30 Jun
30Jun


איזה עדשה לבחור לאיזה צילום ומתי?

כמה פעמים מצאתם את עצמיכם שואלים את השאלה "עם איזה עדשה לצאת היום?". לרוב האנשים יש מגוון גדול של עדשות, וגם למי שיש מגוון קטן

של עדשות מוצא את עצמו שואל יותר מפעם אחת, עם איזה עדשה כדאי לצלם דבר כזה או אחר. גם צלם מקצועי שואל את עצמו, עם מה לצאת

לפרוייקט הצילום הקרוב. אני אנסה בכתבה הזאת לעשות קצת סדר בשאלה עם איזה עדשה כדאי לצלם ומתי. כמובן שזה כיוון כללי ואין כאן שחור

ולבן, אבל זה יעזור לכם להחליט מה לקחת, ולא להגיע למצב שסוכבים תיק כבד עמוס עדשות, בזמן שמשתמשים רק בעדשה אחת או שתייים.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 90mm f/2



עדשת 50/1.4

מה שאני רואה זה מה שאני מצלם.

או לפחות מאוד קרוב לזה. זאת העדשה שאני עובד איתה הכי הרבה. הסיבה היא שזאת עדשה שקרובה למה שאדם עם שתי עיניים רואה. אנחנו

רואים בזוית שדומה לזוית הצילום של אורך המוקד של עדשת 50 מ"מ. בנוסף לזה, הבוקה שהעין האנושית מייצרת דומה לצמצם 1.4, כך שאני

למעשה מצלם את מה שמופיע מול עיניי, אם זה כאשר אני מביט אל תוך הנוף, או כאשר אני מסתובב בעיר או מצלם אנשים, ולכן אני מאוד אוהב

לצלם איתה.

למה היא מתאימה? חוץ מזה שבאמת אפשר לצלם איתה הכל, היא העדשה האידיאלית לקחת לצילומי רחוב ביום ובלילה, וכן לתנאי תאורה חלשים

כמו צילומים בתוך פאב או במהלך הלילה.

Fujifilm X-T2 + Fujinon 35mm f/1.4


Fujifilm GFX50R + Fujinon GF 63mm f/f2.8


Fujifilm GFX50S + Fujinon GF 63mm f/f2.8


עדשות מקרו
היתרון הגדול ביותר בעדשת מקרו היא החדות שלה והבוקה שהיא מייצרת. עדשת מקרו חייבת להיות חדה מפני שהיא צריכה לתפוס פרטים קטנים

מאוד, כגון שערות על רגלי עכביש, ושהם יהיו חדים וברורים. לכן עדשת מקרו משמשת כעדשת פורטרטים אצל הרבה צלמים מקצועים. בצילומי פורטרטים אנחנו רוצים חדות בפנים. בנוסף לזה היא עדשה חצי טלסקופית, ולכן מתאימה לצילומי פנים.
עדשת מקרו גם מייצרת בוקה מאוד רך ועדין בגלל סוג האלמנטים וסידורם בתוך העדשה עצמה, מה שמחזק את החשיבות שלה בצילומי פורטרטים. העדשה כמובן גם מתאימה לצילומי מקרו...כן. את זה בטח כבר ידעתם. צריך לקחת בחשבון שבצילומי רחוב היא עלולה להיות איטית קצת בכל הקשור לאוטופוקוס, אם כי יש עדשות מקרו עם מנגנון אוטופוקוס מהיר כמו עדשת  מקרו 80 מ"מ של פוג'י.  העדשה גם מתאימה לצילומי מזון ולצילומי מוצר.
מתי אני משתמש בה? כשאני מצלם מזון או מוצרים, לצילומי פורטרטים, לצילומי סטודיו, כאשר אני מצלם עצמים נייחים וצילומי מקרו כגון פרחים,

חרקים וכו'

Nikon D610 + Tokina 100mm f/2.8 macro


Fujifilm XH-1 + Fujinon 80mm f/2.8 macro


Fujifilm XH-1 + Fujinon 80mm f/2.8 macro


עדשה רחבת זוית

שניה לפני שאני אומר שעדשה רחבת זוית מיועדת לצילום נוף, אני אסביר מה הבעיות שיש לעדשה רחבת זוית ומה צריך לצלם כאשר מצלמים עם

עדשה רחבת זוית.

עדשה רחבת זוית רואה זוית ראיה רחבה יותר ממה שהעין האנושית רואה, כאשר עדשה סופר רחבת זוית רואה מה שאנחנו יכולים לראות רק כאשר

נזיז את הראש מצד לצד. מפני שהיא עושה את זה מבלי שנהיה צריכים להזיז את הראש, המצלמה "מכניסה" בכח את האור על ידי אלמנט קידמי

מעוות יתר על המידה, מפני שרק כך אפשר לראות שטח ראיה מספיק רחב. הבעיה היא שזה מייצר עיוות במרחב. כלומר התמונה עצמה נראת לא טיבעית. קו האופק יהיה עקום, קצוות התמונה יהיו "מתוחים" או מרוחים, או שנייהם גם יחד, כמו בעדשת הטוקינה 11-16 מ"מ המפורסמת. בנוסף

לזה, עדשה רחבת זוית מייצרת פינות כהות בקצוות התמונה, בגלל המבנה הפיסיקלי שלה. כמובן שעדשות רחבות זוית איכותיות וטובות מצליחות

להפתר או להקטין בצורה משמעותית מאוד את הבעיות האלו, אך מדובר על עדשות יקרות וכבדות, יחסית לעדשות רחבות זוית זולות יותר. בנוסף

לזה גם העדשות הכי יקרות לא פותרות הכל.

ממה כדאי להמנע מלצלם עם עדשות רחבות זוית? צילומי רחוב עם אנשים בפריים. ולמה זה? מפני שאז הגוף, ובמיוחד הראש, נמתחים ונראים לא

טוב. כל הראשים בצידי התמונה תמיד נראים כמו ראשי ביצה. מבנים מבחוץ ומבפנים לא תמיד כדי לצלם עם עדשה זו. אומנם נכון שלפעמים זה יפה,

וזה הרבה עניין של טעם אישי. אבל זה קצת יותר מזה. מפני שלא פעם אחת אני נתקל בתמונות שנראות מעוותות לחלוטין, עד כדי כך שכל הבניין

איבד משמעות כלשהי, וכך נכון בחלק מהמקרים בצילומי כנסיות, שלפעמים נראה שכל הכנסיה עומדת ליפול. זה קורה בעיקר בעדשות סופר רחבות זוית...למעשה עדשה ברוחב של יותר מ 20 מ"מ היא כבר מוגזמת ברוחב הזוית שלה, אלא אם כן מדובר על עדשה עם אופטיקה איכותית במיוחד

לדוגמה עדשת ה  23/4 מ"מ של פוג'י  או עדשת ה  18/2.8 מ"מ של צייס.

מה כן נכון לצלם בעדשה רחבת זוית? כמובן שנוף רחב ידיים (יש צורך להזהר שקו האופק לא נמוך מידי אם מדובר בעדשה באיכות לא מספיק

גבוהה, שלא לייצר עיוות מוגזם). צילומי נוף ליילי של כוכבים. צילומי מבנים, אם משתמשים בהם בצורה נכונה, שלא מגזימה ושומרת על מבנה

הקירות ישר עד כמה שאפשר. בצילומי אדריכלות. צילומי רחוב בהם האנשים נמצאים במרכז הפריים ולא בקצוות. יש פעמים שאני עובד עם עדשות רחבות זוית לצילומי מקרו, מפני שכך אפשר לצלם את האובייקט הקרוב וגם את הרקע שלו. תזכרו שעדשות רחבות זוית מאפשרות להתקרב מאוד לאובייקט המצולם.

Nikon D800E + Zeiss Milvus 18mm f/2.8


Fujifilm XT-2 + Fujinon 16mm f/1.4


Fujifilm XT-2 + Fujinon 16mm f/1.4


Fujifilm GFX50S + GF 23mm f/4


Fujifilm XT-2 + Fujinon 16mm f/1.4


עדשות טלסקופיות

עדשה טלסקופית כמובן נוצרה לצילום בעלי חיים וציפורים, אך אני משתמש בא הרבה לצילומי נוף וצילומי חרקים. לצילומי אנשים ברחוב אני לא

משתמש בה בגלל שאני מעדיף להתקרב לבן אדם שאני מצלם, ולא לצלם מרחוק כאילו ואני מתחבא ממנו, או שאני צלם של חוקר פרטי. אני חושב

שאם אתם רוצים לצלם מישהו תתקרבו ותצלמו אותו. עדשות מקרו טלסקופיות מתאימות כמובן לצילומי מקרו של חרקים ביישניים כגון פרפרים, וכן

לכל שאר תחומי הצילום מפני שהן, כמו כל עדשת מקרו, איכותיות מאוד בכל הקשור לאופטיקה.

Nikon D800E + Zeiss Apo Sonnar 135mm f/2


Nikon D600 + Nikkor 80-200mm f/2.8


Nikon D610 + Nikkor 300mm f/4


Nikon D610 + Nikkor 300mm f/4


Nikon D610 + Nikkor 300mm f/4


כמה מילים אחרונות לסיכום

כמו שאתם רואים, לכל עדשה יש את "התפקיד" שלה, אבל אפשר לשנות את התפקיד שלה גם לדברים אחרים. בנוסף לזה עדשות שנחשבות

לכדאיות, כגון עדשות סופר רחבות זוית, הן לא תמיד הדבר הכי נכון לקנות, ועל אף הפיתוי הרבה לקנות אותן, מומלץ שלא.

אני אישית גם לא בעד לצאת לשטח עם תיק גדול מלא בעדשות, אלא לנסות ולהתצמצם לעדשה או שתיים, מפני שעם אותה העדשה בדיוק אפשר

לעשות כמה דברים ולצלם במספר תחומים בו זמנית

Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 45mm f/2.8


Fujifilm GFX 50R + GF 63mm f/2.8


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.