26 Oct
26Oct

תוכנות ליצירת פנורמה

אני אעבור כאן על כמה תוכנות עיקריות ליצירת פנורומה. אני לא אתעקב על כיצד לייצר תמונות לייצרת פנורמה מפני שאת זה אתם בטח כבר יודעים. עבודה בעדשה סטנדרטית, צילומי אורך, פילוס ראש החצובה והרגליים בסדר הנכון ועוד...אבל מה עושים עם כל התמונות הללו שיצרנו, ועד כמה רחבה צריכה להיות הפנורמה? פנורה צריכה להיות לא רחבה יותר מפי שתיים מהרוחב של תמונה רגילה, על מנת שלא לייצר תמונה מוזרה/חסרת פורפורציה מידי. אם כי יש יוצאים מהכלל, ולפעמים זה בדיוק מה שעושים. לדוגמה, צילום שצריך להיות מודפס על מזדרון של 12 מטר חייב להיות מורכב מכמה וכמה תמונות, מפני שהגובה של התיקרה הוא לרוב 3 מטר. כך שיש יוצאים מהכלל.

ישנם שני סוגי פנורמה. פנורמת רוחב, שאותה כולם מכירים ועושים מידי פעם. "פנורמה ריבועית", שהיא למעשה קבוצה של פריימים שביחד בונים תמונת-על גדולה. כמו לדוגמה לצלם ציור אחד שמורכב משישה פריימים שונים. ולמה למישהו לעשות דבר כזה? מפני שזה מאפשר לייצר הדפסות גדולות במיוחד. אם המצלמה שלכם מייצרת קובץ של 8,000X5,000, אז תחשבו שאם תייצרו תמונה אחת שמורכבת מארבעה פריימים שהמצלמה מייצרת אז תקבלו קובץ הדפסה בגודל של 16,000X10,000, שזה המון

אני אדבר על התוכנות הנפוצות בתחום, והמקצועיות או נחשבות מקצועיות בתחום


לייטרום ופוטושופ

לייטרום ופוטושופ שהן הכי נפוצות בארץ, הן לא תוכנות "מקצועיות" לצילומי פנורמה, וגם לא בהכרח התוכנות הכי טובות שיש לפנורמה. נתחיל עם לייטרום.

לייטרום היא תוכנה לא מהירה במיוחד ליצירת פנורמה ומוגבלת ביכולת שלה להתמודד עם תנועה. כאשר מדובר על תנועה עדינה של גלים היא מתמודדת לא רע, אבל אם הגלים לא רגועים לחלוטין היא עלולה להתקשות לייצר תמונה שלא רואים את נקודות החיבור. אם התמונה צולמה בעדשה רחבת זוית לרוחב (למרות שכמו שאתם יודעים, מדובר על טעות בשלב העבודה) והעדשה מייצרת עיוותים, היא תתקשה עוד יותר.

פוטושופ תוכנת פוטושופ מייצרת פנורמה טובה יותר מלייטרום מפני שהיא מתחשבת טוב יותר בתנועה, וכאשר מצלמים גלי ים שקצת נמצאים בתנועה היא מתמודדת עם זה בצורה יעילה. אם כי בגלים גדולים ממש יש לה קושי גדול, ואפשר לראות את התפירה או נקודות התפירה שהתוכנה עושה. בנוסף לזה, יש לה מידי פעם אי דיוקים. פוטושופ גם מסוגלת, בניגוד ללייטרום, לספק "פנורמה מרובעת" טובה, יותר שזה חשוב מאוד לצלמי סופר מאקרו או לצלמי מעבדה ומחקר, וכן לצלמים שזקוקים להדפסים גדולים. פוטושופ כמובן, וזה כולם יודעים, היא איטית מאוד ובצורה מורגשת יותר מכל תוכנה אחרת בשוק, ואם אין לכם מחשב חזק מספיק, כדאי להכין את הקפה בזמן שהיא תופרת את התמונה הסופית


Capture One

גם תוכנה זו היא לא תוכנה "מקצועית" במיוחד לבניית פנורמה, אבל עובדת טוב יותר מלייטרום ופוטושופ בכמה מובנים. דבר ראשון, התוכנה הזאת מהירה יותר משתי התוכנות הנ"ל (על אותו המחשב כמובן), ואם תכינו קפה בזמן שהיא תופרת את הפנורמה, היא תסיים הרבה לפני שהקפה יהיה מוכן. בנוסף לזה, התוכנה יודעת להתמודד לא רע בכלל עם תנועת גלים או מפלי מים, ואי אפשר בכלל לראות את נקודת התפירה של התמונות, וזה מרשים מאוד. בכל הקשור לתפירה של "פנורמה מרובעת", היא עושה את זה בצורה חלקה לחלוטין, וזה לא משנה כיצד אתם מכניסים לה את התמונות, והאם הן מסודרות או סתם בבלגן שלם, היא תבין לבד מה לעשות. כשצילמתי שלד במעבדת מחקר באוניברסיטת תל אביב היא יצרה "פנורמה מרובעת" בצורה מושלמת עד כדי כך שאי אפשר לראות את התפירה בעצמות, וזה נראה כמו תמונה אחת גדולה במיוחד ובעלת רזולציה עצומה.

למרות זאת, לא מדובר בתוכנה מקצועית ויעודית לחלוטין לפנורמה, ולזה יש תוכנות נוספות כאשר התוכנה הטובה ביותר היא תוכנת PTGui


PTGui

בדיוק כמו שיש תוכנות הערמת פוקוס מקצועיות שצלמים מקצועים עובדים איתם ולא עם תוכנות אחרות (כגון תוכנת Zerene Stacker המעולה שטובי צלמי המאקרו בעולם עובדים איתה מכמה וכמה סיבות, וגם אני עובד איתה) כך יש גם תוכנות יעודיות ליצירת פנורמה, וגם הן מסיבות טובות, מתאימות יותר למשימה הזאת. זה מפני שכל תוכנה שיעודית למטרה האחת, תמיד תיהיה קלה יותר ותמיד תיהיה טובה יותר, מפני שכל צוות התיכנות משקיע כל כולו בדבר אחד בלבד, וזה יצרת פנורמה, וזה גורם להם לייצר תוכנת-על. התוכנה הזאת היא בדיוק כזאת. היא מייצרת כל דבר, ולא משנה מה תעבירו לה, היא תעשה את זה, ובצורה המושלמת ביותר. זה לא משנה מה סדר התמונות ומה רמת החפיפה שלהן, אם טובה יותר או טובה פחות. לא משנה האם התמונות חופפת בצורה תקינה או בצורה עקומה, גם כאשר חלק מהתמונות אלכסוניות! זה לא משנה אם צילמת עם חצובה או החזקתם את המצלמה ביד, וזה גם לא משנה אם היה או לא היה משהו שזז בצילום, היא כבר תפתור את זה.

מכירים את חברת נאסא? אני בטוח ששמעתם עליה, ובכן נאסא עובדת עם התוכנה הזאת בלבד בכל המשימות שלה. כל הצילומים שאתם רואים ממאדים או כל מקום אחר שדורש פנורמה תמיד ניבנה בתוכנה הזאת. חשוב להבין שהרכבים של נאסא לא ממש יודעים לצלם פנורמה כמו שצריך, וחלק מהתמונות מגיעות לתוכנה עקומות, ולרוב בסדר לא תקין,  ועדיין התוכנה הזאת יודעת לבנות מכל הבלגן הזה תמונות גם של 360 מעלות בצורה מדהימה, ולכן בנאסא לא מוכנים לעבוד עם תוכנות אחרות. במקרי קיצון, כמו צילום על המאדים, היא לפעמים לא מצליחה אבל בטח שהיא מצליחה יותר מכל תוכנה אחרת. בנוסף לזה, התוכנה יודעת להעמיס תמונות HDR אחת על השניה, לבנות מהם תמונה בודדת ואז לקחת את כל התמונות הבודדות שנוצרו בהערמת טווח דינמי ולייצר מהן תמונת פנורמה. פנורמה רגילה, פנורמת 360 מעלות, "פנורמה מרובעת", פנורמה בתנאי תאורה שונים, את הכל אפשר להכניס לתוך התוכנה הזאת והיא תעשה. רק תגידו.


לסיכום

בדיוק כמו שמי מכם שרוצה להתחיל לצלם הערמת פוקוס ברמה גבוהה צריך לעבוד עם תוכנה יעודית לכך, גם מי מכם שרוצה להרים את הרף עבודה שלו בפנורמה צריך להתחיל לעבוד עם תוכנה מקצועית, כי היא תתמודד עם העבודה שלכם טוב יותר ותייצר את התמונות הכי טובות שיש. כמובן שישנן עוד תוכנות לפנורמה בשוק כגון:

Luminar Neo, DXO, Hugin. אבל אין ספק שתוכנת PTGui היא התוכנה הטובה ביותר שקיימת בשוק, גם במהירות, ביעילות העבודה, הדיוק שלה, וגם שיפור החדות שהיא מייצרת עוד לפני שלב הפלט! וכמובן HDR מה שמאפשר לטפל בכל דבר שצריך. הפלט שהיא מוציאה הוא כמובן גם TIFF וגם DNG, על מנת לאפשר להמשיך עבודה בתוכנות עיבוד תמונה מקצועיות כגון Capture One ועוד. אז רגע לפני שאתם שולחים לדפוס את הפנורמה האחרונה שעשיתם תתקינו אפילו לתקופת ניסיון את התוכנה הזאת ורק אז תשלחו לדפוס ותגלו עולם אחר






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.