19 Sep
19Sep

איטיליגנציה מלכותית בצילום, היא להשאר

זה כבר ברור לכל שאינטליגנציה מלאכותית (AI) היא כאן להשאר לתמיד ובצדק ובנוסף לזה היא תקדם את הצילום ותשפר אותו עוד ועוד. הצילום יהיה קל יותר ומדוייק יותר. עיבוד התמונה במצלמה יהיה יותר יעיל. נוכל לצלם באיזו גבוהה יותר ולקבל תמונות מאוד שקטות, לקבל תמונות עם טווח דינמי כל כך גדול ועם כל כך הרבה מידע שכבר לא נדע מה לעשות איתו (אם בכלל ניהיה צריכים לעשות איתו משהו) בשלב מסויים אני מאמין שגם המצלמה תדע לבד על מה להתמקד וכיצד לשפר ולתקן את נתוני הצילום על מנת לעזור לנו. אין סיבה שלא נגיע לנקודה שהמצלמה תתחיל "להכיר אותנו" בדיוק כמו הדפדפן של גוגל שכבר יודע מה אנחנו אוהבים לחפש וכך המצלמה תדע מה אנחנו אוהבים לצלם כאשר אנחנו מטיילים ברחוב או בצילומי נוף והיא תוכל לשפר לנו את נתוני הצילום או תתאים את עצמה בטווחים הדימים להעצים את הצילום שאנחנו כה אוהבים. בשלב שהמצלמה תוכל להתחבר לתוכנה לעיבוד התמונה שאנחנו עובדים עליה היא כבר תוכל לייצר מראש דברים כגון קונטרסטים או הדגשי צבע כמו שאנחנו נוהגים לעשות בעיבוד תמונה וזה ללא ספק יעשה את החיים של כולנו קלים יותר בתחום הצילום. אני גם יכול כבר לחשוב שאולי המצלמה תוכל לייצר לנו קיבצי TIFF מוכנים לדפוס ישר מהמצלמה  בדיוק כמו שאנחנו אוהבים (בחלק מהמצלמות אפשר לצלם קיבצי TIFF כבר עכשיו אך הם יוצאים ללא עיבוד תמונה מראש) למעשה זה נראה ש AI הולכת לשפר את החיים שלנו עדכדי כך שכבר קשה לראות איפה זה לא טוב ונשאלת השאלה האם יש משהו שלילי בתוך הדבר הזה? הרי כולנו יודעים יש פלוסים ומינוסים בכל דבר אבל במקרה הזה נראה שהמינוסים כמעט ולא קיימים האם אכן זה כך? יש רק פלוסים ללא מינוסים באינטליגנציה מלאכותית שתעזור לנו לייצר תמונות טובות יותר ממה שיש לנו עכשיו?

האם תוכלו לדעת אם בכלל ובאיזה בתוכנת AI השתמשתי לצורך ניקוי רעשים באיזו של 12800


אי אפשר להתחמק מזה שאין דבר מושלם

עד לכאן זה נראה שהכל יכול להיות מושלם אבל צריך להבין שלא משנה כמה AI מתקדמת יש לנו את חוקי הפיסיקה היא לא יכולה לשנות וכבר היום יש בעיה עם טמפרטורות גוף גבוהות מידי במהלך הצילום. בזמנו בגופי הצילום הישנים והגדולים היה חלל גדול יותר בתוך הגוף והיה קל יותר לקרר אותו. כיום כשגופי הצילום דחוסים (מצלמות חסרות מראה) קשה יותר לקרר את הגוף ומנגנוני הקירור לא מצלחים להתמודד עם חום גבוהה בכל מצב ואני ניתקל ביותר ויותר תלונות של תלמידים שמופיעים אצלם הרבה פיקסלים שרופים אחרי שימוש של חצי שנה בלבד מה עוד שהטכנולוגיה הזאת שדורשת כח חישובי רב מאלצת את היצרנים לחבר שני מעבדים על לוח אם אחד כמו שיש לגדומה במצלמת Nikon Z7II מה שבסופו של דבר מייצר עוד יותר חום. אבל כבר אין בררה כח החישוב הדרוש הוא גדול מידי וצריך למצוא דרך לקרר את המפלצת הזאת (שמייצרת תמונות מדהימות) ועוד בגוף כל כך קטן מה שגורם לעוד ועוד יצרנים להתחיל לייצר גופים חסרי מראה שהולכים וגדלים עם הזמן וכך היתרון של חסרי המראה מתחיל ללכת לאיבוד. הבעיה של הכח החישובי הרב שנדרשת מתכנולוגית AI היא בעיה אמיתית שכל תחום המחשוב מתמודד איתה ונכון לרגע זה יש קושי בלמצוא פתרונות מפני שהפיסיקה עומדת בשלה ולכן לאחרונה אני ממליץ לתלמידים להזהר בזמני החשיפה שהם עושים בצילום.

Fujifilm GFX 50R + Laowa 17mm f/4 Zero D GFX


בעיה נוספת היא שהידע בצילום ילך ויעלם. עכשיו זה דבר שאפשר להתווכח עליו, האם באמת זה כל כך נוראי שיהיה פחות ידע לצלמים? הרי אם באמת הכל המצלמה עושה אז למה כל כך חשוב עיניין הידע הטכני למה אי אפשר לשחרר את החשיבות של ידע (או אולי רק אני מתקשה לשחרר את זה?) אני חושב שהתשובה הראשונה היא שידע זה כח בכל תחום שהוא אבל מעבר לזה הבנה של איך המצלמה חושבת ועובדת מאפשר לנו להבין היכן ומתי נכון יהיה "לשבור" את החוקים הבסיסיים של המעבד של המצלמה ולעשות יותר ולהיות יותר יצרתיים או להתפתח לכיוונים חדשים שהמתכנתים לא חשבו עלייהם. אם אני אמשיך להבין כיצד איזו משפיעה ביחס לצמצם ומהירות הסגר שאני עובד איתם וכיצד אני יכול לאזן או להוציא מאיזון את אחד מהם ומה תיהיה התוצאה אז אני אוכל לעשות הרבה יותר ולכן ידע הוא חשוב גם אם המצלמה כבר עושה לי את כל העבודה. דבר זה נכון גם בכל הקשור לפוקוס. עם השנים שעדשות האוטופוקוס טובות יותר והמצלמות יודעות טוב יותר לפקס אני ניתקל ביותר תלמידים שמסתבכים עם מנגונני האוטופוקס מפני שיש חוסר הבנה בכיצד אוטופוקוס עובד וחלק מהצלמים הגיעו למצב של תלות מוחלטת במנגנון האוטופוקוס של המצלמה שבשנים האחרונות עובדת עם הרבה טכנולוגיית AI ואצל הדגמים החדשים של ניקון זה מאוד בולט ועל אף כל זה ברגע שלא מבינים כיצד המנגנון עובד עלולים להופיע טעויות שאי אפשר להתחמק מהם וחשוב יותר מזה עדיין אנחנו צריכים להחליט על איזה מכל האנשים שהולכים ברחוב אנחנו רוצים להתפקס ויקח זמן עד שהמצלמה תדע על מה אני רוצה להתפקס.

Fujifilm X-T4 + Fujinon XF 50mm f/1.0 R WR


קפיצה לעתיד הרחוק

בצילום הארכיאולוגי שלמעלה נעשה שימוש בתאורה ספציפית שהייתה במקום בשילוב עדשה נכונה וצמצם הכי נכון לצורכי צילום ונשאלת השאלה האם מישהו אחר היה יכול לעשות את זה? והכוונה לרובוט צלם ולא צלם אחר. אם ניקפוץ כמה עשרות שנים קדימה לשלב שרובוטים כבר יחליפו הרבה מקצועות ובטח גם צלמים אז עד כמה זה ילך רחוק? האם רובוט יוכל לצלם חתונות למשל? אולי כן. אם התוכנה תראה לאיזה צילומי חתונה אנחנו עושים ברשת הפייסבוק העתידית הרובוט יוכל לדעת איזה סגנון צילום אנחנו אוהבים ולהתאים את עצמו ואם כך האם תחומי צילום נוספים יעלמו? אולי יש עוד כמה תחומים שיעלמו כמו צילומי פק-שוט (צילום של מוצרים על רקע לבן או רקע שחור) שלא צריך יצירתיות כאן אלא רק ידע בכיצד להפעיל פלשים בצורה מדוייקת ועיבוד תמונה פשוט יחסית שזה בהחלט הגיוני שרובוט יוכל ללמוד את זה. הבעיה תתחיל כאשר אנחנו נרצה לצלם אומנות או להוציא מהצילומי חתן/כלה זוויות שמחמיאות להם וכאן יהיה צריך עדיין את היד האנושית והעין האנושית לצורכי צילום (וכן ברור שאפשר להגיד שגם את זה המחשב יוכל ללמוד אבל אפשר להגיד את זה על הכל) אני גם מאמין שיהיו תחומי ידע ומקצועות שהאנושות תרצה להשאיר לעצמה כי משעמם שלא לעשות כלום

אני החלטתי איפה לחתוך את הבלון בתמונה. האם רובוט ידע היכן  אני רוצה לחתוך? לא בטוח בזה

 Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm f/2.8 R WR


לסיכום

כן אין ספק שטכנולוגית AI היא כאן להשאר, אומנם יש עוד דברים לא פתורים בנושא כמו היכולות של המעבדים להתמודד עם כמות החישובים הגדולה שזה יאלץ את היצרנים לייצר גופים גדולים יותר או למצוא פתרונות קירור אחרים אבל אי אפשר יהיה להשאיר את המצב כמו שהוא מפני שלא משנה כמה אינטלגנציה תיהיה במצלמה את חוקי הפיסיקה היא לא מסוגלת לשנות. אני מקווה בשביל הצלמים עצמם שהם ימשיכו לרצות לשמור על הערך של ידע בצילום ולא יעבדו בצורה עיוורת לחלוטין ולסמוך רק על יכולות החישוב של המצלמה. קשה לדעת עד כמה זה יצמח ויגדל ואנחנו נראה את השינוי האמיתי ברגע שמתכנתים יצליחו לצמצם את הקושי של התוכנה לחשב והמאמץ של המעבד יקטן וכך גם טמפרטורת הגוף. אני מאמין שגם אם יהיה אפשר טכנולוגיה לא תחליף לחלוטין את היכולת האנושית ביין היתר בגלל שבני אדם אוהבים ליצור ועוד יותר מזה אוהבים להיות עסוקים ואם כל זה כיף לראות כמה הטכנולוגיה התקדמה ויכולה עוד להתקדם. היכולת של התוכנות למצוא פוקוס במקום הנכון היא מרשימה ביותר ובאמת עושה את החיים קלים יותר אבל עדיין אני ממליץ לזכור כיצד לפקס ידנית זה ידע יעיל שיכול לעזור בכל פעם שיש תקלה במצלמה שזה עדיין קורה לא מעט פעמים מפני שאלקטרוניקה מתקלקלת מטבעה ואיתחול המצלמה בעייתי יותר מאיתחול המחשב בבית. מה אתם חושבים? עד כמה AI עוד יתפתח ועד כמה יחליף את הצורך שלנו בידע בצילום? 

 Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm f/2.8 R WR 


 Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 110mm f/2 R L M WR


 Nikon D300 + Nikkor IA 20mm f/2.8



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.