06 Jul
06Jul

צילום בתאורה רציפה לעומת פלש

עם השנים אני יכול לראות יותר צלמים שעובדים עם תאורה רציפה ולא פלשים, ונשאלת השאלה מה היתרונות והחסרונות בתאורה רציפה ממול היתרונות והחסרונות בעבודה עם פלשים. בכתבה זאת אני אדבר על היתרונות והחסרונות של שנייהם, וזה אולי יעזור לכם להחליט מה מהם הדבר הנכון לכם 

צולם עם פלשים


תאורה רציפה

תאורה רציפה היא תאורה אשר נותנת לנו אור קבוע ללא הפסקה. דבר שמאפשר לנו לראות את התוצאה הסופית עוד לפני שלחצנו על הכפתור של המצלמה. תאורה רציפה כיום לרוב היא תאורת לד. היתרון בתאורת לד הוא זמן החיים של התאורה, מפני שנורות לד חיות יותר זמן והן נוחות יותר לשימוש בוידאו, מה שמאפשר להן להיות מתאימות לתחומי צילום שונים, מצילום סטילס לוידאו כאחד. אומנם הן יקרות יותר, אבל בסופו של דבר אם לוקחים בחשבון את זמן החיים שלהן והשימושים המגוונים שלהן, אני חושב שזה משתלם יותר לעבוד איתן. יתרון נוסף שיש לתאורת לד היא שהשליטה בטמפרטורת התאורה יכולה להיות מדוייקת מאוד. זאת פונקציה שיכולה להשפיע מאוד על המחיר ובצורה משמעותית (תכיף ניכנס להבדלים השונים.) יש מגוון של תאורות לד שונות, אבל אני אתייחס למשטח של לד ו"מנורת לד" (מה שנקרא באנגלית "Moon light LED", ואני לא בטוח מה הדרך הנכונה לתרגם את זה לעברית (תאורת אור ירח נישמע קצת מוזר ובטח שגם לא נכון).


Panel light


Panel LED light

מדובר על משטח של נורות לד שנותן תאורה רחבה יחסית, עם שליטה מוגבלת לעד כמה שאפשר לשלוט ברוחב התאורה. כלומר, יש מגבלה האם אנחנו ממקדים את התאורה לנקודה מסויימת, או מייצרים תאורה על שטח רחב יותר. אומנם אפשר להשתמש בכוורת ועל יד כך לשלוט בפיזור של האור, אבל זה עדיין מוגבל לשטח המשטח עצמו. אם משטח האור גדול אז הוא עדיין יאיר על שטח גדול. בתאורת לד טובה אפשר לשלוט בעוצמת האור, שתיהיה בין אור ברמה של נר קטן, ועד לעוצמה של פנסי רכב. בנוסף לזה יהיה אפשר לשלוט בטמפרטורה של התאורה. אם מדובר על טמפרטורה חמימה של 3500 קלווין, ועד טמפרטורה קרה יותר, או יותר נכון יהיה להגיד קרובה יותר, לאור השמש שהיא טמפרטורה של 6500 קלווין. כשקונים תאורת לד חשוב לבדוק את הנתונים האלה. נכון שכולנו מצלמים עם קבצי RAW ואפשר לתקן את הטמפרטורה, אבל חשוב לצלם מראש בטמפרטורה הנכונה. זכרו שאם אתם רוצים את הגוונים האמיתיים, אז תיקון של כרטיס אפור יתן לכם את הטמפרטורה שצילמתם בה, מה שלא בהכרח יתן את הגוונים האמיתיים. תאורה איכותית כמובן תשפיע מאוד על העלויות. דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא ה CRI שהתאורה מספקת (כתבה בנושא), כאשר היא חייבת לעמוד לפחות על 90 ועדיף 95 ומעלה. גם דבר זה מקפיץ את המחיר אבל זה אחד מהמינוסים שיש לתאורת לד באופן כללי - העלויות הגבוהות.


Moon light


Moon light

מדובר בתאורה שנראית כמו תאורת פלש מקצועית לסטודיו, רק שבמקרה הזה מדובר על נורת לד (למעשה כמה נורות לד קטנות ביחד). זאת תאורה לא זולה, והטובות שבהן מאפשרות שליטה מלאה בעוצמות אור, טמפרטורה, וכל מה שאפשר לשלוט בתאורת לד "שטוחה". אבל, במקרה הזה יותר קל למקד את התאורה על האובייקט מבלי לפזר את האור על שטח גדול, וזה יתרון גדול במקרה של צילומי סטודיו ובעיקר צילומי מוצר. זה לא אומר שאי אפשר לפזר את האור על שטח גדול יותר, אבל זה יותר קשה ופחות נח לעבודה. בצילום של חפצים בסטודיו או פורטרטים ודוגמניות, זאת תאורה יותר נכונה ויותר נוחה לשימוש.

צולם בתאורה רציפה


פלש


פלשים

לפלשים יצא שם רע בשנים האחרונות. למה זה? מפני שפלשים דורשים יותר ידע. בגלל שאי אפשר לראות את התוצאה הסופית אלא רק לאחר הצילום עבודה עם פלש, שדורשת יותר ידע בתחום, ועבודה לא נכונה עם פלש תייצר אור חזק מידי או חלש מידי. את זה רואים הרבה בצילומים שבהם הדמות מאורת מידי והרקע שחור, או שהכל שחור מידי או צרוב מידי. אבל זה קורה בגלל חוסר הבנה באור ובפלשים. למעשה, עבודה בפלשים היא נוחה יותר, ויש כמה יתרונות בעבודה עם פלשים שאי אפשר להתעלם מהם. לדוגמה, הנוחות של העברת הציוד. פלשים הם קטנים וקלים הרבה יותר מתאורה רציפה. הם גם דורשים חצובות קלות משקל באופן משמעותי, ולפעמים אין צורך בחצובה בכלל. הם מאפשרים עבודה בחללים קטנים בזכות גודלם המזערי. אני הרבה פעמים מגיע לצלם בחדר קטן, שפשוט אין לי מקום להכניס תאורה רציפה גם אם אני ארצה. השליטה בעוצמת האור של פלש היא מאוד גבוהה. לא רק שיש פלשים שמאפשרים לצלם בעוצמה של 1/512 (כגון הפלש של פוג'י EF-X500), אלא גם יש הרבה סוגי פילטרים שמאפשר להקטין את עוצמת האור לכמות האור שיש בחדר כמעט וחשוך לחלוטין. המהירות שפלש עובד היא בין 1/10,000 לבין 1/60,000 השניה, שזה מאפשר להקפיא כל דבר ולהעלים רעידות לחלוטין. פלש עובד בטמפרטורה קבועה כך שקל לתקן את הטמפרטורה שהייתה במציאות. אפשר בקלות לשלוט ברוחב האור שפלש מוציא, ולהתאים אותו למגוון גדול של עבודות. בסוף שנת 2021 צילמתי במעבדת מחקר קטנה של אוניברסיטת תל אביב אובייקט שצריך ארבעה מקורות תאורה שונים. בגלל גודל המעבדה עבדתי עם ארבעה פלשים. אם היתה לי רק תאורה קבועה לא הייתי יכול לצלם שם כלום


סיכום

נעשה סיכום קצר על ההבדלים ביניהם ומקווה שתוכלו מזה לדעת מה הכי נכון לכם. אם עדיין אתם מבולבלים תדברו איתי ואשמח לעזור.

בנוגע לתאורה רציפה: לתאורה רציפה יש צורך בחצובות גדולות ושטח עבודה גדול יותר. אפשר לעבוד עם תאורה רציפה על סוללות ואפשר עם חיבור לחשמל. אם אתם עובדים לרוב בתוך חלל שיש בו חיבור לחשמל אז עדיף לקנות תאורה רציפה שמאפשרת עבודה עם חיבור לחשמל, מפני שסוללות נגמרות מהר. יש יתרונות לתאורה רציפה: רואים מראש את התוצאה של עוצמת האור, יש שליטה על הטמפרטורה, וכן אפשר להאיר בקלות חללים גדולים במיוחד. אבל, המחיר ושטח העבודה הגדול יותר הנדרש הוא מינוס שצריך לקחת בחשבון, וכן המשקל הכללי של הציוד.

בנוגע לפלשים: היתרונות הבולטים שלהם שקל לשנע אותם ממקום למקום. הם קליי משקל ולא דורשים חצובות גדולות, כבדות ומוגשמות, ובחלק מהמקרים אפשר גם לאלתר ולא לעבוד עם חצובות כלל. הם מאפשרים לצלם בחדרי הבית ללא קשר לגודל החדר שבו אתם עובדים. הם גם זולים יותר וזמינים לקניה בכל מקום. המגוון הגדול שלהם בשוק וצורת העבודה איתם, מאפשרים לקנות פלשים לא יקרים שיכולים להתאים גם לכם. לדוגמה, בצילום חוץ או סטודיו. המינוס זה נושא הסוללות (אם כי יש כאלה שמתחברים גם לחשמל), וכן שאי אפשר לראות מראש את התוצאה הסופית, וצריך פשוט לדעת יותר.

להדרכות בעבודה עם תאורה רציפה או פלשים אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לעזור

צולם עם פלש ותאורה רציפה


צולם בתאורה רציפה- רפרודוקציה


צולם בפלש



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.