26 Sep
26Sep

עט לעיבוד תמונה

לפני כמה חודשים קניתי את משטח העבודה עם העט מחשב של חברת xencelabs, וזה הזמן לכתוב על היתרונות והחסרונות של מוצר זה, ויותר מזה, מה היתרונות של עבודה עם עט במקום עכבר, שכל כך נפוץ לשימוש בעיבוד תמונה ומרגיש כל כך טיבעי לכף היד שלנו.


xencelab

המשטח שקניתי הוא הוא סט של כמה כלי עבודה. המשטח הבינוני עם קופסה של שני עטי עבודה כולל כמה חודים וכמובן כלי להחלפת החודים, חיבור אל חוטי או חוטי למחשב משני סוגים שונים, בהתאם לסוג החיבור שיש לכם במחשב, וכפפה לעבודה. בהתחלה חשבתי שהכפפה זה רק גימיק שיווקי (וזה אכן גימיק שיווקי), אבל גיליתי שאכן הרבה יותר נח לעבוד עם הכפפה. כמובן שברגע שהיא תקרע או תהרס אני לא אקנה אותה שוב, אבל כרגע זה מאוד נח לעבודה, מפני שהיא עשויה מחומר שמחליק בקלות על המשטח והיד "רצה" בקלות רבה יותר. המשטח עצמו הוא בגודל מאוד נח לי, מפני שהוא לא תופס מקום רב מידי על שולחן העבודה שלי. אני בטוח שמשטח גדול יותר יהיה נח יותר לעבודה, אבל צריך לזה שולחן גדול הרבה יותר ממה שיש לי, או אולי נכון יותר להגיד שולחן ריק יותר. המשטח חלק ונעים לעבודה, ואפשר לשלוט בגודל שעליו עובדים. כלומר, האם עובדים על כל שטח המשטח או חלק מצומצם יותר שלו. אני מצאתי שלי נח יותר לעבוד על כל השטח המקסימלי. יש שלושה כפתורי שליטה בחלק העליון שלו שמאפשרים גישה מהירה להגדרות המשטח והעטים, וחוץ מבהתחלה להגדרות העטים והמשטח, אני לא משתמש בהם יותר. אומנם עם העט תוך כדי עבודה אפשר להגיע לכל מקום במסך ולעשות הכל, אבל אני מוצא ששימוש בקיצורי דרך מהמקלדת עדיין נוחים לי, והמקלדת נמצאת כל הזמן בצד שמאל שלי בזמן שאני עובד עם יד ימין על המשטח עבודה, וזה מה שרוב האנשים עושים. ישנם שני עטים: עבה ודק, ואני משתמש בעט העבה יותר מפני שהוא נוח לי יותר. אבל מישהו עם מבנה יד אחר אולי יעדיף את העט הדק יותר שהוא יותר "טיבעי" וקרוב יותר לשימוש בעיפרון או עט רגיל לעבודה. ישנם שני סוגי חודים, לבן ושחור, כאשר הלבן רגיש יותר, ואני בוודאות מעדיף את החוד הלבן בזכות הרגישות שלו


העבודה עם המשטח

בהתחלה זה לא קל בכלל. נראה שאחרי כל כך הרבה שנים של עבודה עם עכבר אני כבר לא יכול לעבוד עם משהו אחר חוץ מעם "תפוח אדמה", שזה היה לי מאוד מפתיע מפני שאני צייר ועבודה עם עיפרון כל כך טיבעית לי. אבל משהו שבין הקשר של לצייר עם העט על המשטח לתרגום למה שאני רואה על מסך המחשב הגביל אותי. אני אומר לכם כבר עכשיו שלוקח זמן להתרגל לזה. גם חלק מההגדרות בתוכנת עיבוד התמונה (CaptureOne) קצת שונה. לדוגמה, כבר לא לוחצים על הכפתור הימני בעכבר (עט) על מנת לשנות גדלים והגדרות המברשת, וזה נעשה עם הכפתור בצד שמאל בעמודת השכבות. אבל ברגע שמתרגלים לעבודה עם העט זה הופך לדבר נפלא. קודם כל האפשרות לשלוט בלחץ של העט הוא נפלא. השימוש שלי בשקיפות השיכבה הפך ליותר קל, מפני שכל מה שאני צריך זה לתת לעט להחליק בעדינות על המשטח, ואם אני צריך שיכבה פחות שקופה כל מה שאני צרך זה ללחוץ בעדינות במהלך העבודה עם העט. בנוסף, ברגע שמיתרגלים לעבודה עם העט, אז עובדים עם העט באמת כמו עם עיפרון, ואפשר "לצייר" את הצל על החלקים הנידרשים בתמונה או כל שינוי אחר. ממש כמו לצייר עם עיפרון על דף. השליטה בעובי הקו מאפשרת לעבוד עם ספריי או עיפרון עבה או דק בקלות. אני מוצא את עצמי "מצייר" קוים קלילים על מבני פנים או בצילומי רחוב או כל צילום אחר. זה רק עניין של תירגול, וכמה שיותר מתרגלים ככה זה הופך ליותר ויותר נח. עדיין נח לי לעבוד עם עכבר אחרי כל כך הרבה שנים של עבודה עם עכבר, אבל העט הופכת לטבעית יותר ויותר, ואני כבר לא מפעיל את העכבר יותר.


לסיכום

האם כדאי לקנות משטח "ציור" למחשב על אף זמן ההסתגלות? האם באמת זה עד כדי כך משפיע על העבודה? וכמה זמן בכלל צריך על מנת להתרגל להשתחרר מהעבודה עם "תפוח אדמה"?

בנוגע לשאלה האם כדאי לקנות כזה דבר, קל לי לענות על זה למי שעובד הרבה בעיבוד תמונה בצורה מקצועית או אפילו חובבנית. מפני שברגע שמתרגלים זה מאוד נח, והשליטה היא מדהימה. לא צריך להיות צלם מקצועי על מנת לעבוד עם זה, אלה זה באמת עניין עד כמה אתם עוסקים בעיבוד תמונה. אם אתם לא עוסקים הרבה בעיבוד תמונה, אז קשה לי לענות על זה, ואני לא בטוח שזה כדאי. בעיקר בגלל זמן ההתרגלות. על אף שהשימוש בעט משפיע מאוד על תהליך העבודה, שהופך למדוייק יותר וקל יותר. בנוגע לשאלה כמה זמן צריך להתרגל לעבודה עם עט במקום עכבר, התשובה היא בהתאם לכמות או תדירות העבודה שלכם בעיבוד תמונה, ולא קשורה בכלל אם אתם אנשי מקצוע או לא. ממש אין קשר, אלא זה רק עניין של תדירות. אם אתם כמעט כל יום, או כמה פעמים בשבוע, עובדים שעתיים פלוס על תוכנה לעיבוד תמונה, אז אתם יחסית מהר תתרגלו לעבודה עם העט ותנטשו את העבודה עם העכבר. אבל אם אתם כמעט ולא עוסקים בעיבוד תמונה, מבחינת מספר השעות בכל פעם שאתם עובדים או מבחינת מספר הימים בשבוע, אז אני לא ממליץ לכם לקנות, מפני שזמן ההתרגלות יהיה ארוך מאוד ויכול להמשך כמה חודשים ולהיות מתסכל מאוד. אני הייתי ממליץ למי שרוצה להתחיל לעבוד עם עט אבל לא בטוח במאת האחוזים, לחפש משטח ביד 2, כך שתמיד הוא יוכל למכור במחיר שהוא קנה.

אני עובד כמעט כל יום על המחשב בעיבוד תמונה ולכן התרגלתי מאוד מהר, ובטח ובטח שהתחלתי לעבוד בתחום של (Concept Art), שבלי עבודה עם עט זה באמת לא אפשרי, ועבודה עם עכבר היא בלתי נסבלת ולא מאפשרת את השליטה הדרושה לציור





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.