24 Aug
24Aug

Sigma 15mm f/2.8 EX DG Diagonal Fisheye  Autofocus

עדשת פריים עין דג 15 מ"מ שאחד היתרונות הגדולים שלה זה היכולת לצלם בזוית רחבה של 180 מעלות, אך ללא עיוות מוקצן, ברגע שמצלמים עם קן האופק במרכז העדשה. זה בניגוד לעדשות עין דג של 8 מ"מ, שמייצרות עיוות של שדה הראיה בקלות רבה יותר. רוב הקונים של עדשות עין דג קונים אותן מפני שאפשר לצלם איתן תמונות מעווותות בקלות רבה, וזה ללא ספק זוית צילום מעניינת ומגניבה. עם זאת, למי שרוצה עדשה שמייצרת שדה ראיה רחב בתקריבים או בצילומי נוף, אני ממליץ לקנות עדשת עין דג בסביבות ה- 15 מ"מ ולא פחות

עכשיו נעבור לכמה נתונים טכניים: אורך מוקד: 15 מ"מ. צמצם של 2.8. לגוף פול-פריים. זווית ראיה: 180 מעלות. מיקוד מינמלי: 14.9 ס”מ. משקל: 332 גרם. אורך: 70 מ"מ. קוטר פילטר: ללא פילטר קידמי. יש אפשרות לשים פילטר ג'ל אחורי


מבנה
העדשה עשויה ממתכת, עם טבעת פוקוס העשויה גומי. הטבעת קלה מאוד לדיוק, ונעה בקלות רבה. לגוף האלומיניום מבנה פנימי פשוט, העושה את העדשה הזאת לאמידה באופן יחסי. כאן חשוב לזכור כי מדובר בעדשת עין דג, בה אין אפשרות להניח פילטר להגנה על האלמנט הקדמי, מה שדורש זהירות רבה יותר. מגן השמש מובנה בעדשה ואינו ניתן לניתוק. גם הוא עשוי אלומניום, וטוב שכך. לא הייתם רוצים מגן שמש מפלסטיק בעדשת עין דג. מכסה העדשה מכסה היטב את קידמת העדשה ולא ניתן לניתוק בקלות רבה, וטוב שכך, על מנת שלא לפגוע בקלות באלמנט הקידמי


פוקוס
לעדשה מנוע פוקוס מובנה. אך בגופי ניקון המנוע זקוק למנוע שבגוף המצלמה על מנת להפעיל אותו, מה שגורם למנוע להיות,רועש וקצת איטי. גם בגופי קנון המנוע מרעיש והפוקוס איטי. יחד עם זאת, הפוקוס מדוייק ומאפשר לגוף להגיע לפוקוס מלא, גם ממרחק קרוב. בזכות מנגנון הפוקוס הפנימי, האלמנטים הפנימיים זזים, ונמנעת שאיבה של אבק רב. יתרון נוסף לכך הוא שבכל מצב שמניחים את העדשה על מגן השמש, ובכל זוית על משטח ישר, האלמנט הקידמי לא ישרט

Nikon D600. f/16. 30sec. ISO-80


Flare
הפלייר נשלט בצורה די טובה ביחס לעדשות עין דג, ומגן השמש בדיוק במידות הנכונות. מצד אחד לא להפריע לזוית הצילום הגדולה, ומצד שני, למנוע חדירת אור בזויות גם קשות לפעמים. נראה כי הציפוי על חלק מהאלמנטים בתוך העדשה כנגד פלייר עוזר גם כן למצב

Vignetting
הכהות בפינות לא ממש נשלטת על ידי העדשה, ונראה כי ביחס לעדשות עין דג, היא סובלת מזה, גם בתנאי תאורה קשים של עוצמות אור נמוכות. באור יום לא קיבלתי כהות בפינות, גם בזויות לא הגיונייות ביחס לשמש או לצל

Nikon D610. f/3.2. 1/40. ISO-1000


CA's
העדשה סובלת מהצללות בגוון כחול בצמצם פתוח וגם בצמצם סגור, אפילו אם סגרתם אותו לצמצם 8, שזה המצב האידיאלי של רוב העדשות בתנאי אור קיצוניים (לא רק לבן נקי ממול שחור נקי, אלא גם בקצות הביניין על רקע השמיים הכחולים, לדוגמה). אין ספק שזאת חולשה של העדשה הזאת, וכי השליטה בהצללות לא מוצלחת במיוחד, אם כי לא חמורה בצורה מוקצנת, וכבר צילמתי עם עדשות עין דג שסובלות מזה בצורה חסרת פורפורציות

צמצם ובעיות בתנאי חושך
בזכות הצמצם הפתוח שלה, בצילום בתנאי חושך אין קושי גדול מידי, ביחס לעדשה רחבת זוית, ובטח שעם צמצם כל כך פתוח. כשמצלמים בפאב אפל, או בסימטאות יפו בלילה, העלאה של איזו, אפילו לאלף, יכולה לפתור כמעט כל בעית חושך עם צמצם פתוח. לצילום אורבני ולצילומי נוף של שקיעה בסוף היום, העדשה ללא ספק מומלצת. ברמה האישית, אני לא הייתי קונה עדשת עין דג עם צמצם סגור יותר, כמו 3.5 אפילו שהמחיר מפתה. אני ממליץ לחסוך כסף עוד חודשיים שלושה, ולא לקנות עדשה עם צמצם סגור יותר מצמצם 2.8

Nikon D600. f/2.8. 1/20. ISO-200


בוקה/רכות הרקע
בצמצם פתוח יש לעדשה הזאת בוקה לא רע בכלל. ככל שנתקרב לאובייקט, כך הבוקה יהיה יותר מוצלח. העדשה שומרת על טישטוש יפה גם בצילום אורבני, כמובן בצמצם פתוח לרווחה של 2.8. כמובן, כמו בכל עדשה רחבת זוית, הבוקה יראה בצילומי תקריב ועם צמצם פתוח. בצילומי נוף או ממרחק של מטר ויותר, הבוקה כמעט ויעלם. בצילומי נוף באופן כללי, אני מלכתחילה לא מצלם עם צמצם סגור יותר מ 5.6, כי אין צורך ברוב המקרים. הפעמים היחידות שאני סוגר צמצם ל 8 ויותר זה בתנאי אור חזקים, כמו במדבר, או כשאני רוצה ליצור מריחה של העננים או מפלי מים בזרימות חזקות בשעות הבוקר המוקדמות מאוד, או בשעות הערב המאוחרות

Nikon D600. f/16. 1/40. ISO-63


ציון 4/5
עדשת עין דג, קלה, עמידה בזכות גוף האלומיניום שלה, בעלת מחיר סביר לעדשת עין דג עם מפתח צמצם כזה. כמובן, כמו כל עדשת עין דג, בקצוות יש לה עיוות לא קטן ומריחה מורגשים, אך צריך לזכור שזאת עדשת עין דג בסופו של דבר. הבעיה המורגשת שלה הוא מנוע הפוקוס המרעיש, שזה לא ממש בעיה מבחינתי. זאת לא עדשת לצילום בעלי חיים או חרקים, אשר רעש המנוע יבריח אותם. המנוע האיטי, שלוקח לו שניות בודדות במעבר בין קרוב לרחוק, מורגש בהחלט. אני מוריד כוכב אחד בגלל הצללות לא קלות בכלל, ומנוע פוקוס איטי

Nikon D600. f/16. 30". ISO-100

 

 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.