01 Jun
01Jun

שתי גישות לטיפול בנוף

כמו שאתם יודעים לכל צלם יש גישת עבודה אחרת וראיה אחרת או הסתכלות אחרת על תמונות. כל אחד אוהב גוונים טיפה שונים והדגשים אחרים בצילום. יש צלמים שאוהבים קונטרסטים גבוהים ותמונות כהות יותר וצלמים אחרים שמעדיפים תמונות בהירות מאוד שאפשר לראות בברור כל פרט וכמובן שיש צלמים שאוהבים צילומי שחור לבן יותר מכל דבר אחר ואף כאלה שמבחינתם מה שיצא מהמצלמה זה מה שטוב ולא צריך בכלל לגעת בכלום. אך בסופו של דבר צריך להגיד כי יש צורך לרוב להתעסק עם טיפול בתמונה. ולמה זה? מפני שהמעבד של המצלמה לא באמת מצליח למדוד חשיפה, איזון לבן ועוד פרמטרים נוספים בצורה נכונה וזה מייצר צבעים וגוונים לא מדוייקים וכן קונטרסטים בצורה שגויה. הסיבה היא שלא משנה איזה נתונים אנחנו ניבחר לצלם איתם מי שיחליט כיצד תראה התוצאה הסופית היא "המתכנת" שבנה את האולגוריטם ולא אנחנו. שלא כמו בפילים בצילום דיגיטלי התוצאה הסופית תשתנה בין מצלמה למצלמה ותקבלו תוצאות שונות עם אותם הנתונים הטכניים וכאן נכנס התפקיד שלנו. בכתבה הזאת אני אטפל בתמונות שונות בגישות שונות.

לפעמים אני מעדיף כהות ודרמה אולי אפילו קצת מוגזמת


הקיר ברמת הגולן

הקיר הזה צולם באחד המבנים הנטושים ברמת הגולן. הקיר עשוי מאבני הבזלת המקומיות בשטח ונראה כמו מבנה סורי נטוש. אם כי אני לא בטוח בזה. יש כמה גישות לגשת לצילום זה ובשני המקרים מדובר על טיפול באיזון לבן לפני הכל מפני שזה יקבע את פלטת הצבעים שלנו במהלך העבודה. נראה שהמצלמה יצרה טמפרטורה נמוכה מעט מהמציאות ולכן יש היגיון בלהעלות את הטמפרטורה למעלה ואם כבר מעלים את הטמפרטורה אפשר כבר באותה ההזדמנות להעלות אותה קצת יותר מהמציאות על מנת לייצר גוונים חמים בתמונה. זה לא חייב להשפיעה על גוון השמיים מפני שאותם אפשר להשאיר בטמפרטורה נמוכה מהקיר. את הטמפרטורה הגבוהה יותר הגיוני גם להכניס לעשב בתחתית התמונה מפני שזה ייצר משפחת צבעים חמימה יותר בצימחיה הירוקה. פתיחת צל נראת לי הגיונית בכל מקרה. הקיר הכהה יחסית נוצר מפני שהמעבד של המצלמה ניסה לפתור את הטווח הדינמי הגדול שבין השמיים הבהירים ולבין הקיר הכהה והוא היה חייב להגיע לפשרה כלשהי.


בגישת העבודה השניה דווקא השארתי את הטמפרטורה הנמוכה מידי על מנת לתת גוון כחול יותר. אך פתחתי עוד יותר את הצל על הקיר על מנת שהוא יבלוט יותר. על מנת "להוציא" את הטקסטורה של הקיר בלבד העלתי את הטווח הדימני בקיר בלבדמבלי לגעת בצימחיה. השמיים הכחולים נישארו כמו שהם. שימו לב שאני רושם להעלות את הטווח הדימני ולא קונסטרסט מפני שקונטרסט גבוה ישפיע גם על עוצמות הצבע שלא רלונטי לי ולכן לא נכון שימוש בקונטרסט במקרה הזה. העצמתי קצת את הגוון הירוק של הצבע לתת קרקע יציבה לתמונה וגם לתת איזון לקיר. הורדתי בקצת את עוצמת הבהירות בשמיים על מנת להדגיש אותם ולמנוע מהתמונה להיות בהירה ייתר על המידה מפני שפתיחת הצל בקיר השפיעה על המראה של כל התמונה כמו שאתם רואים מדובר באותה התמונה אבל עם תוצאות שונות לחלוטין מה שמייצר תמונות שונות בגישה ותוצאה הסופית


זריחה מדברית

התמונה הזאת צולמה בזריחה מעל הר אבנון במכתש הגדול. בתמונה ישנו טווח דינמי גדול מהרגיל והמעבד של המצלמה ניסה להתמודד עם עוצמת אור גדולה במיוחד מהשמש ממול כהות עצומה בסלעים הקרובים. אין מעבד שבאמת יכול להתמודד עם טווח דינמי כה גדול וחייבים לטפל בתמונה זאת מחוסר בררה. להשאיר אותה כל כך כהה בצד הסלעים ממול שמיים כמעט וצרובים זה כבר לא הגיוני. בגישת העבודה הראשונה התמקדתי בפתיחת הצל שהיה בסלעים מה שייצר צלליות קשות במיוחד והעלתי את הטמפרטורה הכללית של כל התמונה. אם כי המעבד של המצלמה ייצר גוון חם בסלעים וגוון כחול בשמיים. מה שבמציאות השמיים היו חמים הרבה יותר. על מנת שלא להפיל לחלוטין את טקסטורות הסלעים הגדלתי את הטווח הדינמי בעיקר בצד הבהיר שלו


בגישת העבודה השניה דווקא הדגשתי את הצללית שהסלעים מקבלים מאור השמש שזה גם היה קרוב יותר למציאות על אף שהמעבד של המצלמה לא באמת הבין מה לעשות במצב הזה והוא החשיך אותם יותר ממה שהיה צריך על מנת להתמודד ממול אור השמש. את הטמפרטורה של השמיים השארתי כמו שהיא (כלומר נמוכה) על מנת לשמור על הגוון הכחול הנעים לעין שכמו שרשמתי מקודם הוא לא היה כך, אך עדיין יש משהו נחמד בגוון הזה. העלתי את הטווח הדינמי בשמיים על מנת לייצר טקסטורות מודגשות בעננים


חוף דור בקדם שקיעה

התמונה צולמה בחוף דור כמה דקות לפני שהשקיעה הופיעה ברוב הדרה. בגלל כמות המים והשמיים שהיו בנוסף עם הסלע שהיה עליו גם כן מים המעבד של המצלמה בחר להוריד משמעותית את הטמפרטורה עד חוסר מציאות בולטת לעין. בתמונה הראשונה בחרתי להעלות את הטמפרטורה בכל שטח התמונה מה שגם משפיעה על גוון השמיים. ייתכן שהעלתי ייתר על המידה את הטמפרטורה אבל רציתי לייצר השפעה ברורה על הטווח גוונים בתמונה (על פלטת הצבעים שלי) והחשכתי במעט את השמיים לתת נגיעה של דרמה. והגדלתי ממש בקצת את הטווח הדינמי בתמונה כולה


בתמונה השניה בחרתי דווקא להשאיר את הטמפרטורה הנמוכה במים ובשמיים אך העלתי את טמפרטורת הסלע בנוסף עם הגדלה של טווח דינמי עם דגש על החלק הלבן שלה למנוע כהות רבה מידי. גם במקרה הזה הכהתי בקצת את השמיים אך הפעם גם הוספתי קונטרסט על מנת להגדיל את הטווח הדינמי בשמיים אך במקביל לזה גם להעצים את גווני השמיים. במים לא התעסקתי הרבה והדגש היה בשמיים ובסלע יותר מפני שהמים כבר עכשיו נראו לי נכונים. זה אומנם רחוק יותר מהמציאות אך לא בהכרח "לא נכון" מבחינה ויזואלית למתבונן בתמונה


סיכום

כמו שאתם רואים אין נכון ולא נכון בעיבוד תמונה ואין פה עיניין של תמונה יפה יותר או פחות. שתי התמונות יכלו להיות יפות זה רק עיניין של טעם אישי וכל אחד אוהב משהו אחר. אך בכל המקרים יש צורך לטפל בתמונה ולא בגלל שזה אולי כיף או כי כולם עושים את זה אלא בגלל שהמעבד של המצלמה שבונה את התוצר הסופי עושה את זה על פי מה שהוא תוכנת ולא רק הנתונים הטכניים שבחרנו. לחיישן יש את המגבלות שלו. מה עוד שתזכרו שגם בתקופת הפילם היינו צריכים ויוכלים להגדיל את הטווח הדימני מידי פעם. שימו לב שאני כמעט ולא נוגע בקונטרסט אלא בהגדלת טווח דימני וזה בגלל שקונטרסט מעלה ומעצים את הטווח הדימני של הצבע ולא רק עוצמות אור וזה לא נכון ברוב המקרים. ובפעמים שאני כן מעלה אותו אז אני עושה זאת ברגישות ובעדינות רבה. בשחור לבן אני לרוב ניזהר עוד יותר מלהעסק עם טווח דימניים גדולים מידי מפני שזה מעלים פרטיים מתוך התמונה





הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.