ראשון אבל הפתרון הוא פשוט. בגלל שיצרתי "מסגרת" על ידי העצים שמסביב הדבר הראשון שרואים זה הקיר. סיבה נוספת היא שהלבנים בקיר מיצרים קוים מסודרים שאת זה המח אוהב לראות, מסגרות וסדר ולא זה לא קשור להאם יש לכם סדר או בלגן בבית. לאחר מכן העין נודדת קלות לצד שמאל. כלומר לקטע השחור הגדול ולעץ בצד ימין הקרוב לקיר. אחרי טיול קטן לאורך בתמונה העין תמיד חוזרת לקיר שזה גם העיקר. בחרתי לשים קיר "קטן" מפני שרציתי שיראו בצורה ברורה שזה קיר ביער ולא עוד קיר עתיק

Fujifilm X-T2+ Fujinon 16mm f/1.4


כמו שאתם רואים לסידור האלמנטים בתוך הצילום יש משמעות לאיך הצופה מסתכל על התמונה ומה הוא מרגיש כלפי התמונה. זה בשילוב מבנה התמונה והמשקלים השונים מייצרים תמונה "טובה" או פחות "טובה". לימודי קומפוזיציה הם אחד הדברים הכי חשובים שיש בצילום ובאומנות בכלל!.


למעוניינים אני מעביר שעורים בתחום זה עשרים שנה, ניתן לקבוע שיעורים בנושא  בטל' 052-7252899


האם תצליחו לזהות את המבנה, המשקל והמבוך הויזואלי בתמונות הבאות?

Fujifilm X-T2+ Fujinon 35mm f/1.4


Fujifilm X-T2+ Fujinon 35mm f/1.4


Fujifilm X-T2+ Fujinon 16mm f/1.4


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.