17 Dec
17Dec

צילום נוף-גישת עבודה

בכתבה הזאת אני אדבר על גישת העבודה שלי לצילום נוף, כיצד אני מתמודד ומתייחס לתנאי מזג האוויר, עם איזה עדשות אני עובד, ומה החשיבות, אם יש בכלל, לגודל החיישן בצילום נוף. אני גם אתייחס למקומות הצילום ולחשיבות שלהם.

Nikon D800E + Zeiss Milvus 18mm f/2.8


הציוד

אני מצלם זה שנים רבות במצלמת פול פריים או פורמט בינוני. העבודה עם חיישן גדול היא חשובה כאשר יש צורך בהדפסות שעולות על גודל של מטר, או כאשר רוצים הדפסות באיכות גבוה במיוחד. אומנם כיום מכונות דפוס מסוגלות להדפיס גם מחיישני פלאפונים, אבל זה לא יהיה באותה איכות כמו הדפסה של חיישן גדול. אני גם מודע לזה שרוב האנשים בכלל לא רואים את ההבדל בין ההדפסים השונים. הסיבה לכך היא שרוב האנשים לא ראו הדפסות איכות ברמה גבוהה, ולכן לא מודעים להבדל העצום שבינהם. אך ברגע שתראו את ההבדל תבינו. לפני כמה זמן  (אולי זה עדיין מציג) במוזאון הטבע בתל אביב הייתה תערוכה של חרקים שצולמו בתהליך מיוחד של צילומי מקרו ובהדפסה איכותית במיוחד. מי מכם שראה את התערוכה והופתע מאיכות התמונה, אז כדאי שתדעו שאחת הסיבות לאיכות הגבוהה זה הקובץ שנישלח לדפוס. הדבר השני שאני נותן דגש עליו הוא איכות העדשות. אני תמיד אומר לתלמידים שעדיף עדשה אחת באמת טובה מכמה עדשות לא איכותיות מספיק. לעדשות יש חשיבות עצומה על התוצאה הסופית, ואסור, ובטח בצילום נוף, לחסוך בנושא.

Nikon D800E + Zeiss APO Sonnar 135mm f/2 


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


נקודות הצילום

רוב נקודות הצילום שאני בוחר הם נקודות יחודיות. אני אומנם מסתכל על מה אנשים אחרים מצלמים ואיפה, אבל זה יותר בשביל לדעת להיכן לא ללכת, ולא להיכן כן ללכת. לצלם שוב ושוב צילום שכבר מישהו אחר עשה זה חסר היגיון. חשוב לי להיות מקורי. לדוגמה, לראות בפעם המאה את העץ בבתרונות רוחמה לא נישמע לי הגיוני. אני כן יגיע למקום שאולי מישהו אחר היה בו כבר, אם אני אבין שאני יכול באמת להוציא משהו אחר ויחודי מהמקום. אני גם הולך מרחקים גדולים ועושה מאמץ גדול על מנת להגיע למקום שהוא יהיה "שלי", או מקום שלא מגיעים אליו. חשוב לי להיות יחודי במה שאני עושה, ולא לבצע העתקה של צילומים אחרים. כשזה מגיע לנקודות צילום בארץ אני תמיד יוצא יותר מפעם אחת לאותה הנקודת צילום. בפעם הראשונה תמיד יש דברים שלא רואים בפעם השניה. אני גם לא מגיע לנקודה ומתחיל ישר לצלם, אלא מגיע לנקודה, מוריד את ציוד הצילום, ויושב במקום "לחוות" את המקום "ולנשום" אותו. ברגע שיושבים כמה דקות אפשר באמת להבין מה מיוחד במקום. אם שישר מתחילים לצלם, אז מתחילים לראות הכל דרך העיינית במקום באמת להסתכל מסביב כמו שצריך. על תקפצו ישר על המצלמה, מפני שהיא "מגבילה" את הראיה שלכם על המקום שבו אתם מצלמים.


תנאי מזג אוויר

מזג אוויר זה לא משהו שאני יכול לשלוט בו. מה שאני כן יכול לשלוט בו זה מתי אני יוצא לצילומי שטח, ואיך אני מתכונן לתנאי מזג האוויר הצפויים. על מנת לדעת מתי לצאת ולדעת מה צפוי לי, אני בודק בכמה אתרי מזג אוויר ומצליב נתונים בין האתרים השונים. כמובן שעדיין יש מצבים שבהם מזג האוויר מפתיע: סופת חול או רוחות חזקות יכולות להגיע משום מקום; עננים בצילומי לילה בקיץ, או לחות כבדה וערפל במהלך החורף; גשם שנימשך יותר שעות ממה שהיה אמור להיות' או חום עצום ביחס למה שהיה צריך להיות. אבל ברוב הזמן אני די מוכן למזג האוויר הצפוי.

בצילומי קיץ אני דואג שלא לצאת בימים מאוד חמים, שלא לפגוע בציוד, או לצאת עם ציוד שמגן על תיק הצילום מחום רב. במהלך החורף אני יוצא עם כיסוי גשם למצלמה ושק אטום למים, שכל תיק הצילום יוכל להכנס פנימה. אני דואג להביא כפפות בעוביים שונים, בהתאם לצורך, וחצובה מספיק יציבה לימים של רוחות חזקות. וכמובן לפעמים אני פשוט מבין שאי אפשר לצאת. אני כן יכול להגיד לכם שאני מנצל את מזג האוויר לצילום עצמו. למשל, צילומי גלי ים חזקים דווקא ביום חורפי קר על מנת לצלם את מה שרציתי, או סופת שלגים על מנת לצלם שלג כבד.

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


לסיכום

לציוד הצילום בתחום צילום הנוף יש השפעה רבה. נכון שאפשר להגיד את זה בכל תחום אבל זה אחד התחומים שיותר רגישים, מרמת הגוף לעדשות ועד הפילטרים שאיתם עובדים. תשקיעו בלחפש נקודות צילום מעניינות. זה בסדר גמור לקחת רעיונות מצילומים אחרים, אבל לא להעתיק אותם או לצלם בדיוק באותו המקום. תתאמצו. יראו את זה בתמונה. כשמגיעים לנקודת צילוםף על תמהרו לצלם. תשבו כמה דקות ותנשמו את המקום לפני שאתם מתחילים. אולי בעצם זאת העיצה הכי טובה שאני יכול לתת לכם

Nikon D610 + Nikkor 300mm f/4G


Nikon D610 + Nikkor 80-200mm f/2.8G



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.