03 Jun
03Jun

היופי בצילום נוף צפוף

המונח נוף צפוף נשמע קצת מוזר, ויתכן שהמונח באנגלית נשמע טוב יותר, ואולי אף ברור יותר A crowded landscape. מדובר בצילום נוף לכל דבר עם אותן העדשות וטכניקות הצילום, רק שבמקום לצלם נוף רחב ידיים מצלמים מקטעי נוף קטנים מתוך כל שטח הנוף, מה שמייצר צילומי "נוף צפופים", או מקטעים מתוך סך כל הנוף שהיה ממוליינו. הבחירה לצלם מקטע מתוך תמונת הנוף הכוללת יכולה לייצר תמונות שרק מדגישות את מה שהצלם שם לב אליו, במקום לתת לצופה לשוטט בתוך התמונה, מבלי לדעת מה הצלם הכי אהב במקום בו הוא היה.

Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 23mm f/4


עם איזה עדשות עובדים

בצילום מקטעי נוף לרוב עובדים עם עדשות רחבות זווית בדיוק כמו שעושים בצילום נוף רגיל. למעשה ההבדל הוא צורת הראיה השונה. במקום לצלם מרחוק את העץ בלב הנוף, אני אתקרב לעץ ואשאיר קטע קטן יותר מהנוף כולו, כך שיהיה אפשר לראות את החלק העיקרי שנתתי עליו את תשומת הלב שלי ולהדגיש אותו לצופה. יש מקרים שאני אעדיף לעבוד עם עדשות בעלות אורך מוקד סטנדרטי כגון עדשת 50 מ"מ, על מנת למנוע עיוותים מוזרים בתמונה. אם אני אקח שוב לדוגמה את צילום העץ, אז עדשה רחבת זווית עלולה לגרום לעץ להראות מוזר, ועדשת 50 מ"מ תשאיר אותו עם ענפים שישארו פורפורציונלים בצורתם. עדשה נוספת שיכולה לשמש לצילום מקטעי נוף היא עדשה טלסקופית כגון 300 מ"מ או 135 מ"מ, מפני שהן מאפשרות לתפוס מקטע קטן רחוק בתוך הנוף כולו ולתת עליו דגש. ניתן לראות זאת בחלק מהצילומים בכתבה הזאת. כמו שאתם רואים, אין עדשה ספציפית שמתאימה לסגנון צילום זה, ואפשר להמשיך לעבוד עם אותן העדשות שאתם כבר עובדים איתן כרגע, רק צריך להתחיל לראות דברים בראיה חדשה.

Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 63mm f/2.8


איך לדעת מה לצלם

איך אפשר לדעת את מה לצלם ומה לא? האם כל נוף אפשר לחתוך למקטעים קטנים? או שאולי יש נופים שלא צריך לגעת בהם ועדיף לצלם את כולם? קצת קשה לתת תשובה על זה, אבל אני אתן לכם כמה קווים כללים שיתנו לכם כיוון נכון לעבודה. דבר ראשון יש נקודות נוף בהן הכי נכון יהיה באמת לצלם את כל השטח ולא רק מקטע קטן, כגון נוף המדבר מראש מעלה עקרבים, ים בשקיעה, הגשר בחוף דור שנכנס אל תוך הים, וגם הרים מושלגים. הרבה פעמים יהיה יותר נכון לצלם בגדול ואת כל השטח. אבל, אם אני אגיע לנקודת נוף שיש יותר מידי אלמנטים בתוך הנוף, כגון הרבה עצים שלא מסתדרים ביחד, או סלעים רבים שלא כולם נימצאים במקום הנכון, אני אעדיף לתפוס רק חלק קטן מהנוף כולו. סיבה נוספת היא עמודי חשמל או סימוני שבילים שאני מעדיף שלא להכניס אותם פנימה לתוך התמונה. קרה לי יותר מפעם אחת שהתכונתי לצלם נקודה עם נוף יפה, ופתאום התישבה לי משפחה עם עגלת תינוק בדיוק בתוך התמונה. במקרה כזה יתכן ואני אצלם רק מקטע קטן מהנוף שיהיה נכון. סיבה נוספת היא שהטבע בארץ מגיע בממדים קטנים, על אף שהוא מכיל הכל מהכל. יש בארץ הרים מושלגים, סלעים אדומים ויפים כמו בירדן, שקיעות בחופי ים עם אלמוגים, ולמעשה הכל מהכל. רק שהכל במידות קטנות, וזאת סיבה נהדרת להתחיל לצלם מקטעי נוף, שמצליחים להראות את היופי של הטבע בארץ מבלי לתת תחושה שהכל בקטן.

Nikon D610 + Nikkor 14-24mm f/2.8 @14mm


Nikon D800E + Zeiss Milvus 18mm f/2.8


לסיכום

כמו שאתם מבינים הבחירה הכמעט ברורה מאליה שהיא לצלם את הכל עם עדשה רחבת זווית, לא רק שהיא לא תמיד נכונה, אלא היא עלולה לגרוע מהתמונה ולהוריד מיופיה. דוגמה בולטת מאוד לעין שאתם כולכם ראיתם זה בצילומי נוף בים המלח, שבתי המלון מופעים בתמונה מבלי שהם תורמים דבר ואפילו פוגעים ביופיה של התמונה. במקרה כזה אכן עדיף לצלם רק חלק ממה שעומד מולינו, שרק הנוף יהיה נוכח בצילום. אני חושב שבחלק גדול מהמקרים אני עובד עם עדשות רחבות זוית בצילום מקטעי נוף מפני שזה מאפשר לתפוס הרבה יותר, ואני רק מתקרב יותר לאובייקט העיקרי שלי במקום לעמוד מרחוק. הדרך הנכונה לצלם מקטעי נוף היא לא לחשוב איך לצלם עם העדשה שמחוברת כרגע לגוף, אלא להבין מה רצוי שיהיה בתוך התמונה ואז לבדוק עם איזה עדשה יהיה נכון לצלם את זה. גמישות ראייתית היא הדרך לצלם, גם בצילום מקטעי נוף וגם בכלל.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 16mm f/1.4 


Fujifilm X-T2 + Fujinon 16mm f/1.4 


Fujifilm GFX 50R + Fujinon GF 23mm f/4



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.