02 Jan
02Jan

למה ללמוד אומנות

כשתלמידים פונים אלי ושואלים מה הלאה אני עונה: ללמוד אומנות, ולא בגלל שאני חושב שכולם צריכים ללמוד אומנות אוטומטית, אלא בעיקר בגלל שזה השלב הבא אחרי ה"צילום תמונות יפות". באיזשהו שלב, כזה או אחר, אצל חלק מהצלמים מגיע רגע שבו מרגישים שעוד תמונה יפה כבר לא עושה את זה, ומחפשים משהו נוסף. דרך להתקדם. ולא תמיד ברור "לאן מכאן?". ישנן שתי אפשרויות: להפוך את הצילום למקצוע (שדורש למידה בתחום הרצוי), או להתחיל להתעסק באומנות. בכתבה הזאת אני אתן דגש על האומנות.

Anna Lazareva


Andrew Jackson


לימוד אומנות לא באמת מתאים לכל אחד, ולפני שאני מתחיל ללמד אומנות אני ניפגש עם התלמיד/ה ומנסה להבין מהם למה. האם זה סתם כי נראה מגניב, או שבאמת יש רצון להמשיך הלאה ורצון להגיד משהו, רצון להתבטא ולהביע דעה בעזרת מדיית הצילום, וגם מתוך איבוד המשמעות ב"עוד צילום נוסף". במקרה כזה לימוד אומנות באמת יכול להיות הדבר הנכון.

מה לומדים בלימודי אומנות? אני מתמקד ב"אומנות מעשית". כלומר, התלמיד עובר תהליך של הבנה כיצד לראות את הדברים נכון, וכיצד להצליח להעביר דרך העדשה את מה שהוא רואה/מרגיש באותה נקודת זמן. במהלך הלימודים לומדים, בין היתר, טכניקות בצילום. בעזרת ידע בטכניקות צילום שונות ובהבנה של כיצד להתבונן נכון, אפשר להגיע למצב בו אנחנו יכולים להתחיל "לדבר" לצופה ולהסביר מה אנחנו חושבים, מה דעתינו על העולם שסובב אותנו ועל העולם הפנימי שלנו. להגיע למצב כזה מבלי ללמוד אומנות זה מאוד קשה. זה גם דבר שאי אפשר ללמוד ביו-טיוב מפני שאין מי שיתן לך פידבק על מה שצילמת

Bunny Luna


Stefan Draschan


הצד הטכני יותר חשוב ממה שזה אולי נראה במבט ראשון. הסיבה לכך היא שברגע שעולה לנו הרעיון של לייצר משהו, הדבר האחרון שצריך להגביל אותנו זה "איך לעשות". אם אתם מגיעים למצב שאתם לא עושים את מה שאתם רוצים כי אתם לא יודעים איך, אז לא תצילחו לייצר 90 אחוז מהדברים שאתם רוצים. לכן הכרחי לשלוט בטכניקות צילום מרובות ככול האפשר. הכוונה אינה רק לשליטה במשולש של איזו/מהירות סגר/צמצם, אלא שליטה מלאה בכמה שיותר דברים, כגון בעבודה עם פלשים, בניית מערך סטודיו כולל תפאורה, עבודה בחצובה, צילום נוף, צילום פורטרטים ועוד. ברגע שיהיה לכם את כל הידע הזה, תוכלו לייצר כל מה שאתם רוצים, ותוכלו להתמקד ברעיון שלכם כמו שצריך להיות. בכל הקשור לכיצד לעבוד על פרוייקט, אז לא מדובר על משימה של ללכת לצלם בעיר ולראות איך לתאר את ההתרחשות בעיר. אלא כיצד אתם רואים את העיר. מה העיר גורמת לכם להרגיש, וכיצד לתאר את התחושה הזאת בסידרה של עבודות. להבין כיצד לעשות את זה דורש הכוונה מסודרת וגם ידע בתאוריה של אומנות שזה חלק מההדרכה, כאשר אני בין היתר שולח לחומרי קריאה ספציפים בהתאם להתקדמות של תהליך הלימוד. לימוד אומנות מאפשר לכם לא רק לשלוט בהלך הרוח ורגשות הצופה, אלא גם ולהוציא את עצמכם החוצה ולא לשמור דברים בבטן, או להגיד את דעתכם ללא חסמים. אם זה דעה פוליטית או מה  אתם חושבים על החיים בכל נושא שהוא. לא שיש רע להוציא תמונות יפות, אבל אומנות נשארת לנצח ותמונה יפה, לצערי, לפעמים נשכחת מהצופה במהירות רבה מידי.

Stephanie Dean


Sunjoo Lee



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.