25 Nov
25Nov


למה צלמים אורבנים צריכים ללמוד צילום נוף

רוב הצלמים אוהבים לצלם מגוון רחב של דברים ולא בהכרח תחום ספציפי. אבל יש צלמים שאוהבים במיוחד צילומי נוף וטבע ויש צלמים שאוהבים צילומי רחוב וצילומי נוף ממש לא מעניינים אותם ועל אף שיש צלמי רחוב שטבע לא מעניין אותם מבחינה צילומית הם עדיין צריכים לדעת לצלם נוף וצילום טבע. לא בגלל שהם אוהבים את התחום אלא בגלל שזה יתרום להם לצלם צילום אורבני. בכתבה הזאת אני יסביר מה הסיבה לכך

Nikon D610 + Nikkor 20mm f/1.8


בצילום אורבני הרבה פעמים אנחנו נתקלים בצפיפות שמקשה על בנית קומפוזיציה נעימה לעין. קומפוזיציה שתאפשר לצופה "לטייל" במרחבי התמונה בהנאה. דבר דומה יכול לקרות לנו גם בצילומי נוף. לדוגמה התמונה למעלה. (התמונה פורסמה אצל ניקון אירופה) במקרה הזה על אף במדובר על צילום נוף מדובר על צילום עמוס במיוחד באלמנטים רבים שלא היה אפשר פשוט להתעלם מהם מפני שהם שם והיה צורך לפזר אותם בצורה נכונה בתוך התמונה בדיוק כמו שיכול לקרות לנו בצילום אורבני כאשר אנחנו עובדים עם עדשה רחבת זווית במקום כמו רחבת הבימה בתל אביב או כיכר ראשית בפראג. הבדל בין צילום נוף עמוס באלמנטים לצילום רחוב זה שבצילום רחוב אנחנו צריכים לעבוד מהר ולהגיע להחלטה כיצד לצלם מבלי להתמהמה בזמן שבצילום נוף יש לנו מספיק זמן לחשוב ולתכנן את התמונה.

Nikon D600 + Nikkor 20 f/2.8


אבל בדיוק כאן נכנסת הסיבה מדוע צלם אורבני צריך ללמוד צילום נוף. כאשר צלם יודע כיצד להתמודד עם נוף מורכב והוא שולט בזה מספיק טוב ומבין את הבעיות ויודע כיצד לפתור אותם הוא יוכל ליישם את הידע הזה גם בצילום אורבני, מפני שההבנה כבר קיימת. בדוגמא למעלה של רידינג בלילה נתקלתי בבעיה מאוד דומה לצילום הנוף בחוף מכמורת. גם כאן מצאתי את עצמי ממול צילום אורבני אבל עמוס בפרטים רבים שהיה צורך לפזר אותם בצורה נכונה על מנת שהצופה יוכל להנות ולהבין את המקום שהייתי בו. תמונה כזאת לא שונה מצילום נוף. לא סתם יש קטגוריה ניפרדת בצילום אורבני שנקראת "נוף אורבני" מפני שזה מה שזה צילום נוף אבל בעיר.

Fujifilm GFX50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX50R + GF 63mm f/2.8


הצפיפות בצילום אורבני לא קיימת רק במרחבים הפתוחים אלא גם בתמונה "דחוסה" כאשר יש כמה אלמנטים בתוכה שיש צורך לסדר אותם בצורה מאוזנת ונעימה לצפיה, כמו בתמונה למעלה. כאשר מדובר על "תמונה צפופה/דחוסה" ההבנה בצילום טבע ונוף יכול לעזור לראות נכון יותר את המבנה של התמונה וכיצד לגשת אליה. יש הרבה מקרים שמצלמים טבע וניתקלים בדיוק באותה הבעיה כאשר שוב במקרה של צילום טבע יש לנו יותר זמן להבין כיצד לצלם את מה שאנחנו רוצים וזאת נקודת התחלה טובה להבין את התהליך של כיצד לצלם נכון.למעשה הדבר נכון גם לכיוון ההפוך וצלמי טבע צריכים לימוד צילום אורבני גם כן. בצילום מקרו הרבה פעמים עובדים בטכניקות זהות ודרך התבוננות זהה לזה שאנחנו עובדים בצילום אורבני. זה נכון מהרמה של הידע הדרוש לשימוש בפלש ועד הרמה של התמקדות באובייקט בודד וההבנה של כיצד להפריד אותו מהרקע. ההבדל העיקרי הוא שבצילום אורבני יש צורך להגיע להחלטות במהירות ואין את הזמן לחשוב בנחת ולבנות את התמונה כמו שאפשר בצילום מקרו.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4


Nikon D800E + Zeiss Milvus 35mm f/2


כמו שאתם רואים להתמקד בתחום אחד של צילום ולדבוק בו זה בסדר גמור ויותר מזה אני ממליץ לכם להתחיל למצוא את התחום העיקרי שלכם. אבל זה לא אומר שכל הידע שלכם חייב להיות באותו תחום עיניין. אלא נהפוכו יש חשיבות גדולה לדעת כיצד להשתמש בידע בתחום אחר ולהשליך אותו על התחום צילום שלכם. זה גם הרעיון מאחורי ידע. לא סתם אומרים שידע זה כח. כל תחום שיש לנו ידע בו בר שימוש לתחום אחר. כולל פתרון בעיות. אני ממליץ לכם ללכת ללמוד תחומי צילום כמה שיותר רבים על מנת להעצים את היכולת שלכם בתחום האהוב עליכם. אולי תופתעו לדעת עד כמה צילום סטודיו יכול לתרום לכם בצילום טבע או צילום אורבני. היכולת לדעת כיצד לבנות תמונה מאפס משפיעה מאוד על היכולת להביט סביב לבנות תמונה שלפני רגעים בודדים הייתה לא יותר מעוד אוסף של אובייקטים ולהפוך אותה לתמונה יחודית שתאפשר לכם להתבטא מזכירה צילום סטודיולהדרכות בתחום צילום כזה או אחר שאתם מרגישים שחסר לכם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לעזור

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4


Fujifilm GFX50R + GF 63mm f/2.8


Nikon D610 + Nikkor 14-24 f/2.8



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.