Fujifilm X-T1 IR


 

Fujifilm X-T1 IR

כתבה זאת היא ביקורת על מצלמת האינפרה אדום של פוגי. זו מצלמה ייחודית שבמקור יוצרה לצילומים של המחלקות הפורנזיות על מנת לזהות דברים כמו טביעות אצבע וכיתמי דם בשטח. אני כצלם לקחתי אותה לכיוון אחר לגמרי , וזה לצילום יצירתי יותר. מה שהופך אותה למצלמת אינפרה אדום ,זה שהמצלמה מצלמת בטווח ספקטרום שבין 380-1000 ננומטר. זה אומר שהיא לא מצלמת רק אינפרה אדום אלא גם אור נראה. דבר זה נעשה על ידי הורדת  מסנן האינפרה אדום שמצפה את החיישן. זה מגדיל את טווח הספקטרום שחודר לחייישן ומאפשר למעבד לראות דברים שמצלמה אחרת לא מסוגלת ,ומה אפשר לעשות עם זה? אז על זה בדיוק אני אסביר.

מכיוון שהמצלמה רואה טווח ספקטרום גדול יותר היא אינה מצלמת כמו מצלמה רגילה והקבצים המתקבלים שונים מקבצים רגילים , לכן יש צורך להחזיק גם גוף רגיל לצורכי צילום. אם זאת אפשר לנצל את היכולת שלה לראות אחרת. כל הצילומים בכתבה צולמו איתה ולא עברו עיבוד תמונה בפוטושופ. רק שינויי עוצמות צבע בלייטרום. למעשה אי אפשר לקחת קובץ ממצלמה רגילה ולהגיע לתוצאות האלה מפני שהקובץ (RAW) שונה לחלוטין בכמות וסוג המידע שהוא מכיל.

התחלתי עם בדיקה ראשונית של צילום סטודיו שמטרתו הייתה לבדוק את יכולות המצלמה. בבדיקה צילמתי עם המצלמה הזאת פעם אחת כמו שהיא ובפעם השנייה עם פילטר אדום על גבי העדשה ובמקביל לזה צילום עם מצלמת ( Fujifilm X-T2 ), עם אותה העדשה ובאותם התנאים. בשני המקרים עבדתי עם חצובה, במהירות סגר קבועה ואיזו קבוע. חשוב לציין כי עם מצלמת אינפרה אדום יש צורך לעבוד במהירות סגר של סטופ עד שני סטופים נמוך יותר. המעבד מגדיר באיזו מהירות סגר לעבוד וזה לא משהו צריכים לחשוב עליו. הנחתי כאן את הצילומים בסימולציות פילים שונות אחד ליד השני שיהיה קל יותר לראות את ההבדלים.

בטסט בסטודיו צילמתי תיק בצבע כתום של חברת פרינו (קישור) על מנת לראות גוונים חמים. ליד ציור שאני עובד עליו ,שבציור יש גוונים שונים של ירוקים וגוונים שונים של כחולים.

בצד שמאל צילום עם מצלמה רגילה ובצד ימין את אותו הצילום עם מצלמת אינפרה אדום. כמו שתוכלו לראות ההבדלים יכולים להיות גדולים מאוד. התמונות כולם צולמו בקובץ (JPG) ולא עברו שינויים או עיבוד תמונה אלא יצאו כמו שהם מהגוף.

STD


STD+Red filter


Black & White


Black & White+Red filter


Black & White-Green


Black & White-Green+Red filter


Black & White-Red


Black & White-Red+Red filter


Black & White-Yellow


Black & White-Yellow+Red filter


Sepia


Sepia+Red filter


עיבוד תמונה

אני אתחיל להסביר במספר דוגמאות על תהליך עיבוד התמונה. התהליך מאוד פשוט ולא דורש עבודה רבה. השינויים הם למעשה בעיקר בטווח שינויי סקלות הצבע. ובטמפרטורת איזון לבן נמוכה. הביטו על צילומי המסך הבאים. שימו לב שרק סקלות הצבעים שונו וגם כאן לא כל הצבעים.

שימו לב לפרט חשוב, שליטה בגוונים מייצרת גוונים שונים מאוד בתוצאה הסופית. ההבדלים ממש גדולים. באופן משמעותי ,הרבה יותר מהשינויים שהיו נוצרים בקובץ רגיל ממצלמה רגילה ,וזה ללא ספק היחודיות של מצלמה זו בצילומי טבע.


בתמונה מספר אחת לא נעשה כל שינוי ,כך נראית התמונה לפני עיבודה, כפי שרואים, נקודת הפתיחה היא שונה מכל קובץ אחר.


בתמונה מספר שתיים נעשו שינויים רק בטווחי הטמפרטורה ועוצמות הצבע. בשאר התמונות השינויים היחידים שנעשו הם בטווחי הצבע בלבד!





גם בשחור לבן המצלמה רואה טווח עוצמות צבע שונות לגמרי וזה מאפשר לה לתפוס טווחים דינמיים שונים לחלוטין ויחודיים. למי שמכיר את העבודות שלי ודאי שם לב שאני מצלם בעיקר בשחור לבן. ואני חייב להודות שהתאהבתי בצילום שחור לבן במצלמה זו. היא מאפשרת לי להגיע לקונטרסטים כל כך מיוחדים שזה ממש תענוג. לא הייתה לי שום דרך להגיע לכאלה תוצאות במצלמה אחרת. היכולת להעלים את הטווחים הירוקים או יותר נכון לצרוב אותם מאפשרת לי יצירתיות גדולה יותר ממה שאני רגיל אליו. במקרה של צילום הפרחים, המצלמה אפשרה לי להלבין בקיצוניות את הפרחים. אבל מעניין יותר הוא הצילום בנחל אלכסנדר. שימו לב שכל הירוק הולבן לחלוטין וקיבלתי צילום אינפרה אדום ייחודי, בנוסף לכך השמיים הושחרו ועוד יותר הים ללא שום צורך בשום סוג של פילטר או עיבוד תמונה.


עבודה עם פילטר אינפרה אדום

בסדרת צילומים זו עבדתי עם פילטר אינפרה אדום באורך גל של 720 ננומטר. זהו פילטר כהה מאוד ,שמפחית את זמן החשיפה בצורה משמעותית ויש צורך לקחת זאת בחשבון. בצילום באינפרה אדום אני לא ממליץ להרים איזו לטיפול בחוסר חשיפה אלא לעבוד עם חצובה וחשיפות ממושכות יותר. מלכתחילה יש קושי עם חדות בצילום עם פילטר אינפרה אדום וצריך לקחת בחשבון שעומק השדה יהיה רדוד יותר ממה שאתם רגילים לקבל בעומק שדה של צמצם 8 פה תקבלו עומק שדה רדוד יותר. בנוסף לזה מנגנון האוטופוקוס של המצלמה לא יודע היכן נמצא הפוקוס האמיתי מפני שהפילטר מבלבל אותו וזה דבר שכמובן היה צפוי שיקרה. הדרך להתמודד עם זה. היא פוקוס ידני עם מנגנון הפוקוס הידני של המצלמה. אני בחרתי לעבוד עם הצללה אדומה בעבודה עם הפילטר מפני שזה היה בולט ונח לי יותר משאר האפשרויות שיש למצלמה (ויש לא מעט). העבודה עם חצובה היא חשובה במיוחד לעבודה עם הפילטר הזה. התוצאות היו מרשימות במיוחד ואין ספק שרק בגלל זה כדאי לרכוש את המצלמה הזאת . בתמונות האלא אפשר לראות שהיא מחזירה את מלוא ההשקעה הכספית.

כל התמונות צולמו בפארק רמת גן עם שדה ועצים ירוקים ביום של שמש



נתונים טכניים של מצלמת האינפרה אדום ביחס לדגם הרגיל

למצלמה יש אותם הנתונים הטכניים שיש למצלמת  ה (X-T1) כלומר 16 מגה פיקסל שמאפשר להדפיס גם בגדלים של 2 מטר. אותה מערכת אוטופוקוס יעילה עם 77 נקודות אוטופוקוס. מהירות תריס שמגיעה ממהירות של 60 דקות ועד למהירות של 1/4000 ועם תריס מכני ותריס אלקטרוני ,למהירות של 1/32,000. איזו שקט גם ב  6,400. מגיעה ל 8 פריימים לשניה. היא מגיעה עם כל סימולציות הפילים של פוג'י וכמובן מצלמת גם בטמפרטורה של מינוס עשר ועמידה בפני גשם קל ואבק ועוד...


כמה מילים אחרונות

המצלמה נהדרת ועובדת ללא רבב. היא מעולה לכל מי שרוצה להיות יצרתי אם זה בצילומי צבע ואם זה בצילומי שחור לבן ובטח למי שרוצה להכנס לתחום האינפרה אדום. אין הרבה תערוכות בתחום ולכן אפשר להוציא דברים מקוריים מאוד. יתרון גדול ונוסף  במצלמה זו שאין צורך לקחת את הסיכון בהמרה של מצלמה רגילה למצלמת אינפרה אדום. שתמיד יש סיכון כלשהו בזה וגם עלות כספית למי שלא רוצה לעשות את זה לבד וגם בצדק (פגיעה בחיישן היא בילתי הפיכה). בגלל שהקבצים יוצאים כבר כמו שהם אין צורך לשבת שעות על עיבוד תמונה וזאת עבודה של כמה שניות בודדות מאוד. מה שמשאיר את כל הכיף בצילום ולא בבית ממול המחשב. קניה של פילטר אינפרה אדום היא לא יקרה ומדובר על כמה שקלים ולא יותר. אני מאוד נהנה לצלם עם המצלמה הזאת וכמובן בשחור לבן.



 






הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.