28 Aug
28Aug

  

איזה עכבר מתאים לעיבוד תמונה

כתבה על עכבר למחשב? אולי זה נשמע מוזר בשניה הראשונה לעשות כתבה על עכבר לעיבוד תמונה. אבל לא ממש. שאני מגיע ללמד תלמידים עיבוד תמונה אני רואה שהרבה פעמים הם עובדים עם עכבר מחשב שלא מתאים לעיבוד תמונה. ונשאלת השאלה מה זה עכבר שמתאים לעיבוד תמונה ומה בכלל ההבדלים בין העברים השונים?  אני יענה על כל זה בכתבה הזאת.

יש חשיבות  רבה לעכבר שאתם עובדים איתו משני סיבות הראשונה בריאותית. והסיבה השניה היא רגישות העכבר וקצב העבודה שלו.


הסיבה הבריאותית

מפרק שורש כף היד שלנו לא אמור לשבת בזוית שהוא יושב על גבי עכבר המחשב ועבודה ממושכת בעיבוד תמונה (למעשה שימוש ממושך בעכבר המחשב בכללותו) לא בריא למפרק שורש כף היד. אומנם לא תמיד מרגישים את הנזק בתחילת הדרך אבל לאורך השנים יתחילו נזקים שלא תמיד אפשר לתקן אותם ולחזור לאחור.

לכל אחד יש מבנה וגודל כף יד אחר ולכן לכל אחד יש את הזוית הנכונה לו לעבודה על עכבר.

משטח לעכבר- אני ממליץ לנסות לעבוד על משטח לעכבר עם כרית ג'ל שנותנת תמיכה לכף היד כך שהזוית של שורש כף היד תיהיה גובהה יותר והיא לא תיהיה "שבורה" כלפי מטה. זה אומנם לא נכון לכל אחד אבל חשוב לנסות ולראות אם זה נח לכם יותר.

גודל העכבר- לכל אחד יש גודל אחר של כף ולכן כל אחד צריך עכבר בגודל שונה. אבל דבר אחד נכון והוא שהעכבר צריך להיות בגודל כף היד שלכם! העכבר צריך "למלא" את החלק הפנימי של כף היד שלכם. אחרת השרירים שלכם מתעמצים שלא לצורך והמפרקים והרקמות העדינות נמצעים תחת עומס גדול מידי. עכבר קטן למחשב (שאני רואה אנשים עובדים איתם לרוב) הוא מאוד לא בריא. אלא אם כן יש לכם כף יד קטנה באמת. ליד שלי בן התשע קניתי באמת עכבר קטן שמתאים לכף היד הקטנה שלו. עכבר מדגם: Logitech- M705 Marathon לא בגלל שמו הדרמתי אלא בגלל התאמה לגודל כף היד שלו. כשאתם קונים עכבר שימו לב גם לאורך העכבר וגם לרוחב שלו. מידע על אורך רוחב ועומק (גובה) אפשר למצוא את אתר היצרן כמו אצל Logitech, Cougar, Corsair או כל חברה רצינית אחרת

זוית העכבר- כף היד שלנו לא אמורה לשבת בצורה ישרה מעל העכבר. שורש כף היד נמצא בלחץ בצורה הזאת (אורטופד יסביר טוב יותר ממני את כל הקשור "למנופים" והמכניקה של כף היד.) חשוב לקנות עכבר בזוית תלולה לכיוון חוץ כף היד על מנת שלא לגרום לנזק לאורך השנים. לדוגמה כמו העכבר Logitech- G602 שימו לב לזוית שיש לעכבר. העכבר "נופל" לצד החיצוני שלו. שזה אומר שכף היד תיהיה בזוית טיפה "הצידה" ופחות "שטוחה". בנוסף לזה יש "משטח מנוחה" לבוהן והוא רחב. זה דבר חשוב מאוד שצריך לשים לב אליו. כמובן שכל כף יד זקוקה לזוית אחרת.

Logitech G502

Cougar 700M EVO

הסיבה הטכנית- היכולות של העכבר עצמו

עכבר אלחוטי הוא נוח יותר לשימוש בגלל שאין את הכבל שתמיד יושב לא איפה שצריך. אבל רוב העכברים האלחוטיים הם עובדים בקצב של 2000 DPI ופחות. גם עכבר חוטי רגיל עובד על אותם הנתונים ולפעמים פחות. אז מה העכבר הנכון?ובכן לפי דעתי ומניסיון אישי עכבר גיימרים. כן, כן. עכבר גיימרים מגיע לרגישות של עד 16,000 DPI שמאפשר עבודה ברזולוציות הרבה יותר גבוהות ורגישות גדולה יותר על כל מילמטר שאתם עושים עם העכבר. בנוסף לזה הוא מאוד זריז ומגיב במהירות לכל פעולה וכך אתם לא מגיעים למצב המעצבן שהעכבר נתקנה שוב ושוב.

בנוגע לכבלים. אז עכבר חוטי לגיימרים עשוי מכבל מאוד גמיש (ועבה) כך שהוא "זורם" עם תנועת כף היד שלכם ולא נלחם בכל תנועת כף יד. בעכבר גיימרים ( כמו מה שאני עובד איתו Logitech G502 Hero) יש שליטה מלאה על כמות ה DPI והוא מגיע עד ל  16’000 DPI בנוסף לזה אפשר לשלוט במהירות התגובה שלו בדיוק של 100 DPI . הוא אומנם מאוד מהיר במהירות המקסימלית שלו. למעשה מהיר מידי. אבל אני הרמתי לו את המהירות קצת מעל עכבר רגיל והמברשת בתוכנת CaptureOne נעה בקלילות על המסך וללא עיקובים מיותרים. החוט שלו כל כך גמיש שאני בכלל לא מרגיש אותו. וכמו כל עכבר גיימרים הכפתורים מאוד נגישים ונוחים לעבודה וכמובן שאפשר לשלוט באיזה כפתור עושה איזה פעולה. כמובן שלעיצוב "המגניב" שיש לעכברים האלא בכלל לא רלונטי לעיבוד תמונה אלא רק היעילות.

Logitech MX master

Logitech G602

Corsair Nightsword RGB

לסיכום

לפני שאתם מתיישבים על המחשב לטפל בתמונות שלכם. תסתכלו על מה שיושב לכם בתוך הכף יד שלכם. האם באמת נראה לכם נכון לזלזל עד כדי כך בעבודה שלכם על המחשב? האם אתם יודעים שהקצב העבודה האיטי של העכבר על המסך מגיע מהעכבר שיושב ליד המסך ולא תמיד מהמחשב עצמו?

תזכרו שמחשב עיבוד תמונה מהיר הוא לא רק החלקים הטובים שיש לו אלא גם העכבר שאיתו אתם עובדים כל יום! עכבר איטי מייצר עבודה לא מדוייקת ומסורבלת שלא לצורך. (כמובן שהמחשב שלכם חייב לעמוד בחומרה הנכונה הדרושה לו לעיבוד תמונה. אני כמובן עובד על מחשב לעיבוד תמונה חזק מספיק.)

כמה תמונות לסיום הכתבה:




הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.