16 Jan
16Jan

תפקיד השולית צלם במאה ה – 21

לפני מאות שנים כל מי שרצה ללמוד מקצוע התחיל בלהיות שוליה אצל בעל מקצוע. אם זה היה נגר, צייר, בורסקאי או כל מקצוע אחר. פשוט זאת הייתה הדרך ללמוד והסיבה היא שלא היו בתי ספר. עם השנים בתי ספר הוקמו ושם היה אפשר ללמוד מקצוע בצורה רצינית יותר ומקיפה יותר וכמובן שממספר בעלי מקצוע בו זמנית. כך היה אפשר ללמוד לדוגמה ציור בכל התת תחומים והסיגנונות, ולא רק ציור ריאלסטי עם צבעי שמן, מפני שזה הצייר שהצלחת למצוא להיות השוליה שלו. כיום בתי הספר בכל התחומים התקדמו והפכו למקצועיים יותר ויותר והצורך בלהיות שוליה על מנת ללמוד הלך וקטן. האומנם?

צילום חפצים מחזירי אור עם דרישה "לראיה צילומית אחרת"


שוליה בימיינו

על אף שיש היום בתי ספר ברמה גבוה, ובכמעט בכל תחום, עדיין יש תחומי מקצוע שיש צורך להיות בהם שוליה, ובחלק מהמקרים זה נידרש על מנת לקבל תעודת מקצוע. כמובן להיות שוליה זה מונח שכבר לא משתמשים בו עוד, אבל הרעיון נשאר והוא רק קיבל שם אחר. כיום קוראים לזה "סטאז"  ויש את זה בלא מעט תחומי מקצוע. לדוגמה בכל תחומי הרפואה זה נמצא. לא משנה איזה תחום ברפואה אתם רוצים לעבוד, סטאז' חייבים לעשות, וכך גם אחים ורוקחים. לא רק בתחום הרפואה אפשר למצוא את זה, גם אצל עורכי דין, אנשי הוראה, סוכני ביטוח, פסיכולוגים, בחלק מתחומי ההנדסה ועוד.

הסיבה להמשך הצורך בדרך זו, היא שיש מקצועות שלא משנה כמה ילמדו אותם היטב בבית הספר, ההתנסות והמקום לטעות תחת פיקוח בהתנסות הזאת חשובה מאוד. ברפואה הכי קל להסביר את זה. אני לא הייתי רוצה שרופא ינתח אותי בפעם הראשונה בחייו מבלי שיהיה מישהו שישגיח עליו, וכך נכון הדבר על עורך דין שמייצג אותי בבית משפט וסוכן ביטוח שלא ידע איזה ביטוח רפואי לעשות לי וברגע האמת אני אשאר "קרח מכאן ומכאן".

האם יש מקצועות שכדאי שיהיה בהם סטאז'רים אפילו שהם לא רשומים במדינת ישראל כמקצועות שצריך לעבור תקופת ניסיון לפני העבודה? אני לא חושב שיש הרבה כאלה, אבל בתחומים מסויימים בצילום (ובזה אנחנו עוסקים פה), היה טוב אם הלימודים בארץ היו מסודרים יותר, ובחלק מהתת תחומים בצילום יש צורך בסטאז'. לדוגמה, אם צלם אירועים כגון צלם חתונות היה חייב לעבור סטאז' לפני שהוא מתחיל לעבוד היה טוב. כמה פעמים נתקלתם בצלמי אירועים שעשו לכם או לחברים שלכם עבודות ממש נוראיות? הרי אי אפשר לעשות את הבר מצווה או חתונה שוב רק כי הצלם לא היה מנוסה או בכלל לא היה איש מקצוע. זה כמובן לא אומר שבכל תחומי הצילום צריך. לדוגמה, בצילום מוצר זה לא באמת הכרחי (אם כי זה היה מונע אי נעימויות ועד תביעות בבית משפט יותר מפעם אחת), אבל בגדול אם צלם מוצר לא עשה עבודה טובה אז במקרה הגרוע יהיה צריך לצלם שוב. אבל המוצר שהיה צריך לצלם עדיין נמצא אצל היוצר או היבואן.

צילום מערת מחקר לאוניברסיטת תל אביב. יומיים של עבודה קשה שדורשת התמודדות צילום עם חלל גדול במיוחד ומורכב מבחינת השליטה בתאורה, איזון לבן ויצירת נפח בתמונה


שוליה בצילום בימינו

כמו שאמרתי אין חוק שמחייב להיות שוליה בתחום הצילום, אבל אני כן חושב שצלמים שרוצים להפוך את התחום למקצוע אז כדאי שהם ישקלו ברצינות להיות שוליה אצל צלם אפילו פעם אחת או פעמיים. אומנם לא מדובר פה במנתח לב. אבל הידע שמקבלים ממול איש מקצוע יהיה גדול יותר ממה שתקבלו בכל סדנת צילום או לימודי צילום של כמה חודשים.

על מנת להסביר עד כמה זה חשוב להיות שוליה, אני אספר לכם את הסיפור האישי שלי מתוך ניסיון כשוליה. שלמדתי אומנות בבית ספר אבני, אז כמו בכל בית ספר לאומנות למדתי מגוון רחב מאוד של אומנות פלסטית, וכמובן התנסתי בכך במהלך השיעורים ושיעורי הבית, וברור היה לי ולכל מי שלמד איתי שזה מספיק. ואחרי השנה הראשונה ניתקלתי בפרסום בחנות לציוד ציור באומן מפורסם שמחפש שוליה לכמה ימים. בהתחלה זה היה נישמע לי מצחיק, ובטח בגלל שזה היה ללא תשלום. אחרי הכל למה לי לעזור לצייר אחר לצייר בחינם? שיצייר בעצמו. אבל אחרי שיחה עם אחד המורים בבית הספר הבנתי שכדאי לי להגשת ולהציע את עצמי, ושזה יעזור לי מאוד. אותו מורה אמר שלא לכל תמיד הוא ממליץ, אבל בגלל שנראה שאני לוקח את התחום ברצינות מה שאני אלמד בעבודה אצל אומן אני לא אלמד בבית ספר גם אחרי ארבע שנים. זה נשמע לי ממש מוזר, אבל הערכתי את המורה והחלטתי ללכת על זה. האומן לא היה כזה נחמד, למעשה הוא היה מגעיל ובלתי ניסבל (ולכן לא אגיד את שמו), והעבודה נמשכה יום מלא של 7-9 שעות של שילוב בין עבודה פיסית להתעסקות עם הכנת צבעים, מתיחת בדים, ניקוי מכחולים ועוד עבודות שקשורות לתהליכי הציור. ואכן, מה שלמדתי בעבודה הזאת בכמה ימים האלה לא למדתי בבית ספר, והיה לוקח לי שנים ללמוד אותם לבד. אז הבנתי את החשיבות הרבה שיש לשוליה בעבודה. זה כמו דחיסה של כמה שנים של התנסויות בתחום שמקבלים תוך מספר ימים בודדים. למעשה זה מקצר משמעותית את שלב "למדתי תוך כדאי עבודה" ומביא אותך לשלב של "מניסיון אישי" בכמה ימים בודדים.

מרוץ אופנייים. פיקוס מהיר בשילוב תפיסת הרגע הנכון


אז איך מוצאים עבודה כשוליה וסיכום

כיום זה כבר לא נפוץ כמו בעבר, ובאמת קשה למצוא מקום לעבוד כשוליה. לרוב צלמים לא יבקשו שוליה ללא עלות מפני שזה לא נהוג לעבוד בחינם. הצלמים עצמם הרבה פעמים גם פוחדים לקחת שוליה, שלא יקח להם את העבודה ויקח מהם ידע בחינם מבלי תשלום."רוצים ללמוד תשלמו לי או תלמדו לבד". (משפט ששמעתי יותר מפעם אחת מאנשי מקצוע), והכי הרבה אני שומע מאנשי מקצוע זה על הפחד "המשתק" מזה שהשוליה בסופו של דבר יקח להם את העבודה והם ישארו ללא משכורת. אני אישית אכן רואה בעיה בימיינו לבקש עזרה מבלי לשלם, ובחלק מהעבודות שאני מקבל אני לא נישאר עם מספיק "עודף" לשלם לעובד נוסף. (בצדק זה לא מקובל היום, ובגלל זה אני חושש לבקש עזרה ללא תמורה של כסף). עם זאת, אני עדיין חושב וגם יודע שיום עבודה איתי (בחלק מהדברים, כמובן שלא בכולם) מה ששוליה יכול ללמוד הוא כמו לשלם על המון שיעורים בתחום, וישלם על טעויות בעבודות שהוא יעשה. ניסיון שיקח לו שנים של עבודה, שאני כבר עשיתי אותם, וכך הוא יוכל לקצר את הדרך. כך שזה יוצא ששני הצדדים מרוויחים. אני מקבל עזרה והוא מקבל הדרכה מעמיקה וניסיון בפועל, בעבודת שטח אמיתית. ומה בנוגע לזה שאולי יגנבו ממני את העבודה? אז כאן יש את העניין של ביטחון עצמי והאמונה של עד כמה אני טוב, ואני חושב שאני איש מקצוע מספיק טוב בשביל שאני לא אחשוש שמישהו יקח לי את העבודה, מפני שהלקוחות שלי יודעים כמה אני טוב ורוצים אותי בזכות זה. בנוגע לזה שהשוליה יתעלה על המורה, גם פה אין לי בעיה מפני שכך זה צריך להיות! אני מלמד אומנות, צילום וציור זה מעל ל- 20 שנה. זה כבוד גדול לי לדעת שמי שלמד אצלי הצליח יותר ממני, זה רק מראה כמה אני טוב בללמד, ולכן זה לא מפחיד אותי ובהדרכות שלי אני לא מנסה לחסוך בידע שלי לתלמידים.

נשאלת שאלה נוספת, מי צריך לשקול את עיניין השוליה? מי צריך בכלל ללכת על זה? בגדול התשובה היא כל אחד שרוצה ללמוד עוד. אומנם צלמים חובבים לרוב לא זקוקים לזה, אבל אין סיבה שגם הם לא ירצו בזה. אני חושב שמי שבאמת רוצה לעבוד בתחום, או עובד ורוצה להגדיל את הידע שלו ולהתמקצע באמת, צריך להיות שוליה מידי פעם בתחום שמעניין אותו, על מנת להפוך לאיש מקצוע אמיתי ולפנות לאנשי מקצוע שהוא מאמין ביכולות שלהם. בנוסף לזה, חשוב שהוא יפנה למישהו שבאמת רוצה ללמד תוך כדאי עבודה, ולא יסתיר ממנו ידע, אחרת לא ייצא מזה כלום חוץ מעוד יום עבודה מתיש ועוד בחינם.

אני לא משתמש הרבה בשוליות מפני שלרוב אני לא מרגיש בנוח עם העבודה בחינם (אם כי הלמידה תחסוך מאות ואלפי שקלים והרבה שנים של טעויות וכשלונות בעבודות), ומפני שאין הרבה צלמים שחושבים או מבינים את החשיבות והתרומה הרבה שתיהיה להם מזה, ולכן אני אפילו לרוב לא פונה לצלמים. בנוסף לזה אני צריך מישהו שגם יעבוד איתי יום/ימים. כלומר יום עבודה מלא, אחרת זה רק יקשה עלי. מילה אחרונה וחשובה לצלמים העובדים בתחום: תזכרו להזכיר ללקוח שלכם שהוא לא משלם על שעות עבודה ולא על עלות הציוד אלא על ידע וניסיון.

צילום יצירות אומנות תוך כדאי שמירה על גוונים אמיתיים והתמודדות החזרי אור


התמודדות עם חפצים מחזירי אור חזק מהרגיל



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.